Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Doodsteek voor oldtimer bezit.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 10 maanden geleden #3047

  • A.P. de Koning
  • A.P. de Koning's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 1
Er zullen wel weer veel mensen zijn die dit weer een verkeerde of domme actie vinden maar lijkt mij wel een mooi idee.
Net zo als werkend nederland die met de auto naar het werk gaan massaal een paar dagen met het openbaar vervoer gaan of een paar dagen niet meer tanken. Ik ben overtuigd dat als half nederland dit zou doen in notime de brandstof (kwartje van Kok) goedkoper zou zijn. Ik heb er wel een weekje verlof voor over. Maar je krijgt hier nooit zoveel respons voor omdat er nog veel te veel mensen denken niet gemist te kunnen worden op hun werk en het o zo belangrijk is en we gewoon accepteren dat we moeten werken tot minimaal 67 en de hoogste prijs betalen voor de brandstof en voorop lopen met de regeltjes en belastingen. :evil:
Thon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 10 maanden geleden #3049

  • 7343
  • 7343's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 54
  • Ontvangen bedankjes 3
  • Karma: 0
ja helaas zijn de meeste mensen niet zo actie bereid.
Maar ja als 1 op de 10 oldtimerliefhebbers wel zou durven dan zou het mits goed georganiseerd wel kunnen
Gerrit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 10 maanden geleden #3078

  • Bert Bult
  • Bert Bult's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 92
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 1
Allemaal demonstratief een dag voordat de regeling verdwijnt de klassieker schorsen voor een jaar...

Een jaar niet rijden lijkt mij geen onoverkomelijk ongemak om een statement te maken, zeker niet voor diegene voor wie de kklassieker echt een hobby is.
Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 10 maanden geleden #3079

  • 7343
  • 7343's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 54
  • Ontvangen bedankjes 3
  • Karma: 0
iedereen kan natuurlijk ook bezwaar aantekenen tegen deze beslissing, want ik heb vrijstelling gekregen voor het betalen van motorrijtuigenbelasting van de auto.
Dus ik vecht het gewoon aan, al moet ik tot aan de belasting rechter door vechten.
Als iedereen dat doet dan denk ik dat dit heel veel kost.
Ook zouden we als we allemaal een paar euro aan een goede advocaat geven die zelf ook oldtimer liefhebber is dan kan deze dit aanvechten collectief
Gerrit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 5 maanden geleden #3646

  • Jan Willem
  • Jan Willem's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: -1
Laatste nieuws...............


Fehac persbericht.


Oldtimer-alliantie wijst eindbod staatssecr. Weekers af. 15 april 2013


Na maanden onderhandelen met het ministerie van Financiën heeft de oldtimer-alliantie bestaande uit FEHAC, ANWB, KNAC, BOVAG, FOCWA en RAI vereniging het bod van staatssecretaris Weekers over de MRB voor oldtimers afgewezen.
Sinds november 2012 gonst het in oldtimer-land door een simpel zinnetje in het regeerakkoord ” De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.”.
De federatie van oldtimer clubs FEHAC, automobiel club KNAC, mobiliteits-consumentenorganisatie ANWB, brancheverenigingen BOVAG, FOCWA en RAI vereniging zijn sindsdien samen opgetrokken tegen deze afschaffing. De Tweede Kamer heeft twee moties aangenomen, waarbij de staatssecretaris opgeroepen werd om de oldtimerliefhebber te ontzien .
Basis van het besluit was een rapport van PBL “milieueffecten van Oldtimers”. Met een aantal deskundigen heeft FEHAC dit rapport onder de loep genomen en ze zijn tot de conclusie gekomen dat dit rapport niet de werkelijkheid weergeeft. Het aantal gereden kilometers en daarmee het milieueffect van oldtimers is veel te hoog ingeschat. De toekomst scenario’s waren op het moment van uitkomen van het rapport reeds achterhaald. Het enige verweer van PBL is dat FEHAC verouderde en achterhaalde gegevens heeft gebruikt in zijn reactie. Echter navraag bij NAP (leverancier van kilometergegevens volgens PBL) blijkt dat er nauwelijks gegevens van oude oldtimers zijn. De kilometergegevens van jonge oldtimers en jongere voertuigen zijn geëxtrapoleerd over alle oldtimers.
We kunnen spreken van een oneerlijk rapport; oneerlijk qua inhoud en intentie waarmee het opgesteld is. Het lijkt erop dat het rapport bedoeld is om de oldtimer in een kwaad daglicht te stellen. Het is zeer de vraag of een dergelijk rapport mag worden gebruikt om een zorgvuldig regeringsbesluit op te baseren.
Als er al een milieueffect van oldtimers is, dat wordt dit veroorzaakt door oldtimers die voor dagelijks vervoer worden ingezet. Dit is echter een minderheid van de oldtimers en zeker geen meerderheid. FEHAC schat dit in op +/- 30.000 voertuigen (10% van de oldtimer-personenwagens ofwel 0,4 % van alle personenauto’s). Maatregelen tegen deze groep vindt FEHAC terecht.
De alliantie heeft voorgesteld om de leeftijd waarop een auto vrijstelling krijgt in één keer te verhogen naar 30 jaar en af te zien van de huidige overgangsregeling. Hiermee worden veel nu dagelijks gebruikte oldtimers toch weer MRB plichtig (bouwjaar 1985 en 1986). Ook is voorgesteld om de vrijstelling te koppelen aan een verbod op dagelijks gebruik. Dit bleek echter lastig te controleren en te handhaven. Oldtimervrijstelling vanaf 30 jaar komt overeen met andere landen in Europa.
Na maanden onderhandelen met het ministerie van Financiën is de alliantie op woensdag 10 april op audiëntie geweest bij staatssecretaris Weekers. Hier kreeg men te horen dat de vrijstelling voor motorfietsen en vrachtwagens op de huidige manier gehandhaafd blijft (m.a.w. vrijgesteld). Voor de personenauto’s1 gaat de vrijstelling vervallen. Personenauto’s op benzine tot 30 jaar en op diesel of LPG tot 40 jaar moeten de volledige MRB betalen, net als jongere voertuigen. Voor personenwagens
1 Dit geldt ook voor bestelwagens (bedrijfswagens tot/met 3500 kg).


Ouder dan de genoemde leeftijden zou een MRB tarief van ¼ tarief worden ingevoerd. Dit tarief (A) is zonder brandstoftoeslag of provinciale opcenten2.
Twee dagen na het gesprek kwam de mededeling van Financiën dat ook voor motorfietsen en vrachtwagens het kwarttarief gaat gelden. En dat bij het tarief voor personenauto’s (B) ook provinciale opcenten komen3. Tevens is bij het kwarttarief schorsen niet mogelijk. Deze kosten moeten dus per jaar betaald worden!
Deze voorstellen zijn voor de alliantie onacceptabel.
Ten eerste omdat het milieueffect verwaarloosbaar is.
Ten tweede omdat met deze maatregel de liefhebber niet ontzien wordt, maar flink moet betalen. Voor 120.000 van de 300.000 (ofwel 40%) oldtimer-personenwagens moet de volle MRB betaald worden.
Ten derde omdat deze maatregel desastreuze gevolgen heeft voor de oldtimerbranche. Sinds november ligt deze al praktisch stil. Er zijn al werknemers ontslagen en bedrijven failliet gegaan. Dit betreft niet alleen de handelaren in oldtimers, maar ook de bedrijven die onderhoud, reparatie en revisie aan oldtimers uitvoeren. De beoogde belastingopbrengst van 150 miljoen per jaar zal volgens de alliantie een verlies4 van minimaal 250 miljoen per jaar bedragen. Voor deze gevolgen is het ministerie van Financiën volkomen doof gebleken.
Ten vierde omdat met deze maatregel het dagelijks gebruik van oldtimers nog steeds mogelijk blijft. Alleen moet de oldtimer ouder zijn. Het is echter niet uitgesloten dat dit lek in de toekomst weer extra maatregelen nodig maakt.
De alliantie hoopt nu dat de Tweede Kamer ingrijpt en de aangenomen motie uitvoert:
 het volledig belasten van de oldtimer die voor dagelijks vervoer gebruikt wordt en
 het ontzien van de liefhebber die zijn oldtimer slechts hobbymatig gebruikt.
Meestal is het zo dat als de liefhebber in zijn oldtimer rijdt, er een andere auto (waarvoor wel MRB betaald is), stil staat. Waarom moet de liefhebber dubbel betalen ?
Het kwarttarief MRB is in Nederland meestal meer dan het volledige tarief MRB in het buitenland.
Het is niet uit te leggen waarom er voor oldtimers die slechts 2000 km per jaar rijden, 1000 euro of meer MRB betaald moet worden. Of dat voor een originele Nederlandse auto, waarvoor al 25 jaar MRB is betaald en die nu al 10 jaar belastingvrij is, weer de volle MRB betaald moet worden enkel en alleen omdat er een dieselmotor in zit.
Ook mag wel eens naar het maatschappelijk belang van oldtimers gekeken worden. Zonder oldtimers is een bevrijdingsdefilé niet meer mogelijk. Voor tochten met gehandicapten of bejaarden zijn oldtimers zeer gewild. En wat te denken op het einde van het schooljaar bij de middelbare school. Rijen oldtimers rijden dan voor om de schooljeugd naar het gala te brengen.
Oldtimers geven kleur aan het leven. Laat dit niet verloren gaan.
2 Tarief A = het tarief voor een particuliere bestelwagen op benzine. De hoogte is op te zoeken bij www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/
3 Tarief B = personenwagen op benzine en de provincie waar u woont.
4 Bestaande uit misgelopen brandstof accijns, BTW en omzetbelasting.


De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt bijna 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar ruim 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederland
Daf Daffodil 30 1962
Daf 55 Marathon coupé 1971
Daf 33 bestel 1973
Volvo 164 E 1973
Fiat 500 1970
Caterham 2.0 16V HPC 1996
Toyota IQ 2010
Laatst bewerkt: 7 jaren 5 maanden geleden door Jan Willem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 5 maanden geleden #3649

  • Jan Willem
  • Jan Willem's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: -1
AD

Overleg over vrijstelling oldtimers mislukt




Het 'oldtimersoverleg' tussen staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) en vijf brancheverenigingen die eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen, is mislukt. De verenigingen, waaronder de ANWB en de Bovag, wilden de oldtimers vrijstellen van motorrijtuigenbelasting als de eigenaar er maar een paar keer per jaar mee de weg op gaat.

Het overleg mislukte volgens de woordvoerster van Weekers omdat het alternatief dat de 'oldtimeralliantie' bood te duur was. De maatregel zoals Weekers die wilde, moest de schatkist 153 miljoen euro opleveren; het voorstel van de brancheverenigingen zou Weekers 126 miljoen euro per jaar kosten.

Weekers was wel bereid om mensen die maar een klein aantal dagen per jaar rijden, te ontzien.Weekers stuurt nu een brief met zeven varianten naar de Tweede Kamer. Bezitters van een oldtimer blijven dus nog even in onzekerheid over de vraag of ze in de toekomst wel of niet motorrijtuigenbelasting moeten betalen voor hun auto.

In het regeerakkoord hadden VVD en PvdA afgesproken om de belastingvrijstelling voor oldtimers te laten vervallen. De Tweede Kamer vreesde dat veel mensen dan gedwongen werden hun 'cultureel erfgoed', waar ze vaak maar weinig kilometers mee rijden, te verkopen. De Kamer vroeg Weekers daarom met alternatieve oplossingen te komen.
Daf Daffodil 30 1962
Daf 55 Marathon coupé 1971
Daf 33 bestel 1973
Volvo 164 E 1973
Fiat 500 1970
Caterham 2.0 16V HPC 1996
Toyota IQ 2010
Laatst bewerkt: 7 jaren 5 maanden geleden door Jan Willem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 5 maanden geleden #3651

  • 7343
  • 7343's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 54
  • Ontvangen bedankjes 3
  • Karma: 0
dus de alternatieven zijn geen alternatieven?
Want ik heb niet echt het idee dat er dus alternatieven komen van Weekers?
Maar ja misschien kijk ik er wel anders tegen aan dan de overheid.

Bovendien vraag ik me af of als je officieel vrijstelling gekregen hebt voor het betalen van motorrijtuigenbelasting en je krijgt nu straks een beschikking dat je wel weer moet gaan betalen of je dan niet heel makkelijk bezwaar kunt aantekenen.
Want je geeft dan aan dat je ontheffing gekregen hebt en dat je het er niet mee eens bent dat je nu ineens wel weer moet gaan betalen.
Als iedereen zo een bezwaar in dient die dan bekeken moet worden dan kost dat de overheid naar mijn idee een hele boel, dus denk dat het al zou het alleen als protest actie gedaan worden toch zinvol om te doen.

Ik ben bereid om tot de belasting rechter aan toe het aan te vechten hoop dat er veel met mij zijn
Gerrit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 5 maanden geleden #3654

  • 4770
  • 4770's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 39
  • Karma: 19
Och, over een paar jaar komen ze weer met wat anders..... :side:

De Baljuw zal altijd blijven harken naar centen.
Sunder
Laatst bewerkt: 7 jaren 5 maanden geleden door 4770.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 4 maanden geleden #3689

  • Jan Willem
  • Jan Willem's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: -1
Leeftijdsgrens belasting oldtimers naar 40 jaar

De leeftijdsgrens voor de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers gaat naar 40 jaar. Dat zijn staatssecretaris Weekers en brancheverenigingen overeengekomen.

Weekers wilde aanvankelijk de vrijstelling helemaal afschaffen. Er is nu een compromis bereikt, waarbij de leeftijd omhoog gaat van 25 naar 40 jaar. Ook komt er een overgangsregeling voor auto's die per 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar, maar jonger dan 40 jaar.

Peter Staal, directeur van oldtimerclub KNAC geeft het verzet tegen de verandering op, zegt hij tegen RTL Nieuws. "In de laatste onderhandelingen hebben we er nog een klein beetje extra uit weten te slepen. Maar meer zat er niet in."

"Een deel van onze achterban zal niet blij zijn. En een aantal mensen zullen er door in de problemen komen. Maar er was echt niet meer uit te halen. Zo is de politieke werkelijkheid."

'Liefhebber ontzien'

Volgens Weekers is het de bedoeling van de nieuwe regeling dat het dagelijks gebruik van oldtimers 'zoveel mogelijk wordt voorkomen'. "Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari", zegt de staatssecretaris.

Volgens Weekers wordt hierdoor de liefhebber ontzien, 'terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders) gerichter raakt'.

Belangrijkste punten uit de regeling:
•Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto's en kampeerauto's
•Voor voertuigen die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987) komt een overgangsregeling
•Deze overgangsregeling geldt voor personen- en bestelauto's rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto's. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de motorrijtuigenbelasting met een maximum van 120 euro
•Voor dieselauto's en auto's met een ingebouwde LPG-installatie geldt geen overgangsregeling. Dat betekent dat deze het volle tarief moeten betalen
•Indien auto's met ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de overgangsregeling voor benzineauto's van toepassing worden


Bron: RTL nieuws
Daf Daffodil 30 1962
Daf 55 Marathon coupé 1971
Daf 33 bestel 1973
Volvo 164 E 1973
Fiat 500 1970
Caterham 2.0 16V HPC 1996
Toyota IQ 2010
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 4 maanden geleden #3690

  • A.P. de Koning
  • A.P. de Koning's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 1
Lekker hoor die groot verdieners met hun super plannen.
Ieder geval is er een beetje acceptabele oplossing. Alleen de 3 maanden niet mogen rijden is voor mij slecht plan. Ik weet niet of er nog iets is om toch deze 3 maanden te overbruggen.
Voor de zomer rij ik zo nu en dan met mijn D46 en scooter naar werk en als het koud is en slecht weer mijn V66. Als ik dus 3 maanden niet mag rijden kan ik dus beter mijn V66 opruimen en een klein autootje (Daihatsu cuore bijvoorbeeld) kopen. Dat beetje wegenbelasting voor een cuore wordt dan gecompenseerd met een veel lager brandstof gebruik, V66= 1:11 Daihatsu Cuore= 1:20. Je rijdt voor potje maar geld teveel uitgeven is ook bezwaarlijk. Openbaar vervoer is geen optie dan mag ik 05.30 uur van huis vertrekken i.p.v. 06.45 uur.
Iemand belangstelling voor een V66 of moet ik nog even wachten? :whistle:
Thon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 4 maanden geleden #3691

  • JosK .
  • JosK .'s Profielfoto
Als ik jouw bericht lees Thon ben jij iemand zoals de oldtimer/diesel/gasrijder die zo goedkoop mogelijk auto wilt rijden.
En dat is nu juist één van de oorzaken waardoor oldtimerliefhebbers nu de pineut zijn.

Dank je wel, door jou moet ik nu belasting betalen bovenop de belasting van m`n dagelijks vervoer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 7 jaren 4 maanden geleden #3694

  • A.P. de Koning
  • A.P. de Koning's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 1
Dank je wel hoor, nu hoor ik ineens bij de groep van misbruikers.
Ik wilde maar even aangeven dat wij door een paar overbetaalde kleuters weer een oor aangenaaid wordt en wij daardoor moeten betalen.
Als dit jaar deze zotte maatregel al was geweest hadden we ook niet in Amsterdam kunnen zijn met ons defilé bijvoorbeeld.
En die 66 van mij zal echt wel blijven rijden maar ik schreef even mijn gedachten

VOOR MIJ EINDE DISCUSSIE!!!

met vriendelijke groet, de misbruiker!!
Thon
Laatst bewerkt: 7 jaren 4 maanden geleden door A.P. de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden