Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: HOW-TO revisie stuurhuis

HOW-TO revisie stuurhuis 8 jaren 1 dag geleden #997

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 854
  • Ontvangen bedankjes 92
  • Karma: 7
Recent heb ik twee stuurhuizen gereviseerd. Het leek mij wel makkelijk om deze ervaring te delen via een HOW-TO )43

In deze HOW-TO word de stuurhuisrevisie met hulp van een revisiesetje kunststof busjes uitgelegd.

Draai eerst het stuur geheel naar rechts. Onthoudt de positie van het stuur ! Maak nu onder de motorkap de 2 stuurkogels los van de heugel. Laat de wielen zo staan, later gebruiken we deze stand weer samen met de positie van het stuur.

Maak onder het dashboard de stuurstang los. Verwijder daarvoor de 2 diepstliggende boutjes. Zet achterop een steeksleutel 14 en bovenop een rateldop 13.



Draai van het stuurhuis de 2 bouten los welke de klemplaat vasthouden en verwijder de klemplaat. Op onderstaande foto is de klemplaat het onderste deel.



Verdraai de stelplaat zo dat je de heugel eruit kunt schuiven. De stelplaat is dat gedeelte wat vrij komt nadat de klemplaat is verwijderd. Zie het onderste deel van de foto.



Druk het rondsel van onder het dashboard een stukje richting de motor. Nu komt de ring welke in de stelplaat klem zit vrij. Haal deze ring weg. Ring is onderop de foto te zien.



Trek het rondsel nu vanonder het dashboard er geheel uit. Rondsel is op foto het bovenste deel.



Verwijder het binnenwerk vanuit de motorruimte door aan de stelplaat licht te draaien en te trekken richting de radiateur. Binnenwerk is op de foto het onderste deel.



Draai de 4 bouten van het stuurhuis los en verwijder het stuurhuis door deze naar beneden te laten zakken.

Als het goed is het je nu al deze onderdelen.



Maak alle onderdelen nu schoon en verwijder al het oude vet.

Ook in het stuurhuis zelf zit nog oud vet. Dit kan verwijderd worden door de sluitdop los te maken welke aan het einde van het stuurhuis zit. Steek de heugel op de juiste manier terug in het stuurhuis en tik daarmee de sluitdop eruit.



Verwijder ook de ontluchtingsbout en maak deze grondig schoon.



Verwijder uit het binnenwerk de oude busjes, maak schoon en plaats de nieuwe busjes. Let hierop dat de busje heel licht taps zijn. Steek de dunste kant er eerst in en tik ze zachtjes op zijn plaats. Smeer nu de binnenkant van de busjes heel licht in met neutraal vet.

Oude busjes met de nieuwe eronder.



De nieuwe in de juiste positie.



Vul het binnenwerk met 40 cc neutraal vet. Officieel hoort het met een vetspuit via het gat van de ontluchting, maar vooraf gaat ook zolang je maar veel vet aan de zijkanten van het gat in het binnenwerk smeert. Bij plaatsing van het rondsel duw je er immers ook weer vet uit.

Bouw het kale stuurhuis in door deze weer met de 4 bouten (insmeren met kopervet, altijd makkelijk voor later !) vast te draaien.

Monteer vanuit de motorruimte het binnenwerk.

Schuif van onder het dashboard het rondsel in het binnenwerk. Verwijder overtollig vet.

Plaats de ring aan de kant van de motor over het uitstekende gedeelte van het rondsel, let hierbij op de inkeping ! Zorg daarbij dat de ring in de spleet van het rondsel vasthaakt.

Steek de heugel in het stuurhuis met de vertanding naar beneden. Verdraai hiervoor eerst de stelring zo dat de heugel past. Verdraai daarna de stelring zo dat de heugel past in de vertanding van het rondsel.

Monteer nu de klemplaat door de 2 bouten HANDVAST aan te draaien.

Verbind nu het rondsel en de stuurstang weer aan elkaar met de 2 bouten (sleutel 14 en rateldop 13). Draai nu aan het stuur en voel of er speling is. Indien er speling is verdraai de stelring nog wat totdat de speling verholpen is en het stuur net een heel klein beetje zwaar draait. Draai nu de 2 bouten met een sleutel vast.

Draai het stuur helemaal naar rechts en monteer de stuurkogels weer aan de heugel.



Monteer hierbij nieuwe splitpennen. Tip hierbij is om voordat je de kroonmoer monteert het gat voor de splitpen zo zet dat je de splitpen makkelijk van boven naar beneden kunt monteren.

Als het bovenstaande gedaan is wordt het tijd om te rijden en te kijken of de speling weg is en of het sturen niet te zwaar gaat. Vooral na een bocht moet de auto vanzelf in zijn rechtuit positie draaien. Na een tijdje rechtuit rijden voelen of het stuur makkelijk draait en niet 'vastplakt'. Anders de stelring wat losser zetten bij zwaar sturen of strakker zetten bij speling.

Veel rijplezier !

P.S. Voor aanvullingen/wijzigingen graag een berichtje zodat ik deze HOW-To kan aanpassen.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Laatst bewerkt: 8 jaren 1 dag geleden door E. van Hengel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 8 jaren 1 dag geleden #998

  • M.H.J. de Vos
  • M.H.J. de Vos's Profielfoto
Perfect Erik dit is super handig !
Misschien een idee dit door te voeren naar andere reparatie ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 8 jaren 17 uren geleden #1004

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 854
  • Ontvangen bedankjes 92
  • Karma: 7
Mijn idee is om dit veel meer te doen, mochten andere leden zich ook geroepen voelen dan heeeeeeel graag ! Plaatjes vertellen immers meer dan woorden :laugh:
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Emile Pas

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 8 jaren 17 uren geleden #1005

  • H.J. Veldsink
  • H.J. Veldsink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 3
Hardstikke goed Erik,
Toch nog een vraagje, de witte busjes, die ik gekregen had, daar was er 1 te lang van en die heb dan maar ingekort, of had ik een korte en een lange moeten krijgen.
Verder klopt het verhaal en als resultaat heb ik nu een goed en spelingsvrije stuurinrichting.
Mimosa71
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 8 jaren 5 uren geleden #1011

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 854
  • Ontvangen bedankjes 92
  • Karma: 7
Hoi Henk,

Ik heb de busjes niet verkregen via het DCN kanaal, kan dus zijn dat er tussen de beschikbare leveranciers veschil zit. In elk geval staan op de foto's degene met de jusite pasvorm en lengte. Mocht er onverhoopt 1 te lang zijn is afzagen altijd nodig.

Gr, Erik
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 7 jaren 2 weken geleden #2780

  • F. Postma
  • F. Postma's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • NULL
  • Berichten: 12
  • Karma: 0
Hallo,

Ik moet binnenkort mijn stuurhuis van de 44 en 33 reviseren.
Alleen heb ik even een probleem met het smeervet.

Hier word gesproken over neutraal vet en in het werkplaatshandboek word gesproken over
Shell Alvania R1.
Alleen is deze Shell niet meer bij mijn automaterialen zaak verkrijgbaar en zij weten ook geen alternatief.
En neutraal vet zegt hun zo ook niks.

Wie kan mij hier bij helpen?

bvd

Folkert. :blink:
Beter gelast door een dwaas.
Dan geleased door de baas.


Daf 33 1968
Daf 44 1972
Daf 66 1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 7 jaren 2 weken geleden #2781

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 830
  • Ontvangen bedankjes 121
  • Karma: 18
Eigenlijk zit er een gruwelijke constructie fout in het stuurhuis.
Vroeg of laat gaan alle Dafs behoorlijk zwaar sturen.
Dit komt omdat de bronzen bus in het stuurhuis daar waar het tandheugel
op en neer schuift geen smering krijgt.
Dit is wel op te lossen, door de ontluchtings nippel te verwijderen en met een oliespuitje olie in het stuurhuis te pompen, totdat het tandheugel aan de buitenkant weer
vettig word.
Dan stuurt de Daf weer met een vinger,
Maar er komt ook (veel) olie langs de nylon bus naar binnen
En of dit nu wel zo goed is voor de nylon busjes, is ook maar de vraag.
De eerst volgende keer wanneer ik een stuurhuis van mijn Dafs onderhande neem,
maak ik een tweede ontluchtings/smeernippel tussen de 2 bronzen bussen om af en
toen wat olie sneller op de juiste plaats te krijgen.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 7 jaren 2 weken geleden door M. Stapper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 7 jaren 1 week geleden #2799

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 854
  • Ontvangen bedankjes 92
  • Karma: 7
Ik gebruik altijd standaard neutraal vet. Tot nu toe altijd perfekt gegaan !
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 9 maanden geleden #3074

  • Emile Pas
  • Emile Pas's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • NULL
  • Berichten: 3
  • Karma: 0
Heb je daar misschien een merk en type nummer van dan??

Ik heb namelijk nog nooit van "neutraal-vet" gehoord.

Mvg,

Emile
Ons wagenpark:

Daf3303 (1970,1972,1974)
Daf g1600da360 Camper 1962
Toyota Avensis 2.0 LB 1999
Toyota Prius 1.5 (cvt) 2005
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 9 maanden geleden #3075

  • 4770
  • 4770's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 39
  • Karma: 19
Gelukkig hebben we GOOGLE.
Sunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 9 maanden geleden #3077

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 854
  • Ontvangen bedankjes 92
  • Karma: 7
SUnder . schreef :
Gelukkig hebben we GOOGLE.

Yep, dat is hem !
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 9 maanden geleden #3080

  • 7343
  • 7343's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 54
  • Ontvangen bedankjes 3
  • Karma: 0
M. Stapper schreef :
Eigenlijk zit er een gruwelijke constructie fout in het stuurhuis.
Vroeg of laat gaan alle Dafs behoorlijk zwaar sturen.
Dit komt omdat de bronzen bus in het stuurhuis daar waar het tandheugel
op en neer schuift geen smering krijgt.
Dit is wel op te lossen, door de ontluchtings nippel te verwijderen en met een oliespuitje olie in het stuurhuis te pompen, totdat het tandheugel aan de buitenkant weer
vettig word.
Dan stuurt de Daf weer met een vinger,
Maar er komt ook (veel) olie langs de nylon bus naar binnen
En of dit nu wel zo goed is voor de nylon busjes, is ook maar de vraag.
De eerst volgende keer wanneer ik een stuurhuis van mijn Dafs onderhande neem,
maak ik een tweede ontluchtings/smeernippel tussen de 2 bronzen bussen om af en
toen wat olie sneller op de juiste plaats te krijgen.

Zou het mogelijk zijn als je een vetnippel tijdelijk in de ontluchtingsnippel draait dat je dan daar gewoon met een vetspuit wel nieuw vet op de juiste plaats krijgt?
Gerrit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden