Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: wiellager achter en secundair

wiellager achter en secundair 8 jaren 3 maanden geleden #932

• Bert Bult
  • Bert Bult's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
Mijn 55 coupé maakt sinds kort een piepend geluid. Na onderzoek blijkt dat ik mijn rechterachterwiel los kan bewegen voordat ik "tegen de vario aankom" zullen we maar zeggen. Er ontstaat dan een piepend geluid in de secundair van de vario.

Na raadplegen van de Vraagbaak ben ik ervan overtuigd dat ik rechtasachter de secundair moet verwijderen en verder onderzoek moet doen. Voordat ik dat doe graag jullie input:

1- kan het zijn dat één en ander alleen wordt veroorzaakt door een versleten wiellager? Zo ja: is die werkelijk zoveel moeilijker te vervangen dan die van de voorwielen? Olyslager raadt aan de secundair te verwijderen, en de steekas moet dan ook verwijderd worden.

2- Het gepiep lijkt mij uit de reductiekast te komen. Is het mogelijk dat in de reductiekast slijtage is ontstaan? Zo ja: wat kan ik dat het beste doen/vervangen en zijn dergelijke onderdelen nog te krijgen? Of kan alles een combinatie zijn van te weinig olie in de reductiekast en een versleten wiellager?

3- Volgens de vraagbaak moet ik bij demontage en montage van de secundair en wiellagers, en ook alleen bij verversen van de olie in de reductiekasten, alle pakkingringen vervangen door nieuwe. Zijn deze nog verkrijgbaar en zo ja: alleen bij de dafclub of zijn dit standaardmaten?

4- Is het mogelijk van de variomatic slechts aan één kant de secundair in zijn geheel te vervangen door een beter (gereviseerd) exemplaar van hetzelfde type (55) of moet ik dan aan beide kanten vervangen van dezelfde donorvariomatic vanwege onbalans of verschillende maten of iets dergelijks?

Bij voorbaat dank
Bert
Bert
Laatst bewerkt: 8 jaren 3 maanden geleden door Bert Bult. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 3 maanden geleden #933

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Mijn advies is om als je toch alle moeite neemt om de secundair los te halen gelijk alles wat je kunt vervangen te doen. Je hebt nu toch het meeste werk al gedaan.

Of de wiellager/te weinig olie de piep veroorzaakt kan ik niet beoordelen.

Je kunt zonder problemen een andere secundair plaatsen.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 3 maanden geleden #934

• J. Wielsma
  • J. Wielsma's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 8
Als je een andere 55 secundaire hebt liggen kun je hem gewoon vervangen.
Met een beetje piellen kun je de riem eerst over de primaire en nieuwe secundaire doen en dan de secundaire montagebouten aandraaien en in één moeite ook de riem weer op spanning en op zijn plek.
Als je dan eerst de as van de secundaire door het gat van de schertsplaat steekt kun je ook de remleiding laten zitten zonder remolie aftappen.
Als de bouten niet zoals bij mij vastgerot zaten moet dit redelijk snel te doen zijn.
Ik heb een paar maanden geleden ook één secundaire vervangen en heb de meeste tijd verbrand met secundaire montagebouten die één geworden waren met de secundaire.

### Tip voor thuis ###
Draai de montagebouten van de secundaire eens los van tijd tot tijd en zet ze in het vet.
Jan zelf
DAF 55 coupé '72 op benzine
Volvo V90 '97 op lpg
BMW K75RT '93 op lpg
E-boat '79 op windenergie in de haven
i550 in aanbouw i550vlot.blogspot.com/

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 3 maanden geleden #935

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
inderdaad jan een echte monteur gebruikt VET.
jeroen

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 2 maanden geleden #986

• 7343
  • 7343's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 3
en als je dan nog koper vet gebruikt dan blijft het helemaal lang goed ;)
Gerrit

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 2 maanden geleden #1046

• 7379
  • 7379's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Wiellager achter is zo vervangen. Deze kun je er zelfs uit trekken met je remtrommel. Als je wil weten hoe je dit doet zal ik het wel voor je proberen te omschrijven.

Als je rond gereden hebt met te weinig olie in de reductie kast dan ben ik bang dat je de secundair weg kan gooien. De lagers van de ingaande as zijn al erg gevoelig en zijn zo stuk als er geen olie bij komt. Ze zijn geloof ik nog wel te krijgen bij de Dafclub alleen kosten ze iets van 87 euro per stuk. (2 per secundair)

De lagers zijn speciaal dus zijn ergens anders niet te koop. Daarom ben ik zelf aan het experimenteren met andere lagers. Ik weet dat het makkelijker is om een hele primaire te vervangen maar ik ben van mening dat dit niet lang meer zal kunnen aangezien de secundaire een keer op zijn. Graag hoor ik mensen die als eens een secundaire gereviseerd hebben.
Maarten

Daf 55 Marathon 1972

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 2 maanden geleden #1058

• Bert Bult
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb twee secundairs op de kop getikt die er nog goed uitzien. Ik denk dat ik daarvan de olie ga vervangen en die ene (rechts) vervangen, dan kan ik dan rustig kijken wat er van die andere nog te redden valt.

Heb ik de volgende vraag: ik zie geen verschil tussen links en rechts, klopt dat? Zo op het oog lijken beide secundairs dan ook volkomen symmetrisch. Zo op het oog wil nog niets zeggen over de binnenkant, dus mijn vraag: is voor de 55 een secundair willekeurig links of rechts te plaatsen? Zo nee: geldt dat dan misschien wel voor de steekas? De ene heeft geen steekas meer en als dat de rechter is, kan ik misschien de steekas uit de linker halen en in de rechter stoppen. Als alles uitwisselbaar is kan ik gewoon de complete monteren.

B
Bert

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 2 maanden geleden #1062

• H.J. Veldsink
  • H.J. Veldsink's Profielfoto
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 4
Er is geen verschil tussen links en rechts, heb hetzelfde vorig jaar ook aan de hand gehad en heb de hele secundaire vervangen. Let op de schijven, dat ze goed zijn en geen roestplekken vertonen en draai de secundaires voor gebruik goed rond, dat ze geen zwaar punt hebben of dat ze geen vreemde bijgeluiden maken. Ik ben ver voor de demontage begonnen met het los halen van de bouten, zodat bij demontage de secundaire makkelijk los komt.De riemen hoef je zelfs niet los te halen, bij demonteren leg je de secundaire in de riem trek het geheel naar achter, zet de bouten met een paar gangen vast en daarna trek je de as naar achter.
Mimosa71

Re: wiellager achter en secundair 8 jaren 2 maanden geleden #1067

• Bert Bult
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank, hier heb ik erg veel aan.

Over de bouten maak ik me geen zorgen: die heb ik niet lang geleden nog losgehad om een draagarm te vervangen.

De secs zien er goed uit: veel stof op de schijven maar geen roest. Draait ook prima rond.

Ik zal de boel eens verwisselen
Bert
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden