Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Daf als caravan/vouwwagen trekker

Re: Daf als caravan/vouwwagen trekker 5 jaren 5 maanden geleden #5598

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 144
Ik denk dat Harry het anders bedoeld.
Geen welles nietes discussie op de ALV, maar een boodschap
naar het bestuur toe, Probeer bij de RDW een uniform trekgewicht
te krijgen voor de diverse Daf types.
Volgens het type plaatje mag mijn Daf 66 coupe maar 450 kg trekken,
dan kun je een caravan dus gerust vergeten, zelfs een bagawagentje weegt
al meer.
Een volvo 66 mag 700 kg trekken, dat is voldoende voor een caravanetje.
Danny wat mag jou 66 coupe volgens het type plaatje trekken ??????????????

Je kunt het inderdaad regelen, maar dan rold er het type plaats gewicht uit. dat betekend
dat geen enkele Daf een caravan mag trekken.
Ik heb antwoord van de RDW. 450 kg voor de 66 coupe, kun je beter het plaatje verwijderen en de 0 kg bij de RDW laten staan. Tot 750 kg is nooit een eis geweest.

Ikke niet weten, type plaatje zoek bij spuiter, ikke niet weten meneer.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 5 jaren 5 maanden geleden door M. Stapper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Daf als caravan/vouwwagen trekker 5 jaren 5 maanden geleden #5600

• Danny  
  • Danny  's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Volgens de RDW website (typeplaatje heb ik zo niet bij de hand)

F.1 Technische max. massa voertuig 1130 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1130 kg
G Massa rijklaar 916 kg
Massa ledig voertuig 816 kg

O.1 Aanhangwagen geremd 570 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 400 kg

Nou moet je met een DAFje ook geen caravan meer willen trekken in het huidige verkeer, maar dat is mijn mening :P
DAF Racing Team.nl

Re: Daf als caravan/vouwwagen trekker 5 jaren 5 maanden geleden #5601

• M. Walet
  • M. Walet's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • NULL
En waarom zou dat nu niet meer mogelijk zijn?
Met een goed onderhouden auto en caravan
Je bent niet in 4 seconde op de 90 km/u maar is dat een probleem?
Ik rij al een jaar of 7 met een 55 en een caravan , nog nooit problemen gehad.
Sterker nog als je gaat invoegen op de snelweg geeft iedereen de ruimte .
Dat kan je met een moderne combinatie wel vergeten , dan "zoek je het maar uit op de weg"
Alleen een beetje eerder gas los en remmen , maar dat is met een moderne combinatie ook niet onverstandig
Maikel 55

Re: Daf als caravan/vouwwagen trekker 5 jaren 5 maanden geleden #5602

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Ieder mag natuurlijk zijn mening hebben over caravanen, maar om hardop te roepen
Je moet het niet meer willen om met een caravan achter je Daf te rijden, is wel erg kort door de bocht.
Ikzelf het 25 jaar lang met de caravan + de eerste jaren met 2 kinderen heel Europa door gereden. 15 jaar met de V66 1100 ervoor, en later 1300, en de laatste 10 jaar met de Daf 66 coupe met 1400. En dat gaat prima, zoals ook Maikel al melden.
mstapper MSE Waalre

Daf als caravan/vouwwagen trekker 7 maanden 3 weken geleden #11082

• J B H Hesselink
  • J B H Hesselink's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

Ik lees in deze thread dat dit onderwerp in de ALV besproken zal worden. Is dit ooit gebeurt? En wat is hier uitgekomen? Ik ben erg benieuwd waar deze discussie nu staat.

Ik heb zelf een dat 66 YA met trekhaak. Op de RDW site staat op mijn kenteken geen tegengewicht geregistreerd. Als ik op andere dafjes 66 zoek, vind ik vaak 440/450 ongeremd/geremd. Maar ben ook een daf 66 YA tegengekomen met een geremd tegengewicht van 667 kg. Daarnaast ook enkele daf 66's met een trekgewicht van 750 kg. Er lijkt geen uniformiteit in te zitten. Is er vanuit de Daf club ooit een poging ondernomen om hier eenheid in te krijgen?

Re: Daf als caravan/vouwwagen trekker 7 maanden 3 weken geleden #11083

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Tot 750 kg kon je zelf een trekhaak bouwen en werd er uiteraard ook geen aanvullingsblad afgegeven, Ook voor trekhaken met goedkeuring tot 750 kg werd er geen aanvullingsblad afgegeven.

Ik heb 25 jaar met een caravan achter mijn Daf heel Europa rondgetrokken. eerst met 1100 erin, geen enkel probleem zie foto's

En ach achter de 55 service wagen hing je vroeger gewoon 2 ton achter.

mstapper MSE Waalre
Bedankt door: J B H Hesselink

Re: Daf als caravan/vouwwagen trekker 7 maanden 3 weken geleden #11084

• J B H Hesselink
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik rij al 5 jaar met de Daf met aanhanger. Ik heb me er eigenlijk ook nooit druk overgemaakt. Ik ben nu van plan een minicaravan te bouwen. Deze zal iets zwaarder worden en op een geremd aanhanger chassis worden gebouwd. Dus ik vroeg me af of hier een maximaal gewicht voor is vastgesteld ooit. In de Variomatic van een paar jaar geleden staat een artikel over de Daf als caravantrekker. Volgens dit artikel is het maximale tegengewicht van de Daf 66 450 kg. Er staat echter niet bij of dit geremd of ongeremd is. Volgens de info op de RDW site is dit kennelijk het geremde gewicht. Lijkt me wat mager... waarom is dat eigenlijk zo laag? Is dit iets wat de Daf fabriek ooit heeft afgegeven?

Re: Daf als caravan/vouwwagen trekker 7 maanden 3 weken geleden #11085

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Het trekvermogen van een Daf was denk ik om veiligheids redenen om de vario te beschermen vrij laag opgegeven door de fabriek.
Volvo was met de V66 en V340 wat minder zuinig.
Een V66 1300 mag officieel volgens RDW 700 kg trekken en een 340 1000kg, dacht ik.

Voor een YA 66 is nooit een fabrieks gegeven over het trekgewicht gewicht geweest.
Als je geluk hebt kun je daar volgens mij hooguit 700 kg op krijgen.

Probeer contact te krijgen met de technische man en ex medewerker van het RDW laszlo Mogyorossy, hij kan je vast verder helpen.

Ik ben jaren terug ook met het RDW aan de slag geweest over het trekgewicht van mijn 55 en 66, maar ze waren onverbiddelijk , ergens staat in hun data 450 kg.
Ik heb dus voor mijn 55 en 66 geen trekgewicht laten noteren op mijn kentekenbewijs.

Alleen voor mijn V66, omdat ik met 700 kg kan leven.

mstapper MSE Waalre

Daf als caravan/vouwwagen trekker 7 maanden 2 weken geleden #11092

• A. van Wageningen
  • A. van Wageningen's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 12
340 vario : 900 kg geremd en dat staat ook op verzoek op kenteken vermeld. (340 handbak: 1000 kg)
In de Daf instructieboekjes staat een grafiek waarin je afhankelijk van je belading en het hellingpercentage kan aflezen wat je mag trekken.
Het max treingewicht getal in die grafiekjes (vlakke weg, lege auto) is dan dus de max massa die de fabriek toestond.
Het staat toch ook gewoon op de originele typeplaatjes onder de motorkap? juist zo handig bij Daf.

Ik had tot voorkort een Wawa 180 scharnierdakcaravan, leeg 300 kg en fraai gestroomlijnd in ingeklapte staat, dat trek je met gemak zelfs met een 1100.
L84-429
Bedankt door: J B H Hesselink

Daf als caravan/vouwwagen trekker 7 maanden 2 weken geleden #11093

• J B H Hesselink
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor het antwoord. Bij de 66 YA staat helaas niets vermeld op het het typeplaatje, ook niet in de bijbehorende echelons. Ik rij nu ook met een aanhangwagentje van 320 kg. Geen enkel probleem! Ik ga proberen om het gewicht mijn mini caravan onder de 450 kg te houden. Moet lukken!

Daf als caravan/vouwwagen trekker 7 maanden 1 week geleden #11112

• Tom de Cloet
  • Tom de Cloet's Profielfoto
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 3
Volgens de site van de RDW mag je geen aanhanger slepen als de gegevens niet op het kenteken staan. Vandaar dat ik het aangevraagd heb voor mijn 55 marathon. Ik kreeg uit de trekgewichtenloterij: geremd en ongeremd 400 kg.
Waarom is dit veld verplicht?

Volvo trekgewichten op kenteken 1 maand 3 weken geleden #11570

• H.L. Heeres
  • H.L. Heeres's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 3
beste allen,

Hiermee wil ik mijn ervaringen met het aanvragen van het vermelden van de trekgewichten op de kentekencard van mijn Volvo 66. Dat ging zondermeer vlot.

De RDW gaf het volgende op:

[iU kunt op de volgende manier de trekgewichten laten registreren:

U stuurt een ondertekende brief (voorzien van een handtekening) of e-mail met daarin het ondertekende verzoek. U vraagt hierin om het trekgewicht op het kentekenbewijs te plaatsen. Het adres is:
RDW unit VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam
Het toevoegen van het trekgewicht op het kentekenbewijs is gratis. Als er een keuring nodig is, ontvangt u bericht van de RDW over de keuring en de kosten hiervan.
Als alles akkoord is, stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen een gewijzigd kentekencard. De bestaande tenaamstellingscode blijft geldig.
De kentekencard die al in uw bezit was, wordt ongeldig. Deze kunt u vernietigen, na ontvangst van de nieuwe kentekencard.
[/i][/i]

Meegezonden heb ik kopieën van een pagina van het instructieboek waar de gewichten vermeld staan en een kopie van de achterflap waar de versiedatum van dit boek op staat.

De wijziging stond eerder op de website van de RDW :) dan dat ik de nieuwe kentekencard in huis had.

Vermeld is 700 kg geremd en 400 kg ongeremd.

groeten,
Heereluurt
Laatst bewerkt: 1 maand 3 weken geleden door H.L. Heeres. Reden: aanvulling
Bedankt door: A. van Wageningen
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden