Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Probleem met de remdruk

Probleem met de remdruk 8 jaren 4 maanden geleden #707

• J. van Boven
  • J. van Boven's Profielfoto
Hallo,

Bij deze (weer) een vraag over het remsysteem van mijn daf 33, in een eerdere oproep heb ik al een aantal goede tips gekregen en zodoende is ook 3 weken geleden mijn besteldaf door het rdw weer van een kenteken voorzien.:cheer:
www.dafclub-oud.nl/forum/view_thread.php...Techniek&thread=4066

Nu ik eindelijk het nieuwe kenteken binnen heb omdat hij van lichte vrachtwagen naar personen auto gekeurd is heb ik de eerste km's legaal kunnen rijden.

Het valt mij op als ik een aantal keer geremd heb in de bebouwde kom dat mijn rempedaal steeds hoger aanpakt ( het lijkt wel of er steeds meer druk op het remsysteem komt te staan)
de remtrommels worden ook knetterheet, gelukkig dus niet toen hij bij de rdw stond;)

Ik heb de volgende delen vervangen door nieuw spul van danny:
hoofdremcilinder
voorwiel remcilinders
achterwiel remcilinders
alle vaste leidingen door koperleiding vervangen
alle flexibele slangen
alle remvoeringen

Nou heb ik alleen de oude niet vervormde veren gebruikt, zou het probleem hier in kunnen zitten ?????
en kent misschien iemand dit probleem ??

jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 4 maanden geleden #714

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
tja als HET probleem zich voordoet dan moet je kijken welk wiel vaststaat en dan denk ik toch dat die remslang dicht zit.
als ze allemaal vaststaan dan zou ik het zoeken of het rempedaal wel de hoofdremcilinder vrijgeeft,maw er moet speling tussen stokje (van het pedaal) en cilinder zijn.en ook komt de hfd remcil wel vergenoeg terug?
dan gaat er wel olie richting cil maar het moet ook weer terug komen.
jeroen

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 4 maanden geleden #721

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Als alle wielen vastlopen, moet de oorzaak in de hoofdremcilinder zitten, is deze wel origineel ?? en niet een gever van de koppeling van een of andere Engelse auto, ik heb die dingen wel eens op een Daf 400 zien zitten.
Maar zoals aangegeveen door j de Groot kan de afstelling van het rempedaal niet goed zijn,.
mstapper MSE Waalre

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 4 maanden geleden #738

Bekend probleem,:laugh:
Heb ik met mijn 44 gehad, jaren geleden.;)
Het bleek een verkeerd type hoofdremcilinder te zijn.:ohmy: (garage zijn ook prutsers)
En daar door komt hij niet voldoende terug en bouwt hij langzaam druk op.:evil:
Dit komt omdat er bij een ook een stangetje hoort dat naar je rem pedaal gaat.
De uitholling van de remcilinder is aan de stang zijde rempedaal te ondiep.:whistle:

Heb ik toen tijdelijk opgelost door aan beide zijde van de hoofdremcilinder een moer (M 8) tussen de hoofdremcilinder en het schutboard.:woohoo:
Daarna ben ik op zoek gegaan naar de juiste cilinder, maar je kan als het goed werkt ook je stang van het rempedaal naar de cilinder inkorten.

het moraal van dit verhaal is meten of de hoofdremcilinder goed terug komt ander kan hij niet voldoende ontluchten en bouwt hij remdruk op.

succes René :blush:
Laatst bewerkt: 8 jaren 3 maanden geleden door René te Maasland.

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 4 maanden geleden #740

• J. van Boven
Bedankt voor de racties !!!

Het is een nieuwe HRC van dafhobby dus de cilinder is goed. alle 4 remmen lijken vast te gaan zitten dus de HRC is wel hoofdverdachte nummer 1:huh:

Het verhaal van een te lang drukstangetje klinkt heel logisch omdat ik ook het gevoel heb dat de druk niet goed terugloopt in het remsysteem.

Zal morgen eens meten of hij ver genoeg terug kan komen, anders eerst eens de tip met de m8 moeren proberen

Begin erin te geloven dat het goed gaat komen met mijn dafje

ik hou jullie op de hoogte

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 3 maanden geleden #752

• J. van Boven
Het probleem lijkt over te zijn, nu het rempedaal wat verder wegzit valt de druk ook netjes weg als de rempedaal losgelaten wordt.
Geen van de remmen loopt nu aan !

Volgende aktie zal dus zijn het stiftje wat in de HRC valt iets in te korten.

Bedankt voor de tips !!!!

groet Jack

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 3 maanden geleden #753

heb je ook een foto gemaakt wat je heb gedaan? :woohoo:

dan kunnen ook de mee lezers er wat van leren.

succes jack, je kan ook een opvul bus maken tussen de HRC en schutboord.

:silly: René

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 3 maanden geleden #754

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Nu ben ik al een tijdje uit het 33 gebeuren, dus maar even het onderdelenboek gekeken.
En wat ik dacht is, zit de veer er nog/wel aan die het rempedaal terug duwd/trekt ?
Verder is de pedaal aanslag instelbaar, dus de vrije slag t.o.v de stift naar de HRC.

En voor het 44 probleem, hier gelt ook, zit de veer er nog aan, en ook het pedaal is afstelbaar.
mstapper MSE Waalre

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 3 maanden geleden #756

• J. van Boven
Hallo,

Mooi dat er zo meegedacht wordt !!

Als eerste heb ik tussen het schutbord en de aanslag van de HRC 2 carroserie ringen gelegd waardoor hij wat verder weg kwam te staan. Dit werkte goed.

Nu heb ik eens gekeken met een extra veer die het pedaal omhoog trekt, ook dit werkt goed, het kan zijn dat de oude veer die het pedaal omhoog moet drukken te slap is geworden in de loop van de tijd deze zat wel gemonteerd!.

Bij het verbindingsasje tussen het pedaal en de HRC zit niks wat te stellen is (kan ik ook niet terugvinden in de wp handleiding)of ik moet iets over het hoofd zien ??

Bij de 44 kun je wel de aanslag afstellen met een moer

Ik heb geprobeerd een foto te maken maar mijn toestelletje schiet op deze plek geen zichtbare foto's helaas

groet jack

Re: Probleem met de remdruk 8 jaren 3 maanden geleden #758

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Volgens het onderdelenboek, moet er boven aan het rempedaal een aanslagbout zitten die uiteraard verstelbaar is. Morgen krijg ik weer een 33 en dan kan ik kijken of dat ook zo is.
mstapper MSE Waalre
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden