Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: DAF 33 - van 6 naar 12 volt

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7073

Hallo Allemaal,

Ik heb een DAF 33 uit 1972, en nu ik hem uit de stalling haal is de 6 volt accu dood.
Nu adviseerde Fred Oosterlaan mij om het hele zaakje om te bouwen naar 12 volt, want dat is beter voor de auto,
De voordelen:
- Betere massa, dus meer licht?
- De 6 volt start motor zal sneller rond draaien.
- Minder storingsgevoelig
- 12 volt accu's overal te krijgen/op straat heeft iedereen 12 volt.

Ongeveer moeten de volgende onderdelen vervangen worden:
- Dynamo
- Bobine
- Verlicht rondom
- Dashbord verlichting

Maar wie kan mij vertellen hoe het zit met de volgende onderdelen?
- Tankmeter?
- Ruiterwisser?
- Knipperlicht relais?

Hopelijk kan iemand hier mij meer duidelijkheid over vertellen. En/of te vertellen waarom het echt wel/niet 12 volt moet worden.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Clint
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7074

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 67
Ben je niet alleen vergeten de accu uit de auto te halen?
Nu krijgt het 6v systeem de schuld van het niet starten
Een 12v accu wordt tijdens starten altijd minder (de power bedoel ik dan)
Een 6v accu wordt altijd beter tijdens starten
Ik rijd de hele winter met een 44 op 6v geen probleem
Maar inderdaad een 12v accu is goedkoper
jeroen

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7075

• 7941
  • 7941's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 2
Een 6volt systeem dat in orde is mag geen problemen geven. Voorwaarde is dat je geregeld rijdt. Hang er gewoon een druppellader aan en je hebt geen probleem.
Accupolen invetten en kopervet aan de massa aansluitingen tegen corrosie zorgen voor goede massa bij lang stilstaan..

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7076

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 121
Als je de Daf zeer weinig gebruikt, en je ook nog geen mogelijkheid hebt om een druppellader aan te sluiten, ja dan is
de ombouw naar 12 volt het overwegen waard. Een 12v accu kun je overal wel *lenen* voor een dag.
Maar alles waar 6v op staat moet vervangen worden door 12v. Dus niet alleen de dynamo maar ook de spanningsregelaar.
De 6 volt startmotor werkt prima op 12v, die kun je wel gewoon laten zitten.
In het verre verleden, had ik mijn Daf 600, en Daffodil 30, omgebouwd naar 12v, Het grootste probleem bij deze types was
de ruitenwisser motor, 12v was toen niet leverbaar. Maar wat bleek het ankertje van een 12v Daf truck ruitenwissermotor paste
er gewoon in. Probleem opgelost.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 3 jaren 5 maanden geleden door M. Stapper.

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7079

• 7941
  • 7941's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 2
Als je echt weinig rijdt in de winter en geen elektriciteit hebt in je stalling kan je ook de batterij verwijderen en ze thuis aan de druppelaar hangen. Veel werk is dat niet. Ik veronderstel dat je in de zomer genoeg rijdt om ze in goede conditie te houden.
Ik heb ook een vrijstaande onverwarmde garage en haal bijvoorbeeld ook mijn fiets en boormachine accu's binnenshuis met de winter.

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7080

Hallo allemaal,

Bedankt voor zoveel en zo snel al deze reacties!
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht als je het forum zo bekijkt met al ''maanden'' geen nieuwe berichten ;)

Ik denk dat het dus niet de moeite is om het te doen. Nieuwe accu, nieuwe massa sleutel, en nieuwe massa kabel moeten denk ik grootste probleem verhelpen.
Ik had altijd een massa sleutel onder de dashbord, maar dat ding gaf volgens mij zo weinig massa. dat ik het terug ga maken naar orgineel, (schutbord).

Massa sleutel was tijdens stallen er ook uit, maar ik had parallel aangesloten op de accu een kleine omvormer voor de radio, waarschijnlijk had die de hele accu leeggetrokken.

Volgend jaar weet ik wel, druppel lader eraan!

En zo vaak staat het dafje niet stil, er wordt minimaal 1x in de 2 weken mee gereden.

Er zit nu een 6 volt 77 ampere varta accu in. Met een massa sleutel direct op de pool, dus dan moet wel goedkomen.

De verlichting is nu ook ietsjes beter / feller met de massa op het schutbord, maar nog niet helemaal mijn zin. iemand adviseerde me al om halogeen lampjes erin te doen, en dat het licht aanzienlijk moet verbeteren.

Het grootste nadeel van 12 volt ombouw lijkt me het dashbord en benzine meter.. Eventueel als het later echt moet, doordat bepaalde dingen helemaal vergaan zijn, maar momenteel werkt alles perfect op 6 volt. (Ook de ruitenwissers die langzaam gaan bij stationair draaien, en sneller namete je meer gas geeft :laugh: )

Hartelijk bedankt iedereen! Tips / Meningen etc. blijven welkom!

Met vriendelijke groet,

Clint

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7081

• Heino daf 30/55
  • Heino daf 30/55's Profielfoto
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 4
Hallo,

Zou er niet aan beginnen, heb zelf al jaren een Dil op 6 volt. Hierin een accu zitten afkomstig uit America. Een soort "gelaccu".
Voldoet mij prima, al jaren. Accu werkt als een 12volt Echt fantastisch. 's Winters een druppellader erop. En hoef bijna nooit
bijgeladen te worden. Misschien een idee.

mvg, Heino
httjabringa

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7082

• L. Mogyorossy
  • L. Mogyorossy's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 27
De 6 volt H4 lampen, incl. adapter waarmee ze in de gewone koplamp te monteren zijn, kan je gewoon bij ons magazijn bestellen.
Ze zijn 35/35/Watt, net als de duplo's , maar geven echt heel veel meer licht .

DAF 33 - van 6 naar 12 volt 3 jaren 5 maanden geleden #7083

• 7605
  • 7605's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 17
De Lidl heeft overigens regelmatig een 6V druppellader te koop, voor uit mijn hoofd gesproken ergens rond de 20 euro. Dus mocht je er nog geen hebben, kwestie van wachten tot hij er weer eens te koop is :) Kwaliteit zal ongetwijfeld iets minder zijn dan de bekende merken, maar hier voldoet het prima op de 6V Daf 33.

Maar goed, dat is niet alleen voor de 6V accu handig, ook voor de 12V accu's is een druppellader wel aan te raden. En vermoedelijk ook goedkoper op de lange termijn, je doet uiteindelijk toch langer met je accu.
Ola!
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden