Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Startmotor

Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #33

  • A.J.M. van Hoof
  • A.J.M. van Hoof's Profielfoto
Wie o wie kan mij helpen???

Mijn DAF33 heeft problemen met de startmotor :( af en toe wil die niet starten en hoor je alleen een tikje en daarna helemaal niks.
Als ik met gereedschap een tik geef op de startmotor dan doet hij het meestal weer maar nu dus niet meer.

Waar heeft dit mee te maken?

De man waar ik deze DAF bij heb gekocht had er een nieuwe startmotor ingezet omdat hij toen ook al dit gebrek vertoonde en nu dus weer met de nieuwe startmotor. Heeft dit geen onderliggende oorzaak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #34

  • J. Wielsma
  • J. Wielsma's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 1
Controleer eens hoe de massa verbinding is van accu naar chassis en naar het blok.
Even los schroeven en blank schuren en met zuurvrije vaseline weer vast.
Daarna zou je de kontaktvlakken van de accupolen nog eens kunnen controleren op corrosie.
En ook hier weer die zuurvrije gebruiken.
Is het een 6V uitvoering? Daarbij is het juist zaak om de kontakten zo laag-Ohmig te hebben/houden.

Jan zelf
Jan zelf
DAF 55 coupé '72 op benzine
Volvo V90 '97 op lpg
BMW K75RT '93 op lpg
E-boat '79 op windenergie in de haven
i550 in aanbouw i550vlot.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #35

  • P. Sleutjes
  • P. Sleutjes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 26
  • Karma: 5
Mijn 33 heeft een goede startmotor: hij doet het meteen; of hij klikt en alle (2) lampjes op het dashboard vallen weg en benzinemeter slaat terug. Bij mij is het niet de massa/min, maar de pluspool van de accu. Even opschuren; plus-kabel er weer op en starten/lopen.
Teken nu de petitie! reddebijen.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #46

  • A.J.M. van Hoof
  • A.J.M. van Hoof's Profielfoto
Dank je wel voor de reacties :) . Ik ga dit weekend even kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #56

Bij de B types ging het startmotor relais wel eens klemmen bij warme motor. Mijn 33 deed eens hetzelfde en het bleek de massakabel te zijn van de accu naar het chassis.Hier was niets aan te zien maar was toch hoogohmig geworden.Succes Henny.
Henny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #64

  • J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 71
  • Karma: 9
er kan ook een overgangsweerstand in het contactslot zelf zitten,dan krijgt de start motor net niet genoeg ampere's.zeker bij 6 volt
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #102

  • A.J.M. van Hoof
  • A.J.M. van Hoof's Profielfoto
Bedankt voor de reacties.
We hadden de accu opgeladen en helemaal schoongemaak,de accupolen met zuurvrije vaseline ingesmeerd.
Toen deed de DAF het weer maar dat was maar voor 1 dag :(
Volgens mij laad de accu niet goed op. Binnenkort even de dynamo controleren, maar het rode lampje brand niet. Misschien te korte afstanden rijden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 9 maanden geleden #105

  • A.P. de Koning
  • A.P. de Koning's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 1
Zou ook zomaar een kapotte accu kunnen zijn.
Niet meer goed op te laden of zelfontlading.

Ik zelf heb ook 2 avonden gezocht omdat de accu van 1½ jaar oud kapot was en een geleende/gekregen accu ook kapot bleek.
Laat die voor de zekerheid even doormeten voordat je verder zoekt en dingen gaat vervangen.
Thon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 8 maanden geleden #256

  • A.J.M. van Hoof
  • A.J.M. van Hoof's Profielfoto
Hoi,

Is het contactslot te maken als het daarmee te maken heeft? Hoe kan ik zeker zijn dat het daaraan ligt?

Er zit namelijk een nieuwe accu in de DAF en hij heeft het een paar dagen goed gedaan, maar nu doet hij het weer niet! De accu zit nog helemaal vol, dus er is ook geen lekstroom.

Gr Ankie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 8 maanden geleden #259

  • J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 71
  • Karma: 9
proberen voor nu om een startknop paralel over de startfunctie van het contactslot zetten,is een klusje van niks,dan weet je of het het slot is.
met spanningzoeker kijken op welke draad plus komt te staan als je de sleutel in de startpos. draait.daar een konp overheen zeten die van de constante plus komt is ook te vinden achterop het slot
suc6
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 6 maanden geleden #708

  • A.D.M. van Baggum
  • A.D.M. van Baggum's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Ik zit met hetzelfde probleem, met een accu van 2 jaar oud die bij doormeting nog volledig bij de pinken bleek. Ook ik krijg niet meer dan een droge klik, terwijl alle meters en lampen het doen. Daarom verzoek ik, als technisch relatieve leek, om nadere uitleg van de tip "een plusdraad van de accu naar aansluiting 50 - want zo heet de aansturing van de startmotor". Een kabel dus (hoe dik?) van de +pool op de accu naar wat en waar precies? (Het gaat om een in 2005 vakkundig ingebouwde 1400 cc'er)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startmotor 8 jaren 6 maanden geleden #709

  • 6215
  • 6215's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 0
De 50 aansluiting op je startmotor is het klemmetje waar de dunne draad op komt (nr 2 op de tekening). Via dit klemmetje komt er spanning naar het relais op je startmotor.
Met deze test contoleer je of er geen fout zit in je contactslot of in de bedrading van en naar batterij, contactslot, startmotor.
Aangezien je een klik hoort veronderstel ik dat er spanning aan het relais komt bij starten.
Deze test kan met een gewone draad uitgevoerd worden.
Mogelijk zit het probleem in de startmotor (sla er eens met een hamer op tijdens het starten) of in een spanningsval in de plus- of massakring. Mits in het bezit van een volt-meter is dit op 1,2,3 gecontroleerd.
1. Massakring: 1 meetpen op de minpool en de andere meetpen op een goede massa van het motorblok. Tijdens het starten ma je max. 0,5V meten.
2. Plus-kring: 1 meetpen op de plus born en de andere pen op het schroefdraadgedeelte van aansluiting 1 (zie tekening). Hier net hetzelfde. Tijdens het starten max. 0,5V meten.
3. Contact in het relais. 1 meetpen op de plus born en de andere pen op het schroefdraadgedeelte van aansluiting 3 (zie tekening). Hier ook tijdens het starten max. 0,5V meten.
Hmmm blijkbaar krijg ik de tekening niet geplaatst. Met 'aansluiting 1' bedoel ik de aansluiting waar de dikke draad komend van de batterij aan vast zit. Met 'aansluiting 3' de andere dikke aansluiting op het relais.
Visa chrono
Volvo 345
Laatst bewerkt: 8 jaren 6 maanden geleden door 6215.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden