Daf 46

Carrosserievormen:

Sedan
Stationcar
Bestel
Daf 46 Sedan + Stationcar - Folder (voorkant)Daf 46 Sedan + Stationcar - Folder (binnenzijde)Daf 46 Sedan + Stationcar - Folder (achterkant)  


"Met de 46 introduceert DAF een wagen die dank zij zijn unieke eigenschappen de twee belangrijkste aspecten van het hedendaagse autorijden combineert: veiligheid en zuinigheid."

DAF presenteert in 1974 de Daf 46, naar wat later blijkt de laatste echte DAF. De Daf 46 is de opvolger van de Daf 44, die vooral op technisch vlak flink afwijkt van zijn voorganger. De 46 krijgt de De Dion asconstructie van de Daf 66 en doordat DAF inzet op gewichtsbesparing wordt er gebruik gemaakt van een enkelvoudige Variomatic: de automatische versnellingsbak heeft maar één riem. De wisselstroomdynamo en brandstoftank (42 liter) worden uit de 66 overgenomen. Ten opzichte van de 44 heeft de Daf 46 een gescheiden remsysteem.
 
De motor daarentegen blijft de 2 cilinder 4-takt boxermotor die in zijn voorganger 44 zat. Juist deze combinatie van een beproefde 2-cilinder motor en de gewichtsbesparing door de enkelvoudige Variomatic gaf de Daf 46 een gunstig brandstofverbruik: een economisch verantwoorde keuze.
 
Als opvolger van de Daf 44 was de 46 een evolutie van dat ontwerp. In grote lijnen zijn beide auto's hetzelfde, maar de 46 heeft een sierstrip met de merk- en typeaanduiding los van elkaar. Op de voorschermen van een Daf 46 zijn ronde knipperlichten gemonteerd.
 

De Daf 46 is in de fabriek in Born gebouwd van 1974 tot en met 1976 en was de laatste echte DAF personenwagen die onder de DAF merknaam geproduceerd is: in tegenstelling tot de Daf 66 werd deze 46 niet omgedoopt tot Volvo.

Daf 46 Sedan

Daf 46 Sedan (Kanaro) Ongeveer 364
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    Luxe en Super Luxe
Bouwjaar:    1974 t/m 1976
Geproduceerd:    28.344 (11.820  De Luxe en 16.524 Super Luxe) in Born

Het grote nieuws was dat de Daf 46, net als de 66, een De Dion achteras krijgt. Het vermogen is door de 2 cilinder 4-takt boxermotor minder dan de 66 waardoor kan worden volstaan met een Variomatic met maar 1 aandrijfriem. Verder is de auto qua ontwerp nagenoeg gelijk aan de 44 die hij aflost. De topsnelheid is 123 km/u. Het is de laatste echte DAF, geproduceerd tot 1976.

De Daf 46 was in twee uitrustingsniveaus leverbaar: Luxe (L) en Super Luxe (SL). De Luxe had skai (neplederen) bekleding en rubberen matten op de vloer. De Daf 46 SL had sierranden rondom de ramen, een (imitatie)houten dashboardafwerking, tapijt op de vloer, stoffen bekleding, voorstoelen met verstelbare rugleuningen en hoofdsteunen. Door het tapijt op de vloer was de 46 Super Luxe aanmerkelijk stiller dan een 46 Luxe!

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.85m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen  
40 pk (SAE) bij 4500 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
123 km/uur

Brandstofverbruik
7 - 8 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

Daf 46 Stationcar

Daf 46 Stationcar (Toendra) Ongeveer 20
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    Luxe en Super Luxe
Bouwjaar:    1974 t/m 1976
Geproduceerd:    3.577 (1.262 Luxe en 2.315 Super Luxe) in Born

Net als de sedan heeft de stationcar een De Dion achteras met de 1 riems Variomatic. De stationcar heeft de voordelen van een grotere bagageruimte die nog kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen. Verder is hij gelijk aan de 44 stationcar die hij vervangt.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.85m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen  
40 pk (SAE) bij 4500 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
123 km/uur

Brandstofverbruik
7 - 8 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

Daf 46 Bestel

Daf 46 Bestel
© Flickr (Michiel V)
Ongeveer 2
op kenteken in Nederland
bron: Autobestand DAF Club Nederland (2023)

Bouwjaar:    1974 t/m 1975
Geproduceerd:    468 in Born

Door het ontbreken van een achterbank bestaat het interieur uit twee voorstoelen en een immense laadruimte. Door de aanpassingen kon deze uitvoering uitsluitend op 'grijs kenteken' geleverd worden: de 46 voor het bedrijfsleven. De Daf 46 Bestel kreeg de uitrusting Luxe mee. Van de 46 Bestel zijn maar 468 exemplaren gebouwd dus het was en is een echte zeldzaamheid.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.85m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen  
40 pk (SAE) bij 4500 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
123 km/uur

Brandstofverbruik
7 - 8 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

Volgend model >>

Volvo 66