Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: boucles de spa

boucles de spa 6 jaren 2 maanden geleden #3312

  • A.G.A.L. de Swart
  • A.G.A.L. de Swart's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 3
  • Karma: 0
Een open race en schitterende wagens in Classic


Minder strenge regels inzake de technische aanpak, een kleiner budget en een andere filosofie met een snelheid van 50 km/u die overal dient aangehouden te worden: de categorie Classic is dé categorie voor de echte liefhebbers. Hier zien we goed 150 deelnemers, ongeveer hetzelfde aantal van het voorbije jaar.

Naast de gepassioneerde puristen zien we ook debutanten, verzamelaars en echte amateurs die de handschoen opnemen tegen de ervaren teams van de regularity. Het spreekt dan ook voor zich dat ook de klasse van 50 km/u in de Boucles de Spa geen toeristische rally is. Met 15 RT’s, 140 kilometer tegen de chrono en een rit die begint om half negen ‘s morgen en loopt tot middernacht, zijn alle ingrediënten verzamelt om er een stevige strijd van te maken. De Classic rijdt overigens dezelfde RT’s als de Legend, maar niet altijd in hetzelfde aantal.

“De start wordt om de dertig seconden gegeven en er zijn 58 controles op de gemiddelde snelheid onderweg”, legt Jean Caro uit. “Ik denk dat er na Bilstain al een zekere rangorde zal zijn, want zelfs met 45 of 47 km/u gemiddeld op die proef zal je vooraan staan.”

Bij de favorieten vinden de winnaar van 2011, Dirk Van Rompuy, die zijn Ascona weer de sporen zal geven, na zijn debuut in de Monte-Carlo Historic. Zijn zoon Tom is ook van de partij met een Fiat 124 Spider. Rekening houden doen we best ook met de andere sterkhouders van de voorbije jaren: Dominique Holvoet (Toyota Celica, 2de in 2012), Claude Verhelle (Ford Cortina Lotus, 3de in 2012 en 2de in 2009), Jean-Paul Bertrand (Escort, 3de in 2011) en Delincé (Escort, 2de in 2011).

Andere kanshebbers op een top 10 zijn: Bernard Breuer (Alfa Romeo Guilia GT), Vincent Baltus (Peugeot 305), Jean Dujardin (Escort), Glaude (Volvo 122), Jean-Yves Beaujean (Alfa Romeo GTV6), De Biolley (911), Eric Gengou (Volvo 122), Guy Moerenhout (Fiat 131 Abarth), de Fransman Eric Douart (Opel Kadett) en Benjamin Mirou (Datsun Fairlady).

De categorie Classic is ook de categorie waar we Wim Soenens (Ford Escort), Laurent Molle (Daf 66), Alain Degives en ex-winnaar Christian Delferrier in Daf 66 uit 1973 zien strijden. In de categorie van de journalisten uit Stoumont gaan Joost Custers (MGB - Turbo) en Olivier Gaspard (Peugeot 104 ZS - RTBF) waarschijnlijk een strijd op leven en dood uitvechten.

In de Classic vinden we ook tot de verbeelding sprekende wagens zoals de Jaguar XK150 van Patrick Baudier, de Alpine A110 van Thom Louka, de Triumph TR8 van Verhaeghe en de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Frank Jennen die het opneemt tegen 2PK’s, Daf 66 en ander Kevers. Dat is nu eenmaal de spirit van de Classic

Ook hier dus 2 Dafs aan de start
Laatst bewerkt: 6 jaren 2 maanden geleden door A.G.A.L. de Swart. Reden: rode text
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boucles de spa 6 jaren 2 maanden geleden #3313

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 775
  • Ontvangen bedankjes 74
  • Karma: 6
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boucles de spa 6 jaren 3 weken geleden #3616

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 783
  • Ontvangen bedankjes 105
  • Karma: 16
Uit de oude doos.
Mercedes sl vs Daf 750

Autovisie 7, 28 maart 2013

mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: E. de Plecker

Re: boucles de spa 5 jaren 2 maanden geleden #4349

  • A.G.A.L. de Swart
  • A.G.A.L. de Swart's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 3
  • Karma: 0
Ook dit jaar is er weer de boucles de Spa, met wederom een DAF aan de start.

Naast de categorieën Legend en DEMO, zien we dit jaar ook weer de liefhebbers van de Classic aan de start verschijnen. Onder hen, de debutanten, gentlemen, verzamelaars en echte liefhebbers van het genre. Meer dan 120 wagens worden aan de start verwacht, voor een stevige editie. Na meerdere jaren aan 50 km/u, hebben de organisatoren nu besloten om het gemiddelde voor de 15 RT’s of 146,5 af te leggen kilometers naar 60 km/u op te trekken.

Dat verandert niets voor de liefhebbers die enkel komen om deel te nemen en geen rekening met hun chrono houden. Anderzijds zal het voor de puristen van het genre een stevige verandering worden, een verandering die ze zeker zullen toejuichen. Geen sprake meer van wachten voor de finish, neen de kandidaten op een goede klassering of het podium zullen stevig voor de dag moeten komen om het gemiddelde te halen. En dan hebben we het nog niet over mogelijke winterse weersomstandigheden.

Zo zien we meteen ook enkele habitués uit de Legend weer voor de Classic kiezen. Dat is het geval voor Daniel Reuter in zijn Porsche 914, maar ook Jean-Noël Van Houdenhove (Manta), Karl Govaert (BMW 2002), Lionel Hansen (Porsche 911 Carrera), René Franchi (Triumph TR7), Damien Chaballe (Volvo 122S), Christian Jupsin (205 GTI) en Antoine Brakovic (Datsun 240Z) .

Zij vinden op hun weg de toppers uit het genre, met onder meer vader en zoon Van Rompuy (Opel), Yves Deflandre (Porsche Carrera RS de 1972), Eric Gengou (Volvo 142), Kurt Vanderspinnen (Ford Cortina Lotus de 1963), Claude Verhelle (Ford Escort RS2000), Guy Moerenhout (Fiat Ritmo Abarth), Dominique Paulus (Opel Kadett), Nico Sax (Alfa Romeo) André Ransy (Daf Marathon) en Christian Crucifix (Porsche).

Onder de nieuwkomers is er de toegejuichte comeback van Bernard Herman (BMW 1602), de deelname van de ex-kampioen van ons land Groep N Jean-Marie Milissen (Porsche) en van de Belgische Nederlander Xavier Maassen, podium in Le Mans GT en doorwinterd GT-rijder, met zijn vader Servé in een officiële Chrysler Avenger van 1975.

Enkele journalisten zijn er ook weer klaar voor, zoals Dominique Dricot (Sud Presse) in de Mini Cooper van John Jeanquart (Le Moniteur de l’Automobile), Olivier Gaspard (RTBF) met een BMW 323i Joost Custers (Turbo/Laatste Nieuws) met zijn MGN, nu als nulwagen. Zoals de traditie het wil, beginnen we met de genodigde en vedette van deze 57ste editie van de Boucles de Spa. Na de sterren uit het Noorden en Frankrijk, is het een grote Britse naam die de deelnemerslijst siert op 14 en 15 februari in Spa: McRae. De organisator droomde er altijd al van om Colin aan het werk te zien op de Clémentine, maar uiteraard laat de geschiedenis dat jammer genoeg niet meer toe. Pierre Delettre heeft daarom diens jongere broer, Alister (33), aangesproken en hij komt helemaal uit Australië om aan ons evenement deel te nemen. De voormalige kampioen van Engeland en Asia-Pacific, zal weinig nodig hebben om zich helemaal thuis te voelen achter het stuur van zijn Ford Escort BDA Groep 4, opgebouwd door de preparateur Grant, een wagen die hij met de zeer ervaren Belgische corijder Stéphane Prévot deelt. De heren hebben maar één doel: hun naam op het palmares van de Boucles inschrijven.

Daarvoor moeten ze alvast hun twee teamgenoten kloppen, beide ex-winnaars en heren die, uiteraard, over hetzelfde snelle materiaal beschikken. Er is eerst en vooral titelverdediger François Duval, die het doet in de kleuren van Belga, met de wagen van Marc Duez vorig jaar. Er is ook Patrick Snijers. Na de flop van vorig jaar met de Lancia 037 (forfait in laatste instantie), gaat die op zoek naar een negende zege in de Ardennen, met de Escort van Raphaël de Borman. Met Christian Kelders in een vierde Ford heeft het team Rallying Solutions de allures van een echt Dream Team in deze editie 2014.

Tegen deze armada van Ford, waar we nog de Escort van Delhez aan toe moeten voegen en uiteraard ook de gloednieuwe MKI van François de Spa en Fred Bouvy, lijkt Porsche over de beste wapens te beschikken. Zo zijn er de 911 Groep 4 « Safari » van de voormalige winnaars Grégoire de Mevius en Bernard Munster (2de vorig jaar), maar let op, ook de versies van Pascal Gaban en de BMA Porsche van de Fransman Alain Deveza zijn te duchten. Die laatste is overigens de nummer 2 van de recentste historische Rallye du Maroc.

De outsiders zullen ook met ambitie van start gaan en het duel Ford-Porsche willen verstoren. Onder de 238 deelnemers vinden we ook: de Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, winnaar twee jaar geleden, de ex-fabrieks VW Golf Gr.2 van de spectaculaire Nederlander Kevin Abbring, de diverse Opel van Freddy Loix, Marc Timmers, Cédric Cherain en Frank Jorissen. We moeten ook – als het weer slecht genoeg is – de kleine Citroën Visa 1000 pistes van de patron van Citroën Racing Yves Matton tot de favorieten rekenen. De man uit Hoei doet het in de vierwielaangedreven wagen met negenvoudig wereldkampioen Daniel Elena. Een tweede wagen is er overigens voor een tweede zeer genormeerde gast.

Naast de MG Metro van Marc Duez, zal één van de grote attracties van dit jaar de Alfa GTV6 (B)Poule d’Or van Luigi zijn. Deze wagen kwam al naar Spa, in 1985, in de handen van Yves Loubet. De Corsicaan zit zelf in Marokko en dus is het aan Bruno Thiry om de schitterende V6 te laten huilen in de bossen rond Spa. De mensen die meer dan 40 jaar oud zijn, zullen zich deze machtige machine zeker herinneren. Deze auto werd overigens in eren hersteld, met de hulp van de Campus Automobile en dat tot grote vreugde van de huidige eigenaar.

Een andere originele wagen in de Boucles is de Peugeot 504 V6 Turbo – waarvan we er overigens twee zien -, een wagen met goed 280 paarden. Achter het stuur zien we onder meer niemand minder dan een ex-F1-rijder en piloot van Peugeot in Le Mans: Franck Montagny. De Fransman staat te trappelen om de rally in de Ardennen te verkennen. Nog uit Frankrijk is er de ex-kampioen Mourgues (Ascona), Marteil en Julien (Citroën Visa en DS) en de jonge belofte Sébastien Chardonnet, die laatste met een Autobianchi A112 Gr.5 die ooit van zijn grootvader was.

We volgen zeker ook met de nodige aandacht de Nederlanders Bergsteyn, Vanderlinden (Manta 400), Deenik of Janssen en de Porsche van Brasseur, Bouche, Chavan en vader en zoon Martin. Jean-Michel en zoon Maxime wisselen elkaar achter het stuur af!

Volledig zijn is moeilijk, maar vermelden we ook de Escort van Guillaume Dilley, de BMW van Vincent Radermecker en Jacky Delvaux, die zijn 29ste deelname viert, de Corsa van Blaise, de Mercedes van Galand en de MINI van Daffe en Leens.

Voilà, we zijn rond, nu moeten we alleen nog aftellen en hopen op een witte 15de februari in de streek van Spa en Bastogne!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden