Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: HOW-TO revisie stuurhuis

HOW-TO revisie stuurhuis 1 jaar 6 dagen geleden #9371

  • Daf 1966
  • Daf 1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Berichten: 170
  • Ontvangen bedankjes 22
  • Karma: 2
Onlangs ook aan het reviseren geweest; bij stuurhuis nr.2 was ik pas tevreden.
Wat mij opviel is dat het niet altijd zin heeft om alleen de kunststofbusjes te vervangen.
Als de bronzen bussen droog gestaan hebben in het stuurhuis, dan is het eigenlijk einde oefening. Er zit te veel speling op het tandheugel.
Ook aan het tandheugel zelf te zien, deze is op bepaalde plekken weggesleten/ opgestuikt.
Als je de wagen oppikt en 1 iemand houd het stuur ferm vast en je gaat aan het wiel wrikken, zie je de tandheugel naar het het motorblok /schutbord bewegen.
Maw. Je stuurt wel lekker soepel, maar auto is dan niet koersvast.


Hier zie je waar het tandheugel versleten / opgestuikt is.

Daarnaast niet vergeten de o-ring en de 2 leren ringen te vervangen. Anders staat het tandheugel gedeelte zo weer droog. De opsluit ring met ik in een grote passende dop en sla de dan weer netjes recht.
Ik heb alleen een vetnippel geplaatst tussen de 2 bronzen bussen. Als je de ontuchtingsnippel eraf draait en doorpompt totdat je vet ziet ben je klaar. Vet komt er bij niet uit bij het tandheugel of bij de nylon busjes.
De ontluchtingsnippel laat ik zitten omdat door de werking er altijd wat vet uit wilt.
Laatst bewerkt: 1 jaar 6 dagen geleden door Daf 1966.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HOW-TO revisie stuurhuis 1 jaar 6 dagen geleden #9373

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
Inderdaad, de buitenste bronzen bus krijgt , na eenmalige vet montage, nooit geen smering meer.
Een smeernippel is een goede optie.
Ook de nylon busjes, zijn geen lang leven beschoren. Een optie is deze te vervangen door brons of een
betere kunsstof soort.

Verder is een bovenliggende stuurhuis met aan een kant een lagering DAF, ook niet ideaal.
Auto's uit het verleden met een bovenliggend stuurhuis, Audi 80-100 en Opel Kadett D/E hadden een
beter constructie.
Een modificatie naar die verwijzing kan ook op een Daf toegepast worden.




mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 1 jaar 6 dagen geleden door M. Stapper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HOW-TO revisie stuurhuis 1 jaar 5 dagen geleden #9374

  • Daf 1966
  • Daf 1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Berichten: 170
  • Ontvangen bedankjes 22
  • Karma: 2
Die laatste foto / hoe Opel het opgelost is snap ik niet.
Verder zit ik zo te denken dat de speling in de stuurkolom ook niet behoorlijk is voor de duurzaamheid van de nylon busjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HOW-TO revisie stuurhuis 1 jaar 5 dagen geleden #9375

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 810
  • Ontvangen bedankjes 113
  • Karma: 17
Zo dus
Bijlagen:
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden