Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verschil in EMVK's

Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #440

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 96
er bestaat vanaf de daf 55, via de Daf 6 6naar de V340 een verschil in de EMVK's. Ook kan het soms zijn dat een EMVK uit 2 verschillende EMVK's is opgebouwd.

Weet er helaas te weinig vanaf om goed te kunnen bepalen wat nu wat is. Is er een eenduidig verhaal waaraan ik kan zien welke EMVK waarvan is ?
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #446

• Bert Bult
  • Bert Bult's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
In elk geval bevat de EMVK van de volvo 343/340 een diode. Die van de 55 heeft deze niet.

Volgens de Olyslager is er gedurende de produktie van de 55 een iets andere emvk gebruikt, maar dat moet ik even nazoeken.

Ik denk dat je een samenvatting moet maken van de reacties hier, ik heb nog geen eensluidend verhaal gehoord aangaande de emvk's
Bert

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #450

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
er is niet zoveel verschil behalve dat de spoelen op een gegeven moment niet meer 'gemeenschappelijk'zijn en dus die diode en ergens halverwege hebbben ze een vacuum begrenzer ingebouwd,die kun je herkenennen aan die rode dop aan de onderkant,voor de rest zou ik niet kunnen bedenken wat er zoal veranderd is.
gewoon goed opletten en als je de opschakel spoel open hebt kun je meteen de pluskant bekijken dat is die ring die om de diode zit.deze kant heet kathode nl.wikipedia.org/wiki/Diode suc6
jeroen

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #542

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 96
Nog even wat foto's gemaakt van een paar verschillen in de EMVK's

1e verschil is de plaats van de O-ring. Heb altijd gezien dat de O-ring in een verdieping lag.

Echter 1 deel van een EMVK heeft deze verdieping niet:

Is dit een bekend iets ?

Daarnaast ziet de standaard onderkant er zo uit:

Heb er ook 1 welke er zo uit ziet:

Die kan ook verder uit elkaar, het middendeel kan ook nog los:

Denk dat deze laatste de vacuumbegrenzing niet heeft. Weet iemand trouwens de waarden van de begrenzing ? In mijn gedachten zit zonder begrenzing zo rond de 0,7 (afhankelijk natuurlijk van het vacuum dat de motor heeft) en met begrenzing max 0,4. Wat is exact de gedachte achter de begrenzing geweest ? Gok zelf dat het met slijtage van de menbramen te maken zou kunnen hebben.

Zit gelijk te denken dat als je zelf een hoger vacuum zou kunnen creƫren (pomp ofzo ??) of het dan mogelijk zou kunnen zijn om vacuum extra naar de variomatic te sturen zodra je op bijvoorbeeld de snelweg rijdt. Zou het dan mogelijk zijn om het toerental te verlagen ivm een grotere opschakeling van de vario ? Zo maar een gedachte, misschien wel simpel te weerleggen of juist een uitdaging om mee verder te gaan ?????????

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #545

• J.G. de Groot
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
waarom op de snelweg meer vacuum?
het toerental is toch al enorm?
als je vario niet te strak staat komt hij toch 100% in de hoogste versnelling?
die klep zonder de dop is inderdaad een oude versie zonder bergenzing
je kunt de vacuungrens opschroeven door de prut die aan de voorkant van de klep zit weg te schrapen en dan de schroef die eronder zit indraaien dan loopt het vacuum op alleen heb dit gedaan bij een 44 en die gaat niet hoger dan 0,5bar.
vacuum heb je nodig in de stad met weinig toeren.
heb zelf een vacuumtank in de 44 geplaatst maar dan TUSSEN de plastic enkel emvk en de roterende klep die bouwt dan onderdruk op voor het stoplicht,als je dan na het groen volgas geeft dan is er wel vacuum alleen in het spruitstuk niet,voorop gesteld dat de rest van het systeem 100%dicht is anders is de tank direkt leeg.
de oude dafjes hadden deze tank ook.
jeroen
Laatst bewerkt: 8 jaren 7 maanden geleden door J.G. de Groot.
Bedankt door: Jan Oosterveld

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #546

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 96
J.G. de Groot schreef :
waarom op de snelweg meer vacuum?
het toerental is toch al enorm?

Snap ik even niet. Vacuum is toch juist ondersteunend aan het opschakelen waardoor de vario vlotter opschakelt en eerder in de overdrive gaat ? Dus als je meer vacuum naar de vario stuurt zal deze toch makkelijker opschakelen waardoor je bijvoorbeeld de snelweg met wat minder toeren kan rijden ?

Rij zelf in een V66 met een 1400 blok en als ik dan op de snelweg 120 rij draait het blok circa 4800 toeren (schrijfafstand staat goed op 2 mm). Als ik dan 150 rij draait het blok bijna 6000 toeren. Als ik die toeren zo 300 naar beneden krijg is dat al mooi meegenomen !

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #547

• J.G. de Groot
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
als de motor 4800toeren draaid nou dan kun je er vergif opnemen dat de bak al in z'n 6 staat,dan helpt je vacuum echt niet meer.die gewichten zijn dan zo sterk dat hij er al lang is.dan moet je het alleen nog hebben van meer toeren.
dus het vacuum is alleen nodig bij weinig toeren dus zuinig rijden
jeroen

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #548

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 96
Aha, vat het nu. Dus boven circa 70-80 km per uur is vacuum niet meer van nut vanwege de krachten van de vlieggewichten.

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #572

• Bert Bult
  • Bert Bult's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
Volgens mij komt het daar wel in grote lijnen op neer, maar het vacuum ondersteunt de werking van de gewichten wel degelijk.

Onlangs heb ik (eindelijk) mijn emvk gemaakt, werkt weer prima, maar ik merk ook boven de 70-80 kph wel degelijk dat de motor minder toeren maakt dan voorheen; het is extra ondersteuning.

Of meer vacuum er nog extra aan toevoegt waag ik te betwijfelen. Zeker bij de B-bodies lijkt het mij dat de gewichten, de emvk, het toerental en de microswitch erg goed op elkaar zijn afgestemd. Dat wil zeggen: ik denk dat de heren DAF-makers uiteindelijk wel de meest gunstige verhouding hebben gevonden tussen die onderdelen om de motor rustig (en dus zuinig) te laten rijden.

Maar een keertje iets dergelijks uitproberen kan natuurlijk geen kwaad.;)
Bert

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #582

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 130
Volvo heeft het geperfectioneerd, door de tachorelais schakeling op de 340.
en dan is die micro switch schakeling maar een onding.
Kort even de verschillen /voordelen.
Laat je bij de Daf het gas los, gooit de micro switch het vacuum vd emk.en de vario schakelt terug.
Bij de tacho relais, word het vavuum pas verbroken als het motor toerental onder de 2000 rpm komt, de vario blijft zoveel mogelijk in de hoogste versnelling.. Rijd veel rustiger en ontspannender.
Je kunt het vergelijken met een schakel auto, je rijd in de 4 of 5, je moet even van het gas af, maar kunt weer doorrijden .Dan laat je hem ook in de 4 of 5 staan en geef gewoon gas om verder te rijden..
mstapper MSE Waalre

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 7 maanden geleden #596

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 96
M. Stapper schreef :
Volvo heeft het geperfectioneerd, door de tachorelais schakeling op de 340.
en dan is die micro switch schakeling maar een onding.
Kort even de verschillen /voordelen.
Laat je bij de Daf het gas los, gooit de micro switch het vacuum vd emk.en de vario schakelt terug.
Bij de tacho relais, word het vavuum pas verbroken als het motor toerental onder de 2000 rpm komt, de vario blijft zoveel mogelijk in de hoogste versnelling.. Rijd veel rustiger en ontspannender.
Je kunt het vergelijken met een schakel auto, je rijd in de 4 of 5, je moet even van het gas af, maar kunt weer doorrijden .Dan laat je hem ook in de 4 of 5 staan en geef gewoon gas om verder te rijden..

Heb nu 3 maal een 1400 340 blok omgebouwd met behoud van elektriche ontsteking en tachorelias etc en in een 55 of 66 gehangen. Vooral bij de 55 was het verschil zeer duidelijk.

Re: Verschil in EMVK's 8 jaren 6 maanden geleden #631

• A. Mostaard
  • A. Mostaard's Profielfoto
verhogen vacuum?? geen idee maar zou zo zeggen doe eens een maitje naar Toon van mullekom, ik weet dat hij in zijn kalmar, ooit een systeem gebouwd had om meer inhoud te hebben met een soort tank
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden