Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Kwast, rollertje of spuitbus?

Kwast, rollertje of spuitbus? 5 maanden 1 week geleden #10804

• Daan Elshof
  • Daan Elshof's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2
Aan mijn 46 moeten een pasr zaken worden gelast voor de APK. Als dat straks gedaan is heb ik wel eea bij te werken. Ik ben er nog niet uit of ik voor het bijwerken van de lak met een kwastje of rollertje moet werken. Of misschien met een spuitbus. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwast, rollertje of spuitbus? 5 maanden 1 week geleden #10805

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 96
Persoonlijk zou ik voor de roller gaan. Je kunt dan vrij goed overal even dik rollen. Spuitbus heeft nadeel dat je best veel moet afdekken en je vaak een scherpe rand krijgt daar waar afgeplakt is. Die scherpe rand krijg je met een roller veel minder, vooral als je de laatste rol doet met een zo droog mogelijke roller. Ik rol daar soms voor eerst over een stuk karton om zo veel mogelijk verf uit de rol te halen.

Tip hierbij is om zo veel mogelijk met de lengterichting van de auto mee te rollen (dan zie je minder de eventuele aanzetten en andere onvolkomenheden door het strijklicht). Rol in meerdere dunne lagen ipv 1 dikke laag. Je kunt de rol in plastic of alufolie inpakken en in de koelkast leggen. Dan kun je hem de volgende dag zo weer gebruiken.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Laatst bewerkt: 5 maanden 1 week geleden door E. van Hengel.

Kwast, rollertje of spuitbus? 5 maanden 1 week geleden #10806

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 130
Ligt er helemaal aan, waar er opnieuw gelakt moet worden.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan spuiten met een spuitbus,
zeker als je de juiste kleur kunt vinden.
Met zogezegd uitspuiten voorkom je randen van het afplakken.

Wat je ook doet zorg voor een goede primer.
Ik heb zeer goede ervaring met zinc primer.

En kun je er nog aankomen, de (roest) plekken met
fosfor zuur behandelen.
mstapper MSE Waalre

Kwast, rollertje of spuitbus? 5 maanden 1 week geleden #10807

• H.L. Heeres
  • H.L. Heeres's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2
ten aanzien van spuiten:
Van Ton Van Zon heb ik geleerd om een krant te plakken met de plakrand aan de niet te spuiten kant en dan de rand van de krant om te vouwen. Zo krijg je geen scherpe rand van plakband omdat de spuitnevel onder de krant kan komen. @Ton: nog hartelijk dank voor deze tip :) .
Ook uitwaaieren is een mogelijkheid waarbij je de afstand van de spuitbus tot het plaatwerk aan het eind van het te spuiten vlak snel vergroot en ook de 'zwaaisnelheid' vergroot.

Kwast, rollertje of spuitbus? 5 maanden 1 week geleden #10813

• Daan Elshof
  • Daan Elshof's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor de tips! Waar zijn de lakken het beste verkrijgbaar (evt ook in spuitbus)? Ga eerst even op oud spatbord testen.

De plekken van de 46 zitten aan de buitenkant. Voor de 33 wil ik aan de binnenkant bijlakken, deze is op sommige plaatsen niet mooi meer.

Kwast, rollertje of spuitbus? 5 maanden 1 week geleden #10819

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 96
Je kunt de spuitbussen vaak via de lokale autospuiter bestellen. Of zij weten waar dat het beste kan. Vraag daar gelijk of ze kleur van de auto scannen. Dan zetten ze op meerdere plaatsen een scanapparaatt op de auto. Die ‘leest’ dan de kleur en geeft aan welke kleurcodering het beste is. Omdat de verf op de auto veroudert is dat het beste om zo min mogelijk kleurverschil te krijgen.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Kwast, rollertje of spuitbus? 5 maanden 1 week geleden #10820

• Ivar Schwartzmans
  • Ivar Schwartzmans's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 1
Verder kun je ook 1K spuitbussen kopen bij de bekende Daf adressen voor nieuwe onderdelen.

Bij CROP kun je 2K lak op kleur kopen, maar de levertijd hiervan kan wel lang zijn. Bij mij moest het kleurstaaltje in Duitsland worden gescand, en kreeg ik de spuitbus pas na 4 maanden geleverd. Dus toen ik hem eindelijk binnen had, was mijn motorruimte al gespoten met 1K lak :)
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden