Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Gebroken dynamo-ophanging en doorgebrande draden

Gebroken dynamo-ophanging en doorgebrande draden 7 maanden 3 weken geleden #11072

• M.J.N. Vermeij
  • M.J.N. Vermeij's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 4
Gisteren hoorde ik af en toe iets rammelen tijdens het rijden (ik dacht: loszittende afdekplaat van het koppelingshuis, uitlaatklem, of zoiets), maar toen ik op mijn bestemming stilstond kwam er opeens een enorme rookwolk langszij. Motorkap open. Spanningsregelaar rookte, diverse draden waren aan het smelten.

Op de terugweg constant het laadstroomlampje aan (het is een 55 met gelijkstroom). Thuis bleek de voorste ophangsteun van de dynamo losgebroken te zijn van de behuizing, en van de achterste steun was het oog afgebroken. Dynamo hing dus alleen op het beugeltje aan de waterpomp.

Die ophangbeugels van de dynamo breken volgens mij wel vaker, op de gaten waarmee ze aan het dynamohuis zijn gepuntlast. Maar waarom zou er van alles gaan doorbranden (spanningsregelaar en draden bij spanningsregelaar en dynamo) als de dynamo loszit en geen stroom meer levert? Is dat toeval?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 7 maanden 3 weken geleden door M.J.N. Vermeij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamo-ophanging en doorgebrande draden 7 maanden 3 weken geleden #11073

• Nico Bakker
  • Nico Bakker's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Voor zover ik weet loopt er een directe ongezekerde 12V tussen accu/dynamo/startmotor. Mogelijk is er toen de dynamo is losgebroken deze 12V kabel van de dynamo tegen de massa aangekomen en is er zo kortsluiting ontstaan?

Gebroken dynamo-ophanging en doorgebrande draden 7 maanden 3 weken geleden #11074

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 144
Een beetje kip of ei gebeuren.
Of de dynamo heeft sluiting gemaakt
Of de spanningsregelaar heeft sluiting gemaakt.
In ieder geval is er een behoorlijke stroom doorheen gegaan.

Een dynamo van een 340 met ingebouwde regelaar erop en Klaar. En de rest in de schrotbak.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 7 maanden 3 weken geleden door M. Stapper.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden