Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Bouten achter-ophanging secundaiachterwielenDaf 31

Bouten achter-ophanging secundaiachterwielenDaf 31 1 jaar 3 maanden geleden #9390

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Bij het demonteren van de gehele achterwielophanging viel mij op dat de bout waar de ophanging om heen draait op het draad wat dunner was dan daar waar de borgmoer zit. Het gaat om de 2 bouten het dichtste bij elkaar in het midden van de auto.

In principe snap ik dat de ophanging hier een klein eindje om draait, maar mijn 31 heeft 18.000 km. Omdat er nu al aanmerkelijk wat draad is weggesleten vraag ik mij af hoe dit bij andere A-types is die al veel meer kilometers gereden hebben?

Gelukkig kan ik de bouten (UNF 3/8 lengte 90) gewoon plaatselijk verkrijgen inclusief de borgmoeren, dus vervangen lukt zeker wel, maar het houdt mij toch wat bezig.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouten achter-ophanging secundaiachterwielenDaf 31 1 jaar 2 maanden geleden #9408

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Heeft iemand deze slijtage bij lage kilometerstand ook al eens opgemerkt?

Wat mij nog opviel is dat er bij het ophangpunt van de weielophanging wat ruimte zit. Het gaat dan om het rubberen ophangpunt wat net onder de achterbank zit aan de buitenkant van de auto. Dus niet de 2 punten in het midden.
Ik zie daar zo'n 3 mm ruimte tussen zitten. Bij het verwijderen is mij dat niet opgevallen. Ben zeker te weten ook geen opvulringen tegengekomen. Omdat dit iets moet kunnen draaien vermoed ik dat daar wel iets ruimte op hoort te zitten, maar zoveel?
Wie weet hoe dit hoort te zitten?

Plus wie weet of er aanhaalmomenten zijn voor deze bouten? In mijn handboeken of in de digitale versies in het ledenmenu kom ik ze niet te tegen. Het gaat om de aanhaalmomenten van de 2 moeren van de ophangingspunten van de 3-hoek waar de secundair dan weer in hangt. Plus om het aanhaalmoment van de grote bouten waarmee de secundair in de dikke rubbers zit. Ik heb deze eerst om en om een halve slag met de ratel vastgezet en daarna met een ringsleutel stevig vastgezet om vervolgens op 60nm te zetten. Dan zijn ze in elk geval gelijkmatig vastgezet.

Bouten achter-ophanging secundaiachterwielenDaf 31 1 jaar 2 maanden geleden #9410

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Zal in het verleden ergens wel iets vergeten zijn.

Daar hoort ook nog een nylon busje met afstandring en grote ringen t zitten.
Niks aanhaal moment gewoon goed vast, met borgmoer en UNF bout is
iets groter dan een metrische. dat weer wel.

Foto 1 is niet zo duidelijk wat beteft die nylon busjes, Foto 2 geeft een beter beeld
hoe het moet zitten.

Foto1 6 en 7
Foto2 11 en 13

mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 1 jaar 2 maanden geleden door M. Stapper.

Bouten achter-ophanging secundaiachterwielenDaf 31 1 jaar 2 maanden geleden #9411

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Merci Matthieu, precies die laatste foto zocht ik. Had zelf ook veel foto's gemaakt tijdens demonteren. Echter door het vuil zie ik het niet meer zo goed, nu snap ik het weer, top!

Bouten achter-ophanging secundaiachterwielenDaf 31 1 jaar 2 maanden geleden #9412

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Dafclub heeft setjes bestaande uit, bout, borgmoer, ringen, afstandbusje en nylon bus want die is altijd ingesleten.

Op foto 2 zie je nog juist busje 14, ook deze altijd vervangen.
mstapper MSE Waalre

Bouten achter-ophanging secundaiachterwielenDaf 31 1 jaar 2 maanden geleden #9413

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Busjes 14 waren laatst bij de supersale verkrijgbaar, daar heb ik idd 2 van meegenomen.
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden