Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: rechthoekig blokje

rechthoekig blokje 9 jaren 2 weken geleden #839

• A. Mostaard
  • A. Mostaard's Profielfoto
voor de doorgewinterde electramens/dafsleutelaar mischien niet eens intressant, maar onder de brandstofmeter zit een blokje die is ook verbonden met de meter. nou wil dat ding bij mij al 2 keer doorbranden. en dan doet de binnenverlichting t ook niet meer alles herstellen kan wel maar WAT IS DAT BLOKJE?? EN WAT DOET HET, en eventuele oorzaken dat dat ding steeds uitbrand...
ik ben benieuwd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rechthoekig blokje 9 jaren 1 week geleden #841

• J. Beekers
  • J. Beekers's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • NULL
Het is denk ik een spanningsstabilisator. Die zorgt ervoor dat je brandstof en temperatuurmeter bij spanningsvariaties niet steeds andere waarden gaan aangeven. Vaker kapot gaan kan dan duiden op een erg hoge afgeregelde dynamospanning of teveel afname over de instrumenten. T'is ook vreemd dat je binnenverlichting dan uitvalt. Zit die wel goed aangesloten? Het een zou het ander normaal gesproken niet mogen beinvloeden.
Grt. JB

Re: rechthoekig blokje 9 jaren 1 week geleden #847

• A. Mostaard
dank en hoe kom ik daar dan achter of ik een te hoog afgeregelde dynamo heb??
ding zit er al vanaf zijn wedergeboorte bij mij in...

Re: rechthoekig blokje 9 jaren 1 week geleden #851

• J. Beekers
  • Fresh Boarder
  • NULL
Je afgeregelde spanning kun je met een voltmeter op je accupolen, bij draaiende motor, meten. Uitgaande van een Daf 33, 44 of 55 heb je het over een gelijkstroomdynamo.
Stationair draaiend meet je dan ongeveer 12 - 12.5 volt. Bij toerentallen boven de 2500 omw/min mag de spanning oplopen naar maximaal 15 Volt. Als een spaningsregelaar (die regelt dus de dynamospanning) wat ouder wordt is het mogelijk dat de afgeregelde spanning gaat afwijken. Langer periodes een te hoge spanning kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld lampen, maar ook onderdelen als een spaningsstabilisator (veel) sneller kapot gaan.
Maar in jou geval moet je ook proberen te achterhalen of je binnenverlichting wel goed aangesloten is. Normaal heeft een kapotte spanningsstabilisator in je dashbord geen invloed op het wel of niet werken van je binnenverlichting. Dat zou dus ook een reden kunnen zijn voor het stukgaan van je stabilisator.

Groet, JB
Grt. JB
Laatst bewerkt: 9 jaren 1 week geleden door J. Beekers.

Re: rechthoekig blokje 9 jaren 1 week geleden #852

• A. Mostaard
hartelijk dank voor de reacties
zal dit bericht meenemen naar de electechneut mischien dat hij er wat mee kan
ik zelf laat met stroom zelfs de hoofzekering in huis doorklappen

arnold

Re: rechthoekig blokje 9 jaren 1 week geleden #886

• A. Mostaard
is een 66 maar waar meet ik dat dan?? gisteren vers blokje er in en werd na het aanzetten van de motor weer meteen heet...

Re: rechthoekig blokje 9 jaren 1 week geleden #887

• J. Beekers
  • Fresh Boarder
  • NULL
Beste Arnold, je hebt al de ervaring dat een nieuw "blokje" vrij snel kapot gaat nadat je het gemonteerd hebt. Het is dus handiger eerst wat dingen te controleren vóór je nieuwe delen monteerd.
Een 66 heeft een ander type dynamo: wisselstroom dynamo. Als je met een eenvoudige voltmeter op de accupolen, bij stationair draaiende motor, de spanning meet zou je een spanning ergens tussen de 12 en 13.5 volt moeten meten. Laat je de motor op een iets hoger toerental draaien mag de spanning oplopen naar maximaal 14.2 + of -0.2 Volt. Alles wat hoger is duidt op een defecte spanningsregelaar. Die kan in de dynamo zelf zitten of los tegen een binnenscherm geplaatst zijn.
Kijk ook eens of de temperatuur van het "blokje" lager blijft als je het lampje van de binnenverlichting eruit haalt. Misschien is daar ergens iets verkeerd aangesloten en is er dus gewoon te veel afname over de spanningsstabilisator. Geeft ook dat geen resultaat zul je moeten gaan controleren of de instrumenten misschien meer stroom afnemen als de bedoeling is en daarvan een oorzaak moeten bepalen. Denk dan aan bv een kortsluiting in de kabel naar het tankelement o.i.d. In elk geval geldt bij een dergelijk probleem zeker: meten is weten, gissen is missen. Ik hoop dat je hiermee verder komt omdat je echt dingen moet gaan meten...... en dat lukt op afstand niet.
Grt. JB
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden