Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: geen vonk

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9442

  • R C van Beukering
  • R C van Beukering's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 0
Ik heb een Daf 33 it 69 6 VOLT.
Momenteel heb ik geen vonk meer. Bij het doormeten van de bobiine kreeg ik 5,36 volt en heb ik deze maar vervangen. Ook de condensator heb ik vervangen. Bougies zijn niet vervangen maar ik heb ook getest mer reserve bougies.
Kan het dan zijn dat mijn spanningsregelaar kapot is? Ik heb alle aansluitingen gecontroleerd..
Het vreemde vind ik dat ik reed, de motor bij gas geven wat begon te stotteren. Thuisgekomen zag ik dat er weinig benzinetoevoer was (hetgeen mogelijk het stotteren verklaard). Gecontroleerd of de benzinetoevoer verstopt was (niet), filtertje maar vervangen. Vervolgens bij het starten genoeg benzine in de filter zichtbaar maar.....opeens geen vonk meer.
Iemand tips?
groetjes
Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9443

  • Daf 1966
  • Daf 1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Berichten: 170
  • Ontvangen bedankjes 22
  • Karma: 2
Spaaningregelaar staat los van de ontsteking.
Ik denk dat je puntjes versleten zijn. Kan je een ontsteking afstellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9444

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
Gaan de contactpuntjes wel open ??
Opnieuw afstellen, en als ze ingebrand zijn nieuwe monteren.

Gaat de rotor wel rond ??

Spanningsregellaar heeft er inderdaad helemaal niets mee te maken.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9446

  • R C van Beukering
  • R C van Beukering's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 0
ja als ik aan de dynamo draai dan zie ik de puntjes open gaan. De afstand tussen de puntjes is 0.45
Of ze ingebrand zijn weet ik niet, wel zitten ze er pas een maand of 3 op.
Kan ik de auto starten met verdelerkap eraf en rotor eraf opdat ik dan kan zien of de boel draait?
Overigens bedankt voor beide reacties. Top!
groetjes
Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9448

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 827
  • Ontvangen bedankjes 86
  • Karma: 6
Omdat je zegt dat de puntjes open gaan als je met de had aan de dynamo draait, draait de as van de verdeler dus rond. Dat is goed. Zet de rotor er nu eens op. Let op de juiste stand. Er zit in de as een gleufje en in de rotor een nokje, die moeten goed in elkaar vallen. Draai nu eens om te zien of de rotor ook mee draait. Ik verwacht het wel.

Als die draait kijk dan eens of de rotor zelf misschien kapot is. Recent een nieuwe rotor gemonteerd bij een grote beurt, was niets aan te zien, toch kapot.

Andere verdachte is ook de condensator. Ook al is die nieuw, geeft dat helaas geen garantie. Heb al vaak meegemaakt dat een oude terug zetten wel de motor deed aanslaan, een nieuwe niet. Of de waarden van de condensator tegenwoordig niet meer volledig kloppen durf ik niet 100% te zeggen, maar raar vind ik het wel.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Laatst bewerkt: 11 maanden 1 week geleden door E. van Hengel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9449

  • J. de Haan
  • J. de Haan's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 14
  • Karma: 3
Als je aan de dynamo draait en de puntjes gaan open en dicht dan draait de rotor ook dus ook goed
heb je er een nieuwe condensator opgezet en bobine ?

tip , als je de bobine kabel uit de verdeelkap haalt en deze 0.5 tot 1 cm van massa afhoud en tegelijk contactpunten handmatig met een kleine schroevendraaier open en dicht doet (vooraf ingesloten positie draaien en op contact zetten)
dan moet er een vonk overspringen naar massa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9451

  • R C van Beukering
  • R C van Beukering's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 0
Bedankt voor de adviezen. Ik heb een reserve condensator maar ook die biedt geen soelaas. Dan maar een nieuwe rotor aanschaffen. Puntjes heb ik overigens ook reserve (vooruitziende blik) maar ik zie geen verschil tussen beiden. Overigens zijn de puntjes 3 maanden geleden vervangen. Maakt het overigens uit dat de afstelling van de ontsteking evt. niet meer juist is? Mijns inziens is er dan wellicht geen goede vonk maar tenminste een vonk. Overigens heb ik een paar maanden geleden ook de kabels vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9452

  • Daf 1966
  • Daf 1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Berichten: 170
  • Ontvangen bedankjes 22
  • Karma: 2
Normaliter zou je ontsteking niet moeten verlopen.
En al zou dat wel gebeuren, dan heb je meestal wel een vonk.
Maar als je wilt, Kan ik wel een keer met je meekijken. Woon zelf in Arnhem.
Pb dan maar.
Laatst bewerkt: 11 maanden 1 week geleden door Daf 1966.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9454

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
Heb je het advies van meneer de Haan al geprobeert ??

Dus contact aan, meten of er 6v op de bobine komt.
Daarna de motor met de hand draaien totdat de puntjes dicht zijn.
Daarna een bougiekabel in de bobine steken met een bougie op de massa leggen,
Vervolgens met een schroevendraaier de puntjes open en dicht bewegen.
Dan moet er een vonk over springen,
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 11 maanden 1 week geleden door M. Stapper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9458

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 827
  • Ontvangen bedankjes 86
  • Karma: 6
Ook al gekeken naar de zekeringen? Zal toch niet zo iets simpels zijn als geen 6v naar de bobine?
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9468

  • R C van Beukering
  • R C van Beukering's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 0
Ja zekeringen aan het begin direct gecontroleerd. Zo ook vanmiddag nog...
Bobinekabel vanmiddag vervangen door een nieuwe, geen succes
Puntjes vervangen...geen succes
Nog een nieuwe condensator (had 2 reserve gekocht). geen succes
Alles doorgemeten: Accu: 6,26 V en Bobine meet bij stroom 6.24 V
Zowel oude als nieuwe bobine gebruikt om te testen, zo ook de 3 aanwezige condensatoren
Ook getest conform beschreven vanuit Bobinekabel naar massa. Puntjes laten tikken..geen vonk
Ik trek mijn (grijze) haren er langzaam uit..gelukkig is er een glas wijn om de vonk..lees pijn te verzachten.
@Daf 1966: ik zou zeer graag van je aanbod gebruik willen maken.
Iemand nog opties? ofwel ik doe iets fout..en dat sluit ik zeker niet uit..ofwel mijn dafje is wat nukkig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen vonk 11 maanden 1 week geleden #9469

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
+ bobine is nooit gezekerd, bij geen enkele auto.

Blijft nog 1 advies over, misschien 2, Bobine is toch wel 6 volt ?

Maar eigenlijk wilde ik zeggen, maak tijdelijk een nieuwe draad
van - bonine naar de aansluiting van de contactpuntjes op de verdeler.
De aansluiting daar ligt toch niet om de een of andere reden aan massa.

Oh nog een, de koolstof stift zit toch nog wel in de verdelerkap.

Oh nog een tip, maak de draad los van - bobine. Neem een proeflampje
of een 6 volt lampje, leg 1 kant aan de + van de accu en de andere kant
aan de aansluiting van de puntjes op de verdeler. Draai nu met de hand
de motor, dan moet het proeflampje aan en uit gaan.
Puntjes dicht is massa lampje brand, puntjes open massa verbroken lampje uit.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden