Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: HOW-TO revisie stuurhuis

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 8 maanden geleden #3083

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
Het idee is goed.
MAAR, er komt dan veel en veel te veel druk op de nylon busjes en de bovenste
pers je er gewoon uit of stuk. Dit kan ook al gebeuren als je met olie aan de
gang gaat en er te veel in doet en tijdens het draaien met je vinger de vulopening,
het gat dus waar de ontluchtingsnippel inzit, met je vinger afsluit. Een beetje
voorzichtigheid is wel geboden.
Olie, is dun en, komt nog wel bij het buitenste bronse lagerbusje, maar vet ik denk
dat je dan veel te hard moet persen.
Het blijft gewoon een constructie fout. Vind ik.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 6 maanden geleden #3176

  • Peter Samsen
  • Peter Samsen's Profielfoto
Vandaag ook maar eens begonnen aan de vervanging van de kunststof buisjes in mijn stuurhuis (V66, GL 1977) maar ik loop meteen al vast. 'Verwijder de stuurkogels van de heugel' lees ik, maar ik krijg dat niet voor elkaar. In de vraagbaak lees ik dat daar een trekker voor nodig is. Kan iemand mij verder helpen? Heb ik zo'n trekker nodig en zo ja waar koop ik die dan? En zo nee, hoe kan het dan zonder trekker?

Alvast bedankt voor de tips
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 6 maanden geleden #3177

  • 4770
  • 4770's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 39
  • Karma: 19
KOGELTREKKER

Dit is het goedkoopste, simpelste model.
Misschien niet ideaal, qua werkruimte, de kogels zitten net ff te dicht op elkaar.
Maar uiteindelijk krijg je de kogels er wel mee los
Sunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 6 maanden geleden #3178

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
Heb je geen trekker, kun je de kogels ook los meppen. moer eraf
MAAR NIET OP DE SCHROEFDRAAD slaan,
Met 2 hamers tegen de zijkant waar ie in de tandheugel/schokbrekerarm zit.
Een probeempje, dit kun je niet aan de stuurhuiskant doen als de tandheugel er nog in zit.
Maar,maar maak eerst de stuurkogels aan de schokbrekers los, neem vervolgens het tandheugel met beide spoorstangen er nog aan, uit het stuurhuis. Nu kun je ze wel met 2 hamers losmeppen.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 6 maanden geleden #3182

  • Peter Samsen
  • Peter Samsen's Profielfoto
Heren bedankt voor het antwoord. Het bestellen van de trekker duurde me net iets te lang en met de hamers bij de schokbrekers vond ik ook nogal krap, maar toch welbedankt.
Vandaag naar een garagist gegaan en twee tapstoelopende 'vorken' meegekregen waarmee de klus ook geklaard zou moeten kunnen worden. En inderdaad, de kleinste vork tussen de kogel en de heugel geplaatst en toen een paar klappen met de hamer en los waren de kogels. Wellicht ook een tip voor een ander. Nadeel is wel dat de stofkapjes in ieder geval vervangen moeten worden.

Ik heb nog een vraag, ik heb inmiddels het sturhuis uit elkaar en van een kunsstof busje was nog slechts een stukje over! Het andere busje (het grootste) stak een flink stukje uit de excentrische buis en is langer (3,6 cm) dan het nieuwe busje (2 cm). Ook zit er in het stukje dat uitstak een gleuf rondom. Tot slot voelt het materiaal van de oude bus zachter dan de nieuwe en is de kleur anders. Iemand een verklaring voor de afwijkende lengte van de oude bus? Kan ik doorgaan met het vervangen van de oude door de nieuwe?

Wederom alvast bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 6 maanden geleden #3190

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 827
  • Ontvangen bedankjes 86
  • Karma: 6
Als je kijkt naar de foto's in de HOW-TO zie je ook 2 foto's staan van de nieuwe en oude busjes. Zolang je de busjes weer monteert zoals op de foto aangegeven is klopt het.

Het kan zijn dat je 1 busje hebt welke te lang is, deze kun je met een ijzerzaag inkorten. Dan wel het zaagrandje met schuurpapier mooi opschuren.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 6 maanden geleden #3192

  • J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 680
  • Ontvangen bedankjes 66
  • Karma: 9
peter samsen:je kunt de busjes (bij a als btype)IN de auto vervangen,het hele circus hoeft er niet uit en het is in een half uur gedaan.
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 6 jaren 6 maanden geleden #3195

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
Zul je het bovenste busje toch door moeten zagen ????
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 4 jaren 8 maanden geleden #5172

  • Jos Koenders
  • Jos Koenders's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • NULL
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 0
Gerrit . schreef :
M. Stapper schreef :
Eigenlijk zit er een gruwelijke constructie fout in het stuurhuis.
Vroeg of laat gaan alle Dafs behoorlijk zwaar sturen.
Dit komt omdat de bronzen bus in het stuurhuis daar waar het tandheugel
op en neer schuift geen smering krijgt.
Dit is wel op te lossen, door de ontluchtings nippel te verwijderen en met een oliespuitje olie in het stuurhuis te pompen, totdat het tandheugel aan de buitenkant weer
vettig word.
Dan stuurt de Daf weer met een vinger,
Maar er komt ook (veel) olie langs de nylon bus naar binnen
En of dit nu wel zo goed is voor de nylon busjes, is ook maar de vraag.
De eerst volgende keer wanneer ik een stuurhuis van mijn Dafs onderhande neem,
maak ik een tweede ontluchtings/smeernippel tussen de 2 bronzen bussen om af en
toen wat olie sneller op de juiste plaats te krijgen.

Zou het mogelijk zijn als je een vetnippel tijdelijk in de ontluchtingsnippel draait dat je dan daar gewoon met een vetspuit wel nieuw vet op de juiste plaats krijgt?

Ik monteer een vet nippel op de ontluchtingsnippel
- ijzerveertje afknippen
- draad tappen
Smeernippel monteren.

nu, elke grote beurt een paar slagen van de vetspuit en nooit problemen meer met het stuurhuis. Doe dit nu reeds een jaar of twintig en het is een afdoende oplossing.
xxx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Emile Pas

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 4 jaren 8 maanden geleden #5174

  • J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 680
  • Ontvangen bedankjes 66
  • Karma: 9
nee niet zagen,stuuras losmaken,in de auto halen en beide bussen vervangen.
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 4 jaren 8 maanden geleden #5176

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 827
  • Ontvangen bedankjes 86
  • Karma: 6
Jos Koenders schreef :
Gerrit . schreef :
M. Stapper schreef :
Eigenlijk zit er een gruwelijke constructie fout in het stuurhuis.
Vroeg of laat gaan alle Dafs behoorlijk zwaar sturen.
Dit komt omdat de bronzen bus in het stuurhuis daar waar het tandheugel
op en neer schuift geen smering krijgt.
Dit is wel op te lossen, door de ontluchtings nippel te verwijderen en met een oliespuitje olie in het stuurhuis te pompen, totdat het tandheugel aan de buitenkant weer
vettig word.
Dan stuurt de Daf weer met een vinger,
Maar er komt ook (veel) olie langs de nylon bus naar binnen
En of dit nu wel zo goed is voor de nylon busjes, is ook maar de vraag.
De eerst volgende keer wanneer ik een stuurhuis van mijn Dafs onderhande neem,
maak ik een tweede ontluchtings/smeernippel tussen de 2 bronzen bussen om af en
toen wat olie sneller op de juiste plaats te krijgen.

Zou het mogelijk zijn als je een vetnippel tijdelijk in de ontluchtingsnippel draait dat je dan daar gewoon met een vetspuit wel nieuw vet op de juiste plaats krijgt?

Ik monteer een vet nippel op de ontluchtingsnippel
- ijzerveertje afknippen
- draad tappen
Smeernippel monteren.

nu, elke grote beurt een paar slagen van de vetspuit en nooit problemen meer met het stuurhuis. Doe dit nu reeds een jaar of twintig en het is een afdoende oplossing.

Zijn daar foto's van ?
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HOW-TO revisie stuurhuis 4 jaren 8 maanden geleden #5180

  • Jos Koenders
  • Jos Koenders's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • NULL
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
  • Karma: 0
E. van Hengel schreef :
Jos Koenders schreef :
Gerrit . schreef :
M. Stapper schreef :
Eigenlijk zit er een gruwelijke constructie fout in het stuurhuis.
Vroeg of laat gaan alle Dafs behoorlijk zwaar sturen.
Dit komt omdat de bronzen bus in het stuurhuis daar waar het tandheugel
op en neer schuift geen smering krijgt.
Dit is wel op te lossen, door de ontluchtings nippel te verwijderen en met een oliespuitje olie in het stuurhuis te pompen, totdat het tandheugel aan de buitenkant weer
vettig word.
Dan stuurt de Daf weer met een vinger,
Maar er komt ook (veel) olie langs de nylon bus naar binnen
En of dit nu wel zo goed is voor de nylon busjes, is ook maar de vraag.
De eerst volgende keer wanneer ik een stuurhuis van mijn Dafs onderhande neem,
maak ik een tweede ontluchtings/smeernippel tussen de 2 bronzen bussen om af en
toen wat olie sneller op de juiste plaats te krijgen.

Zou het mogelijk zijn als je een vetnippel tijdelijk in de ontluchtingsnippel draait dat je dan daar gewoon met een vetspuit wel nieuw vet op de juiste plaats krijgt?

Ik monteer een vet nippel op de ontluchtingsnippel
- ijzerveertje afknippen
- draad tappen
Smeernippel monteren.

nu, elke grote beurt een paar slagen van de vetspuit en nooit problemen meer met het stuurhuis. Doe dit nu reeds een jaar of twintig en het is een afdoende oplossing.

Zijn daar foto's van ?

Ik ga mijn best doen maar b druk op dit moment en de volgende sleutelavond is nog niet gepland. Pure armoede natuurlijk maar het werk gaat op dit moment voor.
xxx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden