Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 4 dagen geleden #11590

• G.J. Corbier
  • G.J. Corbier's Profielfoto
  • Junior Boarder
Hallo allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Geert-Jan, 20 jaar en sinds kort lid van de Daf Club. Ik ben sinds twee weken de trotse eigenaar van een Daf 66 Sedan uit 1973. Dat ik een klassieker wilde hebben, dat was vanaf klein jongetje zijnde al duidelijk en toen ik de centen bij elkaar had gespaard en in het rond begon te kijken stelde ik 3 eisen: Het moest een automaat zijn, het moest een automerk met een bijzondere geschiedenis zijn en het moest een degelijke wagen zijn. En ja, wat is er dan mooier en beter dan ons eigen oer-Hollandse DAF? Nog geen drie weken later stond ze dan ook op de oprit: Een Daf 66 Sedan. MIJN Daf. Geweldig.

Maar goed, ze heeft wel een paar puntjes van aandacht. De voornaamste en vervelendste is, is dat als de auto in een regenbui staat of rijdt (wat ik zonder meer zonde vind, maar soms ontkom je er niet aan) de vloermatten bij de wielkasten nat worden. Het is aan beide kanten in de hoeken tussen de deur en de wielkast. Bij nadere inspectie (door tijdens een bui in de auto te gaan zitten met een zaklamp op zoek te gaan naar een stroompje water) bleek dat de druppels van hoog onder het dashboard vandaan komen. Zodanig hoog dat de werkelijke oorsprong niet te zien is. Allereerst verdenk ik hier de voorruit van maar rond het raam zelf valt geen water te bekennen (voor zover je dat kan zien). Het vreemde is ook dat het aan beide kanten gebeurt en niet per se tijdens elke bui (zo vaak heeft ze ook niet buiten gestaan want daar is de garage voor ;).

Heeft iemand hier ook ervaring mee en zo ja, wat is dan de beste manier van aanpak? Moet het hele dashboard eruit of is er een tactischer plan?

Ik hoor het graag!

Groeten,
Geert-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 3 dagen geleden #11593

• A. van Wageningen
  • A. van Wageningen's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 11
Welkom en gefeliciteerd met een erg fijne auto, de DAF 66. Ik kocht op mijn 25e (in 1987) een 66 coupe en daar geniet ik nog steeds van. Mijn favoriete auto om te rijden en ook nogges supermakkelijk in onderhoud :)

Het kan de onderrrand van de raamsponning zijn waar het rubber omheen klemt. Dat zie je inderdaad niet bij het glas lekken maar hett gaat er stiekem onderdoor. Ruit eruit, ontroesten evt grote gaten repareren (laswerk) en de ruit er evt met wat kit ertussen terugzetten.

Wat ook kan is dat de ruitenwisserdoorvoeren lek zijn (pakking rip of rond het gat uitgeroest). Daar kan je van buiten bij. Bij een coupe roest dat onzichtbaar onder een RVS sierplaat tot het te laat is, bij een sedan zou je het beter moeten kunnen zien.

Succes!
L84-429
Laatst bewerkt: 2 weken 3 dagen geleden door A. van Wageningen.
Bedankt door: G.J. Corbier

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 3 dagen geleden #11595

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Bedankt voor de reactie! Ik ga het binnenkort even bekijken. Eerst de ruitenwissers maar even, aangezien die makkelijker zijn. ;)

Hopelijk valt het met de roest wat mee, maar we gaan het zien!

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 3 dagen geleden #11596

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Wat een prachtige Coupé trouwens!

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 3 dagen geleden #11600

• A. van Wageningen
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 11
foto uit 1992 ;)

check ook even de afwaterslangen van de verselucht toevoer (aan weerszijden van de luchtbak onder de motorkap). Die plastic ribbelslangen kunnen dicht zitten met herfstblaadjes etc. dan loopt die bak over bij regen, misschien via het interieur. Lostrekken van de luchtbak en simpelweg doorblazen, ze monden uit in de wielkasten.

Overigens heb ik in alle autos meteen na aanschaf gaatjes in de hoeken van de voetenruimte geboord (en uiteraard geverfd), als het lekwater maar weg kan anders kost het op den duur je binnendorpels. Ouwe vezelteerplaten meteen eruit halen, die blijven nat en dan rot de vloer door. Ik reed vroeger swinters zelfs zonder vloerbedekking rond, met alleen zon rubber rooster onder de voeten.

Inmiddels is het al jarenlang een zomer auto, staat binnen gestald dus roesten doet ie niet meer. Daar heb ik ook alweer 20 jaar een ouwe 343 voor :laugh:
L84-429
Laatst bewerkt: 2 weken 2 dagen geleden door A. van Wageningen.

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 3 dagen geleden #11601

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Bedankt voor de tip! Volgens mij lopen de slangen van mijn luchttoevoerbak wel goed door, maar ik kan altijd eens kijken. Misschien is een gaatje aan beide kanten nog niet eens zo'n slecht idee!

Bent u trouwens de persoon die een Daf 33 naar elektrisch heeft omgebouwd? Ik dacht dat te zien aan uw profielfoto? Zag laatst een filmpje op YouTube van de NOS. Zeer bijzonder project! Chapeau!

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 2 dagen geleden #11602

• A. van Wageningen
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 11
ssstttt niet verder vertellen ;-)
gromsound.mfbfreaks.com/33e/33e.htm
het filmpje van omroep gelderland (ook op joeptroep) is overigens het origineel met meer informatie.
L84-429

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 2 dagen geleden #11603

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Zo! Dat is een heel project geweest zo te zien! Geweldig!

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 2 dagen geleden #11604

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 142
Lekkage langs de raamrubbers is een oud probleem bij de Dafs, Jaja nou oud ? ja zelfs bij de nieuwe Dafs de XF fen is het al niet beter.
Bij veel van die nieuwelingen lekt de voorruit ook, zelfs van nieuw af fabriek. Het kan verkeren.

Terug naar de Daf pw.
Bij al mijn Dafs heb ik de ruiten af laten kitten, ook de zijruiten en achterruit, want vroeg of laat gaan ze
allemaal lekken. Maar de ruiten moeten er wel uit,

Een van mijn Dafs drijft mij tot wanhoop, lekt nog steeds, maar het water komt bij de A stijl tussen een plaatverbinding uit.
Hoe gek wil je het hebben.
De ruit moet er eigenlijk weer uit, maar een gelaagde ruit, die er al ingekit is ??
Dus nog maar eens nadenken hoe ik dat ga aanpakken.
mstapper MSE Waalre

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 2 dagen geleden #11605

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Ja, geen enkel automerk is perfect. Gelukkig staat mijn 66 normaal gesproken droog. Maar ja, een enkele 'douche' af en toe is onoverkomelijk ;) Zelf met een wasbeurt met de tuinslang merk ik het al. Er staat standaard een vochtvreter achter de bijrijdersstoel, maar die kan zo'n plas never nooit opslurpen. :whistle:

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 1 dag geleden #11608

Hoe kan de ruit er het makkelijkst uit? ik heb ervaring met de rubbers van een classic mini, maar met de metalen strip die hier in zit weet ik me geen raad (heb nogal een handje van snel doen en per ongeluk slopen... :whistle: )

Even voorstellen en natte vloermatten na regenbui 2 weken 1 dag geleden #11609

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 142
Lomp gezegd gewoon eruit stampen. Haha.

Eerst kijken of het een gelaagde of een securite ruit is.

De securite ruit gaat makelijk.
Ga op de bijrijdersstoel zitten je voet rechtsboven tegen de ruit, met een schroevendraaier even in de hoek helpen en mogelijk iets verder ook nog en dan druk je de ruit er zo uit.

Een gelaagde ruit is een ander verhaal, die moet je van binnenuit helpen om de rubber over de sponning te krijgen.
NIET MET DE VOET ERTEGEN
Er zijn forum leden die het met 2 vingers in de neus doen, maar mij is het nog steeds 3x, niet gelukt. Maar goed.
Je kunt ook de rubber eruit snijden, maar een rubber met de sierstrip er nog goed in, is zeldzaam.

Even een opmerking.

LAAT DE RVS SIERSTRIP IN DE RUBBER ZITTEN BIJ HET ERUIT HALEN VAN DE RUIT.
Mocht de rvs strip eruit gaan, DEZE rvs strip KRIJG JE NOOIT OF TE NIMMER TERUG ERIN.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 2 weken 1 dag geleden door M. Stapper.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden