Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7180

• J Houwers
  • J Houwers's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 6
Geachte DAF club leden,

Graag maak ik van de geboden mogelijkheid gebruik om enkele vragen te stellen mbt mijn lopende DAF 33 restauratie.
De onderzijde van de DAF is voorzien van een dikke (bitumen?) coating echter na meer dan 45 jaren is daarachter op enkele plekken toch wat roest ontstaan heb ik gezien, welke oplossingen zijn hiervoor door de DAF club leden gehanteerd, wat is wijsheid?
Dien ik de coating geheel te verwijderen?
Wat te doen met de daaronder aanwezige laag (lood?) menie?
Hoe om te gaan met de erg slecht bereikbare plekken in de voor en achter spatborden (bijvoorbeeld roest bovenin de voorspatborden)? Hoe is een nieuwe beschermende grondlak/aflak/coating aangebracht (slecht bereikbare plaatsen)?
De onderzijde van de aandrijfas koker is erg roestig kan ik deze zonder problemen over de volle lengte open slijpen?
Dient deze weer (middels een nieuw in te brengen plaat) te worden gesloten of kan ik deze koker aan de onderzijde open laten?

Kortom graag hoor ik de geluiden van de andere DAF club leden m.b.t. tot de door hen ervaren restauratie perikelen en de door hen gekozen oplossingen.

Vriendelijke groet,

Hans Houwers
Dalweg 5
7122BA Aalten
0543-472410
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7181

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 66
Voorspatborden als die te slecht zijn er helemaal vanaf halen en eerst a styl maken dan goed scherm erop lassen
Zelf zou ik geen bitumen eraf halen
Gewoon ieder jaar de auto vet spuiten met 1deel diesel 1deel motorolie 1deel lijnolie een daf moet lekker vet zijn aan de onderkant
Dit goedje gaat door de bitumen heen maakt weer zacht en gaat door tot in de plaat en verbindingen
ZEKER NIET DE KOKER OPEN SLIJPEN dit is een belangrijke maat mbt uitlijning motor vario
ROEST IS NIET ERG HET MOET ALLEEN VETTIG ZIJN
jeroen
Laatst bewerkt: 3 jaren 2 maanden geleden door J.G. de Groot.
Bedankt door: J Houwers

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7182

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 113

Bitumen, bitack of hoe die rommel ook heten mag, eraf en NOOIT meer terug.
De roestwerende werking van dat spul is nul komma nul, het is alleen camoufage voor slecht laswerk.
Dus bitac eraf, alles schoonwassen, roestplekken schuren en behandelen met fosforzuur, daarna alles, twee maal
in de grondverf en tweemaal aflakken. Als alles weer gemonteerd is, rem en benzineleiding, alles afwerken met blanke wax.
Je hebt de body toch op zijn kant, dus je kunt de binnen spatborden mooi schoonmaken.
Overigens ziet de bodem er nog netjes uit.
Inderdaad de cardantunnel niet openslijpen, die roest nooit door.
mstapper MSE Waalre

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7183

• J.G. de Groot
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 66
Zoveel mensen zoveel meningen
Suc6
jeroen

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7198

• J Houwers
  • J Houwers's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 6
Hartelijk dank heren Stapper en de Groot voor de vlot verkregen reactie.
Ga de coating van het Dafje verwijderen (foto bijgevoegd) graag zou ik ook de ruimte voor de cardanas ivm roest open slijpen (en open laten). U geeft beide in uw reactie aan dit niet te adviseren echter m.i. lijkt hiervoor geen "echte" reden. De ruimte voor de variomatic is tenslotte ook geheel open? Het verwijderen van alleen de "bodem" uit de cardanastunnel maakt het chassis niet "instabiel".
Wanneer het voor u mogelijk is hoor ik graag de achterliggende reden(en) van uw bezwaren?

Vriendelijke groet,

Hans Houwers
Bijlagen:

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7199

• J.G. de Groot
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 66
Is wel een leuk project om uw daf te gebruiken om te kijken of het kwaad kan
Ik zou het doen!
jeroen

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7200

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 113
Als je de koker toch open slijpt, zou ik persoonlijk de koker weer sluiten met een demontabele plaat.
MAW, open slijpen en een plaat met voldoende boutjes weer terug plaatsen.
MB cabrio sportjes, model weet ik zo niet, hadden dat ook,
Inderdaad een leuk project, nog niemand is op dat idee gekomen.
mstapper MSE Waalre

Enkele vragen omtrent de restauratie van de DAF 33 3 jaren 2 maanden geleden #7203

• J.H.Th. De Rooij
  • J.H.Th. De Rooij's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 3
Beste Hans,

Het is sterk af te raden om de bodemplaat onder de tunnel van de aandrijfas los te slijpen en daarna open te laten. De tunnel én de doorlopende bodemplaat zijn constructief noodzakelijk ( een dichte doos is veel sterker dan een U profiel). Ook kan dat bij de APK keuring tzt een reden zijn om de auto niet goed te keuren.
Als je de roest in de tunnel perse wilt verwijderen dien je nadien een nieuw gedeelte van de bodemplaat terug te lassen om weer voldoende sterkte te te krijgen.
Er zijn overigens verschillende roest oplossers / omzetters te verkrijgen om holle ruimtes te behandelen. Onder andere Fertan is hiervoor geschikt.

Met vriendelijke groeten,

Janhein de Rooij

Coördinator Technische Commissie Daf Club Nederland
Janhein de Rooij
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden