Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Bedrading Tachorelais

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #356

  • Danny  
  • Danny  's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
- Onder 1800rpm hoort tacho niets te doen, behalve bij kick down of remmen.

- Boven 1800rpm moet hij opschakelen, tenzij je remt of de kick down gebruikt.

- Bij remmen of kick-down altijd terugschakelen.

Dat staat op de 3 plaatjes van JG de Groot.

@Jeroen: ik heb ook wel interesse in de plaatjes. Zou je ze willen mailen naar <Mijn voornaam> apestaartje dafracingteam.nl, bedankt?!
DAF Racing Team.nl
Laatst bewerkt: 8 jaren 6 maanden geleden door Danny  .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #362

Bedankt voor het meedenken maar de EMVK klikt voor het opschakelen helemaal niet dus het probleem is dat de EMVK geen signaal krijgt vanuit het tachorelais. Het probleem moet dus in het tachorelais zitten!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #363

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 874
  • Ontvangen bedankjes 95
  • Karma: 7
Tacho is nu inderdaad wel heel erg verdacht. Heb je de transistor al binnen ?
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #364

Transistor is binnen, deze is er op gesoldeerd en het maakt geen verschil...
Het is lekker balen al denk ik nog steeds dat het het tachorelais moet zijn, deze komt van de sloop dus de werking is onbekend... Dus ik heb denk ik gewoon pech want:

Het relais heeft een goede plus, een goede massa de puls draad heeft 0 ohm weerstand, en de toerenteller heb ik aangesloten op dezelfde draad en deze werkt naar behoren. De terugschakelkant functioneert helemaal zoals het moet. De opschakelkant krijgt geen stroom, hoeveel toeren het blok ook draait. Zet ik 12 volt op de EMVK opschakelkant functioneert hij prima.

Het probleem MOET dus wel in het relais zitten. Kijken of ik morgen er weer één kan scoren op de sloop... het verhaal gaat verder...
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #365

  • J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 71
  • Karma: 9
kun je niet heel boers een schuurpapiertje tussen de contacten halen van het relais?
de transistor schakeld het relais en niet direct de EMVK DENK IK.
de stroom die de transistor kan schakelen is minimaal en er wordt wel wat arbeid gevraagd van de emvk.
ik denk dat daar het probleem zit
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #366

Bedoel je die contacten onder het spoeltje? Lijkt me wel pielen, maar is het proberen waard. Bedankt!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #368

Het volgende tachorelais deed het weer niet... deze kreeg met het contact aanzetten direct spanning. Niet zoals het hoort dus. Ik moeet eigenlijk testen met een relais waarvan ik zeker weet dat hij in een andere auto het goed doet. Of andersom natuurlijk... Ik ga even op zoek in de omgeving lelystad...
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #371

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 874
  • Ontvangen bedankjes 95
  • Karma: 7
Weet je 100% zeker dat alle bedrading goed aangesloten zit ? Als nu een 3e tacho ook al niet funktioneert lijkt het mij dat je ze elke keer 'opblaast'.

Als je dan straks van iemand uit de buurt van Lelystad een tacho leent en deze aansluit waarbij de kans op opblazen weer aanwezig is dan heb jij en degene waarvan je gleend hebt nog een probleem.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 6 maanden geleden #374

  • J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 71
  • Karma: 9
ach wat is opblazen,als je maar zeker weet dat de diode die in de opschakelkant zit niet een verbinding maakt ofwel kortgesloten is,je kunt hem er ook tijdelijk tussenuit knippen.
meet dan gelijk de ohmse weerstand over de beide spoelen die moet nagenoeg gelijk zijn.
2-7 afschakelspoel
1-3 opschakelspoel zonder evt diode
4 min
8 toerentalsig.
6 massa
5 plus
er kan dus niets mis,op de sluiting van de diode na dan.
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #413

Vandaag weer even verder geweest.

Ik ben met beide relais bij iemand geweest met volvo 340's deze zag meteen dat ik aan mijn printplaat een paar contactjes door moest solderen. Dit heb ik gedaan daarna weer testen.

Beide relais geven de opschakelkant direct een + zodra ik het contact aan zet. Dus zodra ik het contact aanzet gaat de klep naar de opschakelkant open. Niet zoals het hoort dus.
Als ik de pulsdraad lostrek blijft de klep openstaan dus hier zit het niet in. Bij het lostrekken van de bergrem/kickdown/remschakelaar gaat de klep wel dicht, maar dit lijkt mij weinig te zeggen aangezien dat moet zodra de terugschakelklep opengaat.

Tussen pool 1 (naar de opschakelspoel) en de + zit gewoon oneindige weerstand, en maakt contact als ik de contactpuntjes tegen elkaar druk. Zoals het hoort dus.

Beide tachorelais (1 met diode en één zonder) doen precies hetzelfde. Wie heeft nog een idee waar ik naar kan kijken?
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #414

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 874
  • Ontvangen bedankjes 95
  • Karma: 7
Zoals eerder gemeld is hoort het relais pas te schakelen bover 1800 toeren, dus als die het nu al doet lijkt het mij dat je een verkeerd toerentalsignaal krijgt. Heb je misschien een externe toerentalmeter aangesloten ? Zo ja haal die dan eens los. Heb nl ook alsmaar rare schakelingen gehad en het bleek dat er een massa-kortsluiting in de toerentalmeter zat.

Heb je ook al op het forum van de volvo 300 club gekeken ? Je kunt jezelf daar ook aanmelden je hele verhaal zetten. Kijk maar eens via www.volvo300club.nl
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #417

Bedankt voor de reactie, maar dit heb ik al geprobeerd, zelfs als ik de hele pulsdraad loshaal blijft de opschakelkant open staan.
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden