Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Bedrading Tachorelais

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #327

Ik heb even wat woorden bij de foto van de EMVK gezet.

Kan iemand bevestigen of dit klopt? en het vooral graag melden als het niet klopt.

Mijn probleem is dat als ik ga rijden de auto helemaal niet lijkt op te schakelen. Net of je constant in de eerste versnelling van een gewone auto rijdt.

In de stekker naar het Tachorelais is de stoormtoevoer goed, de aarde is goed, de pulsen krijg hij goed (althans de draad is goed aangesloten) en ook de kickdown is volgens mij zoals het hoort (pool 6 op het tachorelais)Deze heeft aarde (0 ohm weerstand) en zodra ik rem, mijn bergrem aanzet of volgas geef heeft deze oneindige weerstand.

Het Tachorelais heb ik vandaag een andere voor gehaald van de sloop (die er als nieuw uitziet) en dit lijkt geen verschil te maken met de andere. Ik vraag me dus vooral af of de + en de - van de EMVK kloppen zoals op het plaatje. Hier kan een fout zitten. De EMVK is voor zover ik weet goed, de klepjes zijn niet afgebroken.
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Laatst bewerkt: 8 jaren 6 maanden geleden door G.J. van Asselt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #328

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
aansluitingen goed
plus -min kun je bij de ene uitvoering is een aansluiting de buitenkant en dat is dus min,als ze beide gescheiden aansluitingen van het staal hebben dan kun je het zien door de diode (als die die heeft)binnenin,die moet dan 'gespert'staan,als je de stroomrichting omdraaid dan blaas je de diode op.
als er geen diode in zit dan maakt het geen bal uit.
maar is je vario niet gewoon lek?
kun je met een vacuumpomp een halve bar onderdruk geven op de opschakelkant en die 10 minuten erop laten staan?als dat zo is dan is de versnellingsbak goed
jeroen
Laatst bewerkt: 8 jaren 6 maanden geleden door J.G. de Groot.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #329

Dat wil ik wel checken maar voordat ik het tachorelais inbouwde schakelde de variomatic naar behoren. Afgelopen herfst heb ik er nieuwe membramen ingezet en zijn er nieuwe riemen opgegaan. Aan de variomatic heb ik verder niet meer gezeten. (behalve riemen gespannen)

Maar ik heb nog even nagedacht, en volgens mij als je compleet zonder emvk zou rijden zou de veriomatic wel moeten schakelen (de schijven moeten bewegen ten opzichte van elkaar want dit wordt door centrifugaalgewichten geregeld, niet door vacuüm.) Het voelt nu aan alsof de primaire in de stand blijft staan van het wegrijden. De motor draait bij 30 kilometer per uur al veel te veel toeren.

Dus het zou haast moeten zijn dat de EMVK constant aan de terugschakelkant zuigt waardoor de auto helemaal niet opschakelt. Ik ga vanmiddag verder kijken!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #330

• J.G. de Groot
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
ben ikk niet met je eens,want ook met een hemetisch gesloten vario goedwerkende emvk,genoeg toeren en dichte gasklep gaat de vario toch pas schakelen bij 40a50kmpu en anders toch pas bij ongeveel 70 en dat is alleen op de gewichten zelf,kijk je uit bij evt direckt op de motor aansluiten van de vario?er mag maar -0,5bar op de vario komen en een motor komt wel tot -0,8bar kun je de rubbers weer vv
heb je de doorvoer pijpjes op het deksel niet vervangen?de keerring aan de buitenkant is ook heel vaak lek,die buitenste keering is nl ook de opschakelkant en is net zo belangrijk als een membraan
weet je 100%zeker dat de slangen goed zitten?ze twisten nl waar ze samengevoegd worden,een fout is dan snel gemaakt.
jeroen

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #331

Bedankt voor alle reacties en alle hulp! toch kom ik er nog niet helemaal uit.
Voor de duidelijkheid, 2 weken geleden, met 1100 motor met microswitch deed de vario het helemaal naar behoren. Nu totaal niet meer.

Ik heb vandaag flink getest met 2 EMVK's (waarvan allebei de klepjes in orde lijken) Nummer 1 komt van de Daf en functioneerde prima toen de 1100 er nog in zat. nummer 2 heb ik van een volvo 340 van de sloop.

Ik heb ook getest met 2 tachorelais waarvan één er niet al te best uitziet (nummer 1) en waarvan één er als nieuw uitziet (nummer 2) deze komen beiden van de sloop dus werking onbekend (ik ga er vanuit dat ze moeten werken)

Nu doet mijn EMVK hélemaal niks qua zuigen onderaan behalve als ik tachorelais 2 en EMVK 2 (v340) erop zet. Als ik deze erop zet gaat de motor bij stationair toerental direct aan de terugschakelkant zuigen met 0,8 bar. Aan de opschakelkant gebeurt niks.

Ik heb om toch maar te proberen de onderste slangen omgedraaid en een klein proefrondje gereden, het resultaat is dat de auto nu wel schakelt en dus in de "overdrive" gaat rijden. Als ik gas geef valt mijn vacuüm terug (naar ongeveer 0,4 bar) en zodra ik het gas lift gaat hij weer naar 0,8 bar en houdt de snelheid vast. Volgens mij is dit hoe de vario hoort te werken alleen op een (veel) te hoog vacuüm.

Hiermee lijkt me wel vastgesteld dat het probleem aan de kant van de motor ligt dus in het tachorelais of het EMVK. Wat kan het zijn?
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #334

• J.G. de Groot
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
misschien heb je hier wat aan:

maakt de hogeremdruk schakelaar wel kortsluiting?
als je nl NIET remt moet hij een kring maken kijk maar op het schema (motortoerental beneden 1800 moet denk boven 1800 zijn)
was ook kapot in mijn 340,die schakelde niet
JE KUNT OOK SNEL OP AANSLUITING 6 VAN HET TACHORELAIS EEN MASSA ZETTEN DAN BEN JE OVERAL VANAF
PLUS OP DE EMVK ZIT DUS BENEDEN ZOALS TE ZIEN IS OP DE FOTO DE GN EN GN-Y DRAAD
jeroen

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #337

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Mooie plaatjes Jeroen !

Wil ze ook graag hebben, maar kan ze niet vanaf dit forum opslaan. Kun je naar mij mailen ?

Het tachorelais is vaak stuk door een simpele diode. Dit staat HIER beschreven:
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Laatst bewerkt: 8 jaren 6 maanden geleden door E. van Hengel.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #339

Heel erg bedankt voor de geweldige hulp hier op het forum. Ik ga morgenavond even verder, eerst ga ik denk ik directe massa op pool 6 zetten, kijken of dit helpt. Ik zag namelijk eind van de middag dat ik zodra het contact aanzet iets weerstand krijg op deze pool. Dit kan natuurlijk een probleem zijn. Dus dat is poging 1, daarna maar het transistortje vervangen en hopen dat dit helpt!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #348

Vanavond nog even getest. Terugschakelkant functioneert 100% deze krijgt stroom en "klikt" als de bergrem ingeschakeld wordt, volgas gegeven wordt of als ik rem. De opschakelkant doet helemaal niks. (als ik er stroom op zet klikt hij wel, EMVK is goed dus)
Ik ga er vanuit dat het de transistor moet zijn in het tachorelais, deze heb ik besteld ik hoop dat ik ze snel binnen heb! Ik laat dan wel weten of het gelukt is of niet!

P.S Jeroen, zou je die plaatjes naar mij toe willen mailen? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alvast bedankt!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Laatst bewerkt: 8 jaren 6 maanden geleden door G.J. van Asselt.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #350

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Heb je de aardedraad van de opschakelkant ook gecontroleerd ? Toch niet toevallig een breukje daarin ?

Of het tachorelais werkt kun je snel testen door een multimeter op de Plus van de opschakelkant van de EMVK te houden en dan gas te geven zodat de toeren boven de 1800-2000 komen. Dan hoor je nl op de Plus 12V te krijgen.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #352

Ik heb het tachorelais inderdaad getest op de manier die jij aangeeft met een proeflampje op de plus en hij deed niks. (tachorelais dus 99% zeker stuk) Ik denk dat ik morgen mijn transistor binnenheb en dan hoop ik toch echt dat ik een goed schakelende Daf heb!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #354

• Bert Bult
  • Bert Bult's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
Je verhaal komt me erg bekend voor, behalve het inbouwen van de tachorelais.

Er wordt wel geschakeld bij remmen, maar niet bij gasgeven, terwijl de EMVK in alle gevallen gewoon "klikt". Heb ik het zo een beetje kort en goed samengevat?

Nou weet ik niets van die tachorelais, maar als je de emvk hebt gecontroleerd, en dan vooral de dopjes/cupjes die de luchtdoorvoor afsluiten bij schakelen, heb je die uit elkaar gehaald. Klopt dat?

Ik heb me wezenloos lopen zoeken naar het probleem, totdat ik er achter kwam dat ik bij het in elkaar zetten van de EMVK ik het middelste deel (met het pijpje naar het luchtfilter) verkeerdom had geplaatst. Daarna was alles goed.

Mocht je de emvk nog niet uit elkaar hebben gehaald kan het zijn dat één van de eerder genoemde cupjes gescheurd is bij één van de testritten, misschien door teveel luchtdruk in één keer.

Dan kun je misschien iets hebben aan bijgevoegde advertentie:
emvk revisiesetje
Of deze:
emvk revisiesetje II

Beide kun je ook gebruiken voor daf-emvk's, alleen gebruik je dan de diode niet.

Succes
Bert
Laatst bewerkt: 8 jaren 6 maanden geleden door Bert Bult. Reden: links aanpassen
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden