Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Verlagen B body

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6798

  • FransLi .
  • FransLi .'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 92
  • Ontvangen bedankjes 6
  • Karma: 1
Op deze site en facebook is er wel eens gediscussieerd over het verlagen van een B body. Achter is het te doen met blokken tussen bladveer en de Dion as.

Voor is eenvoudig verlagen met het de afstellen van de torsieassen mogelijk, maar dan blijft van de vering en comfort niets over.

Toch zie je bij rally Daf's toch een verlaagde voorkant. Zij zullen het toch iets anders doen. Andere fusees? Andere draagarmen? Van de die snelle rijders/auto's hoor je niets. Wie kan en wil daar wat over vertellen? Ik rij ook een YA en die ligt aanmerkelijk steviger op de weg. Die ombouw naar YA vering hoor je wel vaker. Maar nog niet over het verlagen van de vooras met behoud van een groot deel van de veerweg.

Groeten Frans
DAF YA 66 1.4 inj., Volvo 66 1.4
Laatst bewerkt: 3 jaren 10 maanden geleden door FransLi .. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6804

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 849
  • Ontvangen bedankjes 126
  • Karma: 19
Ja, wanneer die snelle jongens iets willen weten van je, vragen ze je het hemd van het lijf,
maar wil jij iets van ze weten houden ze de kaken stijf.

Maar Frans dat moet je eigenlijk toch weten, verlagen en comfort gaan niet samen.
Voor rally en races is comfort niet belangrijk.
Het enigste wat je voor kan doen, is de torsiestaven een paar tandjes verzetten en de bumpstops verkleinen of verwijderen.
En dan ook het bovenste punt omhoog brengen
Maar ook gasgevulde dempers voor helpt ook veel.

Recentelijk kwam ik dit extreen verlagen tegen, maar is inmiddels weer op normale hoogte gebracht.
Er was gewoon niet mee te rijden.

Maar goed, mogelijk komt er toch nog een reactie waar je iets me kunt.

Succes.
Bijlagen:
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: FransLi .

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6808

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Matt dat rally-rijders niets willen delen, is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord: ik verwijs hierbij naar mijn site: www.daf-onderdelen.eu
De door jou geplaatste foto's zijn van de wagen van een jongen uit Valkenswaard, die in mijn optiek een gevaarlijke modificatie heeft aangebracht: daar waar wij de body verstevigen, haalt hij al het materiaal weg!
De meest gebruikelijke manier van verlagen is het terugstellen van de torsie-as : mocht dat niet voldoende zijn, kan je deze idd een tandje verstellen.
Dat dit ten koste kan gaan van het comfort moge duidelijk zijn: zelf maak ik gebruik van verstelbare voorpoten met speciale dempers en gewijzigde en verlengde draagarmen.
Achter bij een 66 idd blokken en bij een 55 kortere veren e/o bestaande veren inkorten.
Dit zijn overigens heel bekende wijzigingen, die reeds in de zeventiger jaren werden toegepast, dus niets nieuws onder de zon!
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: 4770

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6812

  • FransLi .
  • FransLi .'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 92
  • Ontvangen bedankjes 6
  • Karma: 1
Gewijzigde en verlengde draagarmen zegt Ton....... Dat je daar moet je iets doen is duidelijk. Is daar een foto van of nog beter een tekening en beschrijving. Wat ga je merken in het weggedrag? Heeft iemand wel eens wat gedaan met de schuurstraal? Die is nu positief (45mm).
DAF YA 66 1.4 inj., Volvo 66 1.4
Laatst bewerkt: 3 jaren 10 maanden geleden door FransLi .. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6813

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 849
  • Ontvangen bedankjes 126
  • Karma: 19
Foto's uit de oude doos, de middelste draagarm is de originele.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden om VOOR de wielen iets negatief te zetten.
MAAR GEEN 340 FUSEEKOGELS monteren, vind ik persoonlijk levens gevaarlijk.
enkele rijden er al jaren mee, maar goed ieder zijn inzicht.
Bijlagen:
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 3 jaren 10 maanden geleden door M. Stapper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6814

  • L. Mogyorossy
  • L. Mogyorossy's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 27
  • Karma: 2
Los van het feit, dat lassen aan wielophangings- en stuurdelen absoluut verboden is door anderen dan de fabrikant,
is het ook uiterst gevaarlijk en onverantwoord om zelf aan draagarmen te prutsen .
In geval van een ongeluk zal de verzekering ALLE kosten verhalen op de prutser.
Als het om plaatschade gaat, is het nog te overzien, maar ik moet er niet aan denken dat er doden vallen of invaliditeit
wordt veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6817

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Er is niemand die zegt dat je er zelf aan moet gaan lassen: er zijn specialistische bedrijven die dat uitstekend kunnen maken.
Tijdens een steekproef (APK) gaf de keurmeester een compliment hoe e.e.a. was gemaakt.
Wij hebben 4 jaar deelgenomen aan de Seat Cupra Cup en deze hadden ook draagarmen, die van fabriekswege werden veranderd, exact gelijk zoals dat bij mijn Daf is gebeurd.
Gezien het grote aantal rallies en races, die ik er mee heb gereden, durf ik gerust te stellen, dat als dit op een verantwoorde wijze door een specialist wordt gedaan, dit geen enkel probleem hoeft op te leveren: sterker nog: ik ben in het bezit van de homologatie papieren van de Daf-fabrieken. Deze werden door Daf zelf ook gemaakt en verwerkt in hun rallywagens, waarvan akte!
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6819

  • L. Mogyorossy
  • L. Mogyorossy's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 27
  • Karma: 2
Beste Ton,

Eigenlijk zijn we het dus eens . De 2 voorbeelden die jij noemt zijn modificaties gedaan door de fabrikant
Die neemt dan ook de (produkt) verantwoordelijkheid voor zijn rekening .
Van iedere typegoedkeuring is de asgarantie-verklaring een belangrijk onderdeel , en zodra er derden zich mee bemoeien vervalt deze garantie , uiteraard !
Wel kan een fabrikant een specialist erkennen dan is er , juridisch, weer niets aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verlagen B body 3 jaren 10 maanden geleden #6823

  • FransLi .
  • FransLi .'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 92
  • Ontvangen bedankjes 6
  • Karma: 1
Helaas kan onze fabrikant geen product garantie meer geven. Hoe zou het zitten met de homologatie documenten, deze zijn door DAF uitgegeven, maar DAF kan de wijzigingen natuurlijk niet meer uitvoeren. Wie mag het wel doen dan?

Als je kijkt bij crossauto's hoe die in elkaar zitten nou nou... De fusee is nauwelijks groter dan het balhoofd van een kinderfietsje. Volgens de rijders gaat het niet stuk. Het is natuurlijk niet voor op de openbare weg.

Als een keurmeester zegt: netjes gedaan! Dan zegt dat niets over de het materiaal of de las. Of heb je daar dan de homologatie papieren bij? Weet de RDW daar dan ook van?

Technisch is het niet moeilijk de draagarm zo te wijzigen dat de auto lager ligt en zijn veerweg behoud. Dat is het probleem niet. Hoo.... maar dan ook gelijk de armpjes aan de veerpoten laten zakken en de schokbreker boven laten doorsteken. Tja... maar het mag niet. ;-)


hahaha
DAF YA 66 1.4 inj., Volvo 66 1.4
Laatst bewerkt: 3 jaren 10 maanden geleden door FransLi ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden