Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Doodsteek voor oldtimer bezit.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4274

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
oltimers gaan automatisch in kwarttarief tezijn je bezwaar maakt dan moet je volledig betalen.
'luxe'schorsen gaat niet het is het hele jaar of niet.
dec14 mogen we nog rijden dan jan -feb 15 niet meer
hopelijk de JUISTE info gegeven,zoniet dan komt er wel commentaar toch?
iedeeen goed daf jaar gewenst!
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4275

• M.G.J. Roepers
  • M.G.J. Roepers's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 85
J.G. de Groot schreef :
dec14 mogen we nog rijden dan jan -feb 15 niet meer

Volgens mij haal je dat uit de brief van de belastingdienst. Daarin staat o.m. het volgende
Belastingdienst schreef :
Voor deze regeling geldt als voorwaarden dat er in januari, februari en december geen gebruik van de weg mag worden gemaakt (in 2014 alleen niet in december) en dat naar aanleiding van bijvoorbeeld verkoop of schorsing geen teruggaaf van betaalde belasting wordt verleend.

U ontvangt in 2014 een rekening voor uw motorrijtuig en wanneer u deze rekening tijdig betaalt, neemt u deel aan de overgangsregeling. Wanneer u de verschuldigde belasting op grond van de overgangsregeling niet betaalt, bent u vanaf 2014 de volledige belasting verschuldigd.

Ik interpreteer dat zo dat oldtimers jonger dan 40 jaar in januari en februari 2014 wel mogen rijden en dat in december 2014 de winterstop voor het eerst ingaat.

Dus wat deze maand en komende maand betreft zou in het geval van de Volvo 66 gebruik kunnen worden gemaakt van de overgangsregeling. In december 2014 ontstaat er dan een probleem waarvoor ik de oplossing niet weet. Ik vrees eigenlijk dat in december 2014 er al alleen met de Volvo 66 gereden kan worden als je besluit het voertuig niet in de overgangsregeling te doen.

Volgens mij (maar ik ben geen advocaat) is het mogelijk om voor de Volvo 66 de volle mep te betalen voor december, januari en februari en dan voor maart t/m november het voertuig te schorsen. Dan mag je er niet meer mee rijden

Nogmaals, ik ben geen advocaat of belastingadviseur.

Groeten,

Marco
Laatst bewerkt: 5 jaren 10 maanden geleden door M.G.J. Roepers.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4276

• A. Bot
  • A. Bot's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 17
Helaas interpreteert u de brief verkeerd. Voor 2014 geld dat januari en februari WEL mag worden gereden en NIET in december.

Er staat namelijk dat u de maanden j f en d niet mag rijden en er achter dat voor 2014 geld alleen december niet. Zo staat het ook in het regeer accoord en op de site van de beastingdienst.
Overgestapt van VW Bus naar Daf 46 Combi. Dat had ik VEEL eerder moeten doen!
Bedankt door: P. Sleutjes

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4277

• P. Sleutjes
  • P. Sleutjes's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 26
Mijn Volvo 66 weegt 841 kg. Dit betekent 58 euro per kwartaal wegenbelasting. Dus als ik wil rijden in dec-jan-feb dan zijn dat 2 kwartalen (4e kwartaal 2014, 1e kwartaal 2015). Dus 116 euro. Schorsen a 22 euro in maart t/m november 2015. Weer 2 kwartalen betalen en weer schorsen tot nov 2016. In okt. 2016 wordt ie 40 jaar en is ie belastingvrij. Totale kosten dus om 2 winters te kunnen rijden: 2x 22 eur + 2x 116 euro = 276 euro.
Teken nu de petitie! reddebijen.nl/

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4278

• A. Bot
  • A. Bot's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 17
Voor zover ik weet klopt het precies wat je zegt. Na de 40 heb je geen enkle obstakel meer (voor als nog)Het is alleen de vraag of je hem in november al belasting vrij hebt. Ze zijn namelijk heel uitgekookt bij de belasting. En rekenen vanaf januari. Een auto van maart 1974 zou technisch al vrij moeten zijn, maar wordt nu nog even leuk mee genomen in de belasting, omdat de auto's VOOR 1 januari 1974 pas als vrij worden gezien. Zoals ik altijd maar zeg over de belasting: Leuker kunnen we het niet maken, WEL moeilijker.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4279

• A. Bot
  • A. Bot's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 17
Dat ze vanaf januari rekenen is trouwens pas vanaf deze regeling. Voorheen was het idd wel zo dat 40 ook echt meteen belasting vrij was in de betreffende maand.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4286

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Zelf heb ik een ya op lpg van1974, omdat ik rond de 1500 per jaar daar mee rij wil ik echt niet de volle mep betalen. Gelukkig staat die al vanaf half 2012 geschorst. Dit laat ik dan maar zo tot maart 2015 en haal dan de lpg eruit.

Ga alleen wel aanvragen om hier in mei een oldtimerweekend mee te mogen doen op basis van de evenementenregeling.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4287

• FransLi .
  • FransLi .'s Profielfoto
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 6
De regeling gaat in per 1 jan 2014. De YA en dus alle auto's, van 1974 en ouder zijn dus per 1 januari 2014 definitief belastingvrij. Die mag je dus het hele jaar berijden die hoef voor de belasting (benzine, gas of diesel maakt niet uit) niet meer te schorsen.

Auto's tussen 26 en 40 jaar vallen in de nieuwe regeling, die mag je dus al niet meer rijden in januari,februari en december 2014. (December 2013 viel daar niet onder.)
DAF YA 66 1.4 inj., Volvo 66 1.4

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4288

• M.G.J. Roepers
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 85
Ik dacht dat er voor 2014 een overgangsregeling op de overgangsregeling bestaat. Die houdt in dat er in januari en februari 2014 wel gereden mag worden met auto's tussen de 26 en 40 jaar oud. Zie het citaat van de belastingdienst in en vorige posting van mij in dit draadje. Verder dacht ik dat je maximaal 1 jaar mag schorsen en dat auto's ouder dan 40 jaar wel op LPG mogen rijden. Dus in 2015 een Ya 66 uit 1974 terugbouwen op benzine hoeft voor deze regeling niet.

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4289

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
hoe zit het nu met schorsen?
je mag voor 26-40jr alleen maar PER kalenderjaar schorsen?
jeroen

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4290

• M.G.J. Roepers
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 85
Je kan een schorsing verlengen zag ik op de site van het RDW: klik

Re: Doodsteek voor oldtimer bezit. 5 jaren 10 maanden geleden #4291

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Zoals ik de website van de belastingdienst lees is een auto met datum eerste ingebruikname van NA 1-1-1974 niet belastingvrij. Dit omdat het gaat om auto's die 40 jaar of ouder zijn. Een YA uit 1974 is dus niet op 1-1-1974 40 jaar, maar 39 jaar. Dit betekent dat deze in de overgangsregeling valt, waarover op de website van de belastingdienst dit staat:

Overgangsregeling voor oldtimers vanaf 1 januari 2014

Is uw motorrijtuig voor het eerst in gebruik genomen op 1 januari 1974 of later maar vóór 1 januari 1988? Dan kunt u gebruikmaken van de overgangsregeling. Uw motorrijtuig komt alleen in aanmerking voor de overgangsregeling, als het gaat om een:

personenauto of bestelauto die uitsluitend bestemd is om op benzine te rijden
motor
vrachtauto die u niet bedrijfsmatig gebruikt
autobus die u niet bedrijfsmatig gebruikt

Via deze link KLIK HIER is een schema te zien wat er voor elk motorrijtuig verandert vanaf 1 januari 2014.

Odat er staat UITSLUITEND BESTEMD VOOR BENZINE valt mijn YA op lpg dus niet binnen deze overgagsregeling en kan ik 2 dingen doen. De eerste is geschorst laten staan (schorsing geldt inderdaad voor 1 jaar, daarna krijg je bericht voor of voldoen aan alle wettelijke regelingen of voor wederom schorsing), de tweede is volle bak mrb voor lpg betalen. Dit laatste ga ik dus niet doen voor die 1500 km welke in de zomermaanden worden gereden.

Mocht ik nu de regeling, en dan vooral m.b.t. de data, verkeerd lezen dan hoor ik dat graag.

Wat het schorsen betreft heb ik begrepen dat de oldtimers welke wel al 40 jaar zijn geschorst kunnen worden voor het oldtimertarief van rond de 22 of 26 euro en dat je voor de auto's jonger dan 40 jaar het gewone (hogere) schorsingstarief betaalt.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden