Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66

Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3814

Sinds oktober vorig jaar ben ik trots bezitter van een DAF 66 Marathon Coupé (1100cc). Een erg fijn autootje en na wat eerste reparaties erg betrouwbaar. Op één puntje na, of eigenlijk twee puntjes na: de contactpuntjes.

Direct na aanschaf heb ik er een nieuw setje in gedaan en 4000km later weer. Na een kleine maand begonnen ook die weer te rammelen - tijd voor iets anders dus. De 123ignition-setjes vond ik te prijzig (daar koop je bijna 100 contactpuntjes voor) maar na lang zoeken vond ik een alternatief: elektronische contactpuntjes. € 45 incl. verzenden vanuit Engeland leek me wel een experimentje waard.

De PowerSpark DAF 1300 Marathon Ducellier Electronic Ignition kit kwam het meest in de buurt van wat ik nodig had. Tussen de 1100 Marathon en 1300 Marathon leken me niet al teveel verschil in de ontsteking zitten. Het setje bestaat uit een rood blokje en een nylon onderdeeltje die samen op de plek van de oude contactpuntjes komen. Verder gaan er vanaf het blokje twee draden naar de bobine. Vervroeging gebeurt gewoon op de 'traditionele' manier - alleen de daadwerkelijke puntjes worden vervangen door elektronica.

Oude puntjes eruit, nieuwe blokje erin:

Toch paste het niet helemaal lekker. Het smeerviltje zat in de weg waardoor het aluminium voetplaatje van de PowerSpark niet vlak geplaatst kon worden.

Het aluminium plaatje wordt gebruikt als koellichaam, maar het stuk dat tegen het smeerviltje aan komt leek voor koeling weinig toe te voegen. Een zaag bood hier soelaas:

Over de rotoas schuift een zwarte kunststof ring met daarin waarschijnlijk de magneetjes die de ontsteking triggeren. Ook dat paste niet perfect, maar met een paar voorzichtige tikjes met een hamer zat het geheel in elkaar:

Om de kabels naar de bobine door het gaatje in de zijkant van de verdeler te leiden moest ik helaas de kabelschoentjes afknippen. Met twee nieuwe kabelschoentjes en wat krimpkous zat het daarna weer netjes:

Hoewel het me nog niet gelukt is de ontsteking perfect af te stellen loopt de motor prima én zonder ratelend geluid van contactpuntjes. Vooralsnog lijkt de PowerSpark me een dikke aanrader voor iedereen die geen zin heeft om regelmatig zijn/haar contactpuntjes te vervangen en voor wie een 123ignition een te grote investering is.

Over de afstelling van de ontsteking heb ik meteen wat vragen: ik heb een stroboscooplamp die ik aansluit aan de kabel die vanuit de bobine naar de verdelerkap gaat. In het vliegwiel zit een klein inkepinkje en in het vliegwielhuis zit een soort venstertje. Als ik de ontsteking zo afstel dat ik het inkepinkje nét zie op het moment dat 'ie voorbij het venstertje komt sputtert de motor en loopt 'ie stationair niet lekker. Ik heb de verdeler net iets verder linksom gedraaid zodat 'ie in ieder geval stationair blijft lopen maar dat lijkt me een weinig wetenschappelijke methode om de ontsteking in te stellen. Heeft iemand tips hoe ik dit beter kan aanpakken?
-
Laatst bewerkt: 6 jaren 2 maanden geleden door David Menting. Reden: Ontstekingsvraag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3815

• Patrick Rosmolen
  • Patrick Rosmolen's Profielfoto
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
Was de (oude?) condensator nog wel goed dat de puntjes niet goed werkte?

En afstellen hoort geloof ik sowieso met de vacuumvervroeger losgekoppeld gesteld te worden. Zou dat nog verschil uitmaken?

Wat ik zo lees is het systeem toch niet foutloos, qua passing iig niet. Wellicht dat daarin ook het niet makkelijk stellen een oorzaak vindt?

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3816

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 121
Na die mooie up-grade, blijf je helaas toch met een groot Ducelier probleem zitten,
wanneer de motor wat km gemaakt heeft.

ROTTE UIGELEUTERDE centrifugaal gewichten, die vroeg of laat muurvast slaan ,en als je pech hebt kost je dat een nokkenas.
mstapper MSE Waalre

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3817

• 7515
  • 7515's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik heb uiteindelijk besloten om wel de 123 set te kopen en te plaatsen.
(Speelde ook mee dat ik hem nieuw over kon nemen van iemand voor een heel speciaal prijsje, hij moest er vanaf.)
Vooral omdat ik dan geen condensator en geen duccelier ontstekingshuis meer nodig had.
Had al een Velleman kit gekocht (een 20 euro) om ook de contactpunten te ontlasten/omzeilen.
Maar het bleek dat de veertjes lam waren, en de gewichtasjes ruim.
Na een 2000km moest ik alweer de contactpunten vervangen omdat ze ingebrandt waren.
En de motor, een splikspinternieuwe 1100 uit het krat in 2010 geplaatst door de vorige eigenaar, wat rommelig bleef draaien. Ook nadieselen etc. Afstellen werkte dan kort, maar daarna weer ontregeld.
Na goed onderzoek bleek dus het complete ontstekingshuis de probleemfactor.
Ik heb de 123 ingnition geplaatst, en het is alsof er een nieuwe/andere motor in zit!!!!!
Hij draait krachtiger, mooier constant, is zelfs zuiniger.
Blijkbaar bouwt hij nu ook een mooier vacuum op, want de variomatic schakelt ook anders/soepeler/allerter.

Ik hoop dat jouw ontstekingshuis niet ruim is, de asjes van de gewichtjes, of de veertjes lam, oid.
Want dan loop je er tegenaan dat je alsnog een ander ontstekingshuis moet zien te vinden.

Al met al is een 123 ingnition een flinke aanschaf uiteraard. Vanaf een 270-280 euro te koop dacht ik. Maar dat is het wel waard.
Al zijn er ook DAF rijders die aangeven dat de DAF ook met contactpunten, EN in goede staat zijn ontstekingshuis, ook zeer goed is af te stellen.
johan
Coupe66 1100 SL
Laatst bewerkt: 6 jaren 2 maanden geleden door 7515.

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3818

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 92
De ontsteking kan best een paar graden anders moeten staan dan dat de boeken aangeven. Het grote verschil tussen toen en nu is de opbouw van de benzine. De oude benzine was krachtiger en klopvaster van samenstelling dan die van tegenwoordig. De samenstelling schijnt heel anders gemaakt te worden om de hedendaagse motoren goed te laten draaien.

De oplossing schijnt in een paar graden meer te zitten.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3819

• 7515
  • 7515's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 18
Klopt, op het renault 4 forum, de 1108cc motor, is daar veel over tevinden.
Coupe66 1100 SL

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3820

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 92
Grappig, ik heb het ook het eerst op het r4forum gelezen :)
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3821

@Patrick Rosmolen
Ik heb de condensator doorgemeten en die leek goed. Het tweede setje puntjes was ook niet ingebrand ofzo, de contactpuntjes zaten gewoon niet lekker vast in het stalen armpje. Bij die PowerSpark is de condensator niet meer nodig dus die kan in ieder geval niet meer falen.

De vacuumvervroeger heb ik niet losgekoppeld tijdens het afstellen. Bij stationair toerental doet dat toch niet zoveel?

@M. Stapper
De DAF heeft net 68000km gelopen. Die Ducellier moet toch nog wel een tijdje meekunnen? Wel viel me op dat de veertjes van de centrifugaalvervroeger de boel niet helemaal netjes terug duwen. Ik rijd toch niet met een tikkende tijdbom onder de motorkap?

Het Renault 4 forum ga ik even in de gaten houden. Ik zie in ieder geval dat er daar veel mensen rondlopen met een Velleman-kitje in de ontsteking, dat in zekere zin vergelijkbaar is met zo'n PowerSpark.
-

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3822

• 7224
  • 7224's Profielfoto
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 8
Als de veertjes van de centrifugaalvervroeger de rotor niet helemaal netjes terugduwen, zoals je zelf aangeeft, is hij al wat uitgeleuterd.
Revisie is aan te raden, maar misschien ook duur als je het niet zelf doet. Het ontstekingstijdstip wijzigt nu steeds.
kees
2x Daf 66 SL (een in restauratie, ander rijdende donor)
Daf 46 SL

Re: Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 6 jaren 2 maanden geleden #3823

Is revisie kwestie van de boel netjes uit elkaar halen, schoonmaken, smeren en de veertjes vervangen? Of komt er meer bij kijken?
-

Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 3 jaren 5 maanden geleden #7084

• 7941
  • 7941's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 2
Hallo David, hoe doet je ontsteking het na al deze tijd?

Mvg Jos

Elektronische contactpuntjes (PowerSpark) in DAF66 3 jaren 5 maanden geleden #7085

• 7515
  • 7515's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 18
Geen david, maar johan.
Mijn 123ignition doet het erg goed.
Ben blij met deze, helaas wel wat duurdere, investering.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Coupe66 1100 SL
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden