Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Bedrading Tachorelais

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #418

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Zeer bijzonder :huh: dus zonder plus blijft de spoel geactiveerd ?

Hoe krijgt die spoel dan een plus ? Komt er dan misschien een plus via kortsluiting in de terugschakelkant ?
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #419

• 6215
  • 6215's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb het hele verhaal niet gelezen maar het feit dat je bij opzetten van het contact een plus krijgt aan je opschakelspoel is geen probleem. Dat hoort zo. Die spoel wordt geschakeld aan de massa zijde. Je hebt toch geen EMVK van een 66 gemonteerd? Ik dacht me te herinneren dat die een gezamelijke massa heeft en dan wordt het spoel bij gebruik van een tachorelais idd bekrachtigd bij het opzetten van het contact.
Visa chrono
Volvo 345

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #421

Ik heb wel een Daf 66 emvk erop zitten, is dit het probleem? zou wel heel mooi zijn! Heb ook nog wel een volvo 340 EMVK maar daarvan zijn de rubbertjes kapot. Kan ik die van de Daf overzetten, ga ik vanmiddag proberen!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #423

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Bij een tachorelais hoort inderdaad een 340 EMVK (of je meot bij de 66 emvk een diode extra zetten. uitleg daarover is eerder gegeven. Rubbers kun je overzetten of nog beter een revisiesetje kopen.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #424

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 71
maar je vergeet dat bij een 66 beide spoelen aan massa liggen!
jeroen

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #425

Dat van de EMVK is mij nu duidelijk, ik plaats de 340 EMVK en zet de rubbertjes van mijn andere EMVK over. Vandaag even verder gemeten en gekeken. Als ik een proeflampje tussen de + en de - van de opschakelkant zet dan gaat het lampje niet branden. Ook niet boven de 1800 toeren.

Zet ik de massa aan de minpool brandt het lampje direct bij contact aan. Dus het lijkt erop dat inderdaad de - geschakeld wordt, en de min wordt dus niet geschakeld op dit moment. Ik zoek verder!
'76 Daf 66 coupé
'69 Sunbeam Imp
'83 Porsche 944
'85 Guzzi Le Mans
Altijd wat te sleutelen!

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #426

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Nu heb ik de hele discussie niet gevolgd, maar.
Een veel voorkomende storing zit in de massa aan 6,
via, hogedruk schakelaar en bergrem en kickdown aan massa.
Wanneer hier slecht contact zit komt er geen plus op 1.
maar plus op 2 kickdown.
Bij contact aan, motor loopt niet + op 1.opschakelkant
Massa fout bij 6 plus op 2 terug schakelkant.
mstapper MSE Waalre

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 5 maanden geleden #430

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
J.G. de Groot schreef :
maar je vergeet dat bij een 66 beide spoelen aan massa liggen!

Inderdaad, je hebt gelijk !

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 2 maanden geleden #1248

• 7379
  • 7379's Profielfoto
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik weet niet of het in dit topic past maar denk dat het sommige wel aanspreekt.

Ik Zie dat er heel wat belangstelling is voor een tachorelais. Mij lijkt het namelijk ook wel wat. Rij een 55 marathon en elke brandstofbesparing is welkom. Persoonlijk vind ik het te lastig om een gaspedaal, gaskabel, EMVK, en tachorelais over te zetten op mijn dafje. Ten eerste moet je ze vinden en ten 2de moet je het ook nog inbouwen.

Ik heb me er zo in zitten verdiepen. En ben toen met de microcontrollers aan de gang gegaan want wat ze vroeger oploste met een hoop electronica kan tegenwoordig al in een heel klein prieldingetje.
Ik heb er naar proberen te streven zoveel mogelijk daf te behouden. En ik denk dat het aardig gaat lukken. Morgen even het 1 en ander bij elkaar zoeken en dan een test versie van een tachorelais solderen. Ik zal nu even kort uitleggen hoe ik het wil gaan aanpakken.

De rem kant van je EMVK laat je lekker voor wat het is.
De Op schakel kant laat ik aansturen door de microchip.

Als eerste lees ik het toerental van de motor. Als dit boven het geprogrammeerde toerental is ( kan jezelf kiezen) wordt er een vlaggetje opgestoken.
Daarna controleert hij of de rem kant niet bedient is. Zo nee wordt er weer een vlaggetje opgestoken.
Daarna controleert hij of de microswitch (kom ik zo op terug) is ingedrukt. Zo ja steek hij weer een vlaggetje op.

Als alle 3 kloppen schakelt hij de opschakelkant en rij je in overdrive.

Zakt nou het toerental onder de ingestelde waarde of je remt of je drukt de bergrem in dan gooit hij de opschakel klep dicht.

het enige waar je voor moet zorgen is dat de microswitch altijd is ingedrukt behalve in de kickdown stand!

Morgen ga ik het proberen te testen en dan zal ik mijn ondervindingen laten horen.

Zie ik nog iets over het hoofd? Of werkt een tachorelais anders? Zijn er nog fucties die ontbreken aan het tachorelais en die je wel zou willen.
Maarten

Daf 55 Marathon 1972

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 2 maanden geleden #1250

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Los van het feit dat alle onderdelen makkelijk te vinden zijn (tachorelais zijn nog te koop, V66 gaskabels met zijn nieuw te koop, V66 gaspedaal met aardepunt is goed te vinden en een correct EMVK is ook te vinden c.q. aan te passen d.m.v. een diode) is dit een goed initiatief.

Heb zelf wel alles hierboven in mijn D66 en V66 zitten en vind het zeer geweldig functioneren.

Wat je zelf nog kunt bekijken is of het mogelijk is om het tachorelais nog wat meer te beïnvloeden. Ik bedoel dat nu in het dorp met ruim 40 rijden het tachorelais schakelt en de opschakelkant van de EMVK wordt geschakeld. Hierdoor schakelt de vario op en zakt het toerental. Toerental zakt dan weer onder de 1800 toeren (vaste schakeling in het tachorelais) waardoor het tacho weer uitschakelt en de toeren weer omhoog gaan, weer boven de 1800 komen, het tachorelais weer schakelt etc et. Je krijgt zo'n zweverig gedrag van steeds wat op en terugschakelen.

Misschien is dit in het tachorelais nog op te lossen door bij lekker cruisen altijd te zorgen dat het tachorelais in dat geval niet terugschakelt ?

Heb zelf wel een schakelaar in de auto zitten waarmee de aardedraad van de EMVK wordt onderbroken zodat je het terugschakelen kunt uitzetten (of als je deze schakelaar aan de aardedraad schakelt van de opschakelkant je het opschakelvacuum tegen houdt, de zgn caravanschakeling).

Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.

Als je zo veel mogelijk benzine wilt besparen is het fuel-cut-off systeem wat op de latere 340 werd toegepast ook nog een optie om te onderzoeken. Dat is een systeem (klein kastje) wat er voor zorgt dat bij volledig gas los er geen benzine in de carburateur kan. Werkt geloof ik door afsluiting van de electrische stationair sproeier. Op het volvo300 forum is daar wel wat over te vinden.
Laatst bewerkt: 8 jaren 2 maanden geleden door E. van Hengel.

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 2 maanden geleden #1257

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Maarten, Hoe simpeler hoe beter natuurlijk, maar volgens mij zie je 2 dingen over het hoofd,
Een heb je al zijdelings belicht, de micro switch gas los ?? weg vacuum, wat dan als er niet
geremd hoeft te worden.
En het terug schakelen bij het remmen. De tachorelais schakeling heeft die hogedruk schakelaar
die pas terugschakelt wanneer er hard geremd moet worden.
Gas los en zachtjes remmen, bij tacho schakeling, blijft het vacuum er nog steeds op en dus in een hogere overbrenging.
In jou schema, zou ik de micro switch alleen gebruiken voorkick down. de rest kun je toetental afhangkelijk maken, maar je ontkomt niet aan de hogedruk schakelaar, want als er hard geremd moet worden, moet het opschakel vacuum eraf, en het terugschakel vacuum erop.

g
mstapper MSE Waalre

Re: Bedrading Tachorelais 8 jaren 2 maanden geleden #1259

• 7379
  • 7379's Profielfoto
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Oke! Dat van het remmen wist ik niet. Dan moet ik nog even gaan nadenken hoe ik dat kan oplossen. Zo zie je maar weer dat je met meerdere mensen veel verder komt. Zo een hoge druk schakelaar wil ik nog wel het een en ander van weten. Zou iemand me daar wat meer over kunnen vertellen?

Vervangt hij de oude schakelaar? en worden de remlichten op een andere manier bediend zal ik maar zeggen. Of is het een schakelaar die meerdere standen kent? En past hij in de bestaande hoofdrem cilinder?
Maarten

Daf 55 Marathon 1972
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden