Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Torsievering/fuseekogels D66

Torsievering/fuseekogels D66 3 jaren 2 weken geleden #7593

• A.D.M. van Baggum
  • A.D.M. van Baggum's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Na vervanging van de fuseekogels wil de Daf 66 SL (bj. '74) niet meer normaal veren – behalve natuurlijk die keer dat ik het de monteur wilde demonstreren. Wat hij doet is heftig schokken op zelfs de kleinste oneffenheid, bijna geen vering, vooral linksvoor. Kan het zijn dat het slappe rubber van de oude fuseekogels de torsievering hielp te functioneren, of is dit onzin? De schokdempers zijn goed, niet slap in elk geval. Wel erg toevallig dat het verschijnsel optreedt pal na vervanging van de fuseekogels, en daarvoor nog nooit, ook niet een beetje. Visuele inspectie door twee man, met de auto op de brug, leverde niets op, alles lijkt OK. Maar hij veert bepaald niet OK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torsievering/fuseekogels D66 3 jaren 2 weken geleden #7594

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
Toch schokdempers rot
Mis vuil losgekomen met de armen beneden
jeroen

Torsievering/fuseekogels D66 3 jaren 2 weken geleden #7595

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Als de fuseekogel goed gemonteerd is, kan bijna niet verkeerd, dan kan het nooit aan de fuseekogel liggen.

Zeer waarschijnlijk is het toch de schokbreker, mogelijk zit de bodemklep dicht.
Bovenste schokbreker punt losmaken en proberen of je de zuigerstang op en neer kunt bewegen.

Blijft toch nog even de vraag hoe je de fuseekogel, er onderuit hebt gekregen en de nieuwe weer gemonteerd hebt ??
Zonder speciaal gereedschap om de draagarm omhoog te draaien en te houden, is het anders een lastige klus.
mstapper MSE Waalre

Torsievering/fuseekogels D66 3 jaren 2 weken geleden #7597

• A.D.M. van Baggum
  • A.D.M. van Baggum's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Heren bedankt!

Ik wist niet beter of een schokdemper die versleten is, wordt slap, waardoor de auto gaat deinen. Het omgekeerde kan dus blijkbaar ook, dat de boel juist stijf op slot komt te zitten. Waarschijnlijk is er inderdaad iets misgegaan bij het monteren van de fuseekogels, doordat de garage niet beschikte over dat speciale stuk gereedschap.
Zo'n vijfduizend kilometer geleden heb ik, met uitgebreide assistentie van enkele vriendelijke medeleden, op een DAF-sleutelmiddag de rechterschokdemper vervangen omdat die lekte. De tegelijk gekochte linkerschokdemper heeft al die tijd braaf in zijn doos liggen wachten, maar hij is nu eindelijk aan de beurt. Ik leg het wel voor aan de monteur aan wie ik de meer ingewikkelde klussen helaas noodgedwongen moet overlaten.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden