Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Uitlijnen

Re: Uitlijnen 8 jaren 4 maanden geleden #615

  • J. Wielsma
  • J. Wielsma's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 1
@ Koster
Het was serieus bedoeld en wel degelijk relevant.
De vraag was of de uitlijning eenvoudig zelf gedaan kon worden door aan de stuurstangen te draaien.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld plaatjes van verstelbare Lancia Delta rally veerpoten.

@ de Groot
Mijn Daf heb ik met de stok methode of eigenlijk nog goedkoper met een touwtje op het juiste spoor gezet.
Jan zelf
DAF 55 coupé '72 op benzine
Volvo V90 '97 op lpg
BMW K75RT '93 op lpg
E-boat '79 op windenergie in de haven
i550 in aanbouw i550vlot.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 8 jaren 4 maanden geleden #616

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Gaan we verder maar niet meer op in, want aan sommige mensen is een uitleg niet besteed !
De uitleg mijnerzijds is dan ook verwijderd. In het verleden werd er geklaagd, dat de mensen, die aan autosport deden hun "geheimen" niet wilden delen.
Moge nu wel duidelijk zijn waarom !
T.Koster
Laatst bewerkt: 8 jaren 4 maanden geleden door 6979.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 8 jaren 4 maanden geleden #617

  • J. Wielsma
  • J. Wielsma's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 1
T. Koster schreef :
Gaan we verder maar niet meer op in, want aan sommige mensen is een uitleg niet besteed !
De uitleg mijnerzijds is dan ook verwijderd. In het verleden werd er geklaagd, dat de mensen, die aan autosport deden hun "geheimen" niet wilden delen.
Moge nu wel duidelijk zijn waarom !

Het is mij totaal niet duidelijk waarom.
Ik zou voorstellen.
Stop alles onder het juiste kopje,
namelijk "DAF Autosport"
Jan zelf
DAF 55 coupé '72 op benzine
Volvo V90 '97 op lpg
BMW K75RT '93 op lpg
E-boat '79 op windenergie in de haven
i550 in aanbouw i550vlot.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 8 jaren 4 maanden geleden #672

  • J. Wielsma
  • J. Wielsma's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 1
Even een experiment gedaan met wat plastic zakken op elkaar onder de voorwielen.
Gewoon zonder plankjes acht lagen dik tussen de vloer en de banden.
Werkt uitstekend.

Groet,

Jan
Jan zelf
DAF 55 coupé '72 op benzine
Volvo V90 '97 op lpg
BMW K75RT '93 op lpg
E-boat '79 op windenergie in de haven
i550 in aanbouw i550vlot.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2903

Beste Daffers,
Wat is het effect, wanneer de wielen niet goed staan? Ik heb nl. een ander stuurhuis een pakketje nieuwe bladveren onder mijn 46 gezet. Daarna de zaak zo op het oog recht gezet. Toen ik naar de bandengoeroe reed om 'm uit te laten lijnen, begon ie bij 80 km/u. enorm in het stuur te trillen. Is dat normaal, wanneer de wielen "schaal 1 op het oog" is uitgelijnd? Bij montage kreeg ik ook wat argwaan bij de fusees; zouden die veroorzaker kunnen zijn, of moet ik wellicht nog ergens anders rekening mee houden? De bandengoeroe had de werkplaatshandleiding nodig, dus ik ben onverrichterzake weer naar huis gegaan.
Ik ben benieuwd naar reacties
Meer fun met een riem minder: Daf 46!
Laatst bewerkt: 7 jaren 1 maand geleden door D.A. Timmerman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2905

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 849
  • Ontvangen bedankjes 126
  • Karma: 19
Trillen bij 80 km/h ligt doorgaans niet aan verkeerd uitgelijnt of zo.
Meestal onbalans in de voorwielen, en beetje bandenboer had dit toch minimaal
kunnen verhelpen. Daar heb je geen werkplaats gegevens voor nodig.
Het uitlijnen kun je net zogoed zelf doen.Zeker als je al zo technisch bent om
een voorveer van een 44/46 te vervangen.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: D.A. Timmerman

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2906

Hr. Stapper, dank voor uw reactie.
Maar misschien moet ik iets meer informatie geven. De bandenboer heeft niets gedaan; heeft dus ook geen onbalans kunnen ontdekken in de voorwielen. Dat is overigens ook niet heel waarschijnlijk, omdat ze voor de ingreep ook gewoon trillingsvrij waren.
Waar ik zelf onzeker over ben is bijvoorbeeld fusess of stuurhuis. Bij het verwijderen van het oude stuurhuis en het aanbrengen van het nieuwe heb ik "ingaande as" (die verbonden zit aan de stuurpen) verwijderd. Ik kreeg 'm er anders niet uit. (nu lees ik elders op dit forum dat dat wel moet kunnen..??..)Ook de spoorstangen heb ik vervangen.
Zou het kunnen dat ik iets over het hoofd zie; dat er ergens speling kan ontstaan o.i.d.
Ik zou het nl. jammer vinden om 'm uit te laten lijnen, terwijl er nog een vreselijke trilling in zit en de boel wellicht opnieuw uit elkaar moet.
Meer fun met een riem minder: Daf 46!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2908

  • w v d steen
  • w v d steen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Berichten: 370
  • Ontvangen bedankjes 35
  • Karma: 2
Heb je het stuurhuis wel goed afgesteld omdat je het uit elkaar hebt gehad.
daf,s
3x 55 coupe 70-71-72
2x 55 sedan 1ste typ 68
3x 55 sedan Marathon 71 72
1x 55 combi 71
1x 55 Beachcomber 72




1x volvo 78
1x 33 Jeep cabrio 67
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2909

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Normaal gesproken ligt het trillen op het stuur bij een specifieke snelheid aan onbalans van de voorwielen. Ook vesleten fusees kunnen dit nog eens versterken.
Maar bij een Daf kan ook onbalans van de vario te voelen zijn op het stuur.
Bij onbalans op de voorwielen neemt vaak de trilling weer enigzins af als je weer harder gaat rijden, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.
Lijkt mij sterk, dat dit wordt veroorzaakt door het stuurhuis: bij een versleten stuurhuis (bussen) heb je veel vrije slag, waardoor de auto gaat zoeken, maar niet trillen bij een bepaalde snelheid !
Als de sporing niet goed staat, kan je dat gauw genoeg zien aan de éénzijdige slijtage van de voorbanden.
Succes !
T.Koster
Laatst bewerkt: 7 jaren 1 maand geleden door 6979.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2911

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 849
  • Ontvangen bedankjes 126
  • Karma: 19
Tijdens het nogmaals lezen, schiet mij toch nog een praktijk ervaring te binnen.
Mogelijk kan het trillen TOCH veroorzaakt worden door een onjuiste sporing.
Een Daf 66 stationcar had ook last van slaan in het stuur, de auto had veel
te veel uitspoor waardoor de voorwielen als het ware gaan zwabberen.
Op de camping, met behulp van een inschuifbare luifelstok, de sporing op 0 gezet
en het probleem was over.
Recentelijk heb ik gemerkt dat een 33 zeer gevoelig is wanneer er iets aan de voor
wiel ophanging veranderd. Raar maar waar.
Bij mijn 33, 2 nieuwe fuseekogel, en de sporing was van slag, onlangs was de bovenste
schokbrekerruber stuk, nieuwe rubber gemonteerd, wat denk je sporing klopte WEER niet.
Dus een andere voorveer bij je 46 ?? Wat langer of korter dan de oude en de sporing
klopt ook niet.
Dus toch maar eerst uitlijnen, en nogmaals heel makelijk zelf te doen.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2912

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Matt, er is wel een verschil tussen slaan in het sturen en trillen. Laat hem dat eerst maar eens constateren. Tijdens de Tulpenrally j.l. heb ik 2 voorbanden compleet aan gort gereden door foutieve sporing en geen enkele trilling gehad op het stuur. Zaak is, dat als je een oorzaak gaat zoeken, de zaken stuk voor stuk gaat bekijken. Simpelst is te beginnen met het toespoor en dan een proefrit te doen. Hoe de uitlijning te doen, zullen we maar niet opnieuw oprakelen, want dat is nu vaak zat besproken. Is dit niet de oplossing, dan je wielen laten balanceren, is dit niet de oplossing dan de fusees bekijken etc etc. Als je overal tegelijk aan begint, weet je nooit wat de trilling uiteindelijk heeft veroorzaakt!
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlijnen 7 jaren 1 maand geleden #2913

  • w v d steen
  • w v d steen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Berichten: 370
  • Ontvangen bedankjes 35
  • Karma: 2
volgens mij lees ik dat de trilling is begonnen nadat mijnheer zijn stuurhuis (dat hij ook nog uit elkaar heeft gehad) en voorveer had vervangen dus heel ver hoeft hij niet te zoeken
daf,s
3x 55 coupe 70-71-72
2x 55 sedan 1ste typ 68
3x 55 sedan Marathon 71 72
1x 55 combi 71
1x 55 Beachcomber 72




1x volvo 78
1x 33 Jeep cabrio 67
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Emile Pas
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden