Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Variomatic schakelt niet meer op

Variomatic schakelt niet meer op 8 maanden 2 weken geleden #9867

• PCWM Geurds
  • PCWM Geurds's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 1
Mede Daf liefhebbers, de variomatic van mijn YA66 schakelt niet meer op. Ik heb de EMVK gereviseerd, maar helaas brengt dat geen verbetering. Ik heb op een Volvo 300 forum gelezen dat de hoge druk remschakelaar vaak de boosdoener is, maar heeft een YA66 ook zo'n schakelaar? We zijn met de Daf op vakantie geweest, totaal gee problemen gehad, alleen bij thuiskomst merkte ik dat er steeds hogere toeren gemaakt moesten wordn om door te kunnen schakelen. Vrij abrupt lukte dat ook niet meer. Heeft iemand een tip? Alvast bedankt! Groetjes, Peter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Variomatic schakelt niet meer op 8 maanden 2 weken geleden #9868

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 86
Er zit wel een remdrukschakelaar op, maar geen hogedrukschakelaar zoals op een 340.

Mij lijkt het alsof er een vacuumslang langzaam aan open is gescheurd. Zeker omdat je zegt dat het steeds meer en meer gebeurde. Begin eerst te kijken of de vacuumslang tussen spruitstuk en Emvk bij de aansluitingen nog goed is en niet verhard aanvoelt. Daarna kun je e slangen vanaf de emvk naar de variomatic volgen.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Variomatic schakelt niet meer op 8 maanden 2 weken geleden #9869

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 113
Hoor je wel een klik van de EMVK wanneer je gas geeft ? en als je op de rem trapt. ?????

De linker slang van de emvk die aan de stalen pijpjes zit die naar achter lopen, los nemen.

Met de hand gasgeven tot ongeveer 2000 rpm, dan moet je een klik horen
en je moet vacuum horen of voelen aan het slangetje wat je hebt los genomen.

Komt hier dan vacuum, dan ook het andere slangetje welk van de emvk naar achter loopt.
los nemen, en aan het eerste slangetje blazen. Eigenlijk met een vacuumpompje en meter vacuum zuigen.

Kun je nu doorblazen, van slangetje naar slangetje, dan is er een membraam of doorvoerpotje in de primaire stuk.
Kun je constant blazen, maar een komt geen lucht via het andere slangetje terug dan is er mogelijk een slangetje
los bij een van de primaire trommels.

Komt er geen vacuum bij de emvk bij ong. 2000 rpm, en je hoort geen klik, dan is de emvk toch niet goed of er is een elektrisch probleem.
Of je hoort de emvk klik, en er komt geen vacuum bij een van de uitgaande pijpjes is er toch iets mis met de emvk.

Wil je zelf een vacuumpompje maken, ?? Hier een voorbeeld uit lang vervlogen tijd.

mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 8 maanden 2 weken geleden door M. Stapper.
Bedankt door: E. de Plecker, PCWM Geurds
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden