Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geratel/getik linksachter

Geratel/getik linksachter 8 maanden 3 dagen geleden #10749

  • Thijs ter Avest
  • Thijs ter Avest's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Hallo vrienden,

Plots op de snelweg begon mijn 46 aan de linkerachterzijde te ratelen. Alsof er een kaart tussen de spaken zitten (zoals vroeger op de fiets). Ratel verdwijnt alleen als je stapvoets rijdt of stilstaat. Begint weer te ratelen als ik harder dan stapvoets ga rijden.
Ik kan op het zicht niets raars zien aan de aandrijfas, wiel of vario. Ik merk ook niets aan de aandrijving, trekt goed op. Ook achteruit zelfde ratel.

Is er iemand die aanslaat op dit euvel?

(Mogelijk iets te horen in dit filmpje, tussen 7 en 9 seconden hoor je een korte ratel: Filmpje ratel daf46
Laatst bewerkt: 8 maanden 3 dagen geleden door Thijs ter Avest. Reden: Filmpje toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 2 dagen geleden #10757

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 911
  • Ontvangen bedankjes 96
  • Karma: 7
Ik had ook zo’n soort geratel. Bleek te zijn dat de slangen op de primaire loszaten van de vaste verbinding. Daardoor draaide de slangen mee met de trommel en tikte tegen de bodem van de auto. Misschien dat het bij ook zo simpel is?

Of is een wielmoer(en) losgekomen? Krijg je ook raar geratel van.

Anders kom je bij de seirieuzere zaken zoals een gebroken steekas. Hopelijk is het 1 van de eerste 2 genoemde mogelijkheden. Dat kun je zelf vast wel snel uitzoeken :)
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Thijs ter Avest

Geratel/getik linksachter 8 maanden 2 dagen geleden #10758

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 911
  • Ontvangen bedankjes 96
  • Karma: 7
Film zie ik trouwens niet?
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10763

  • Thijs ter Avest
  • Thijs ter Avest's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Dank!
Beschermkappen weggehaald onder de vario om de slangen te controleren... bleek er een flap van de riem los te hangen. Riem moet dus vervangen worden. Dat was dus die ratel...

De oude riem is eraf, alleen nu nog een manier vinden om de nieuwe riem om de secundair te krijgen zonder een schijvenspreider...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10765

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 911
  • Ontvangen bedankjes 96
  • Karma: 7
Thijs ter Avest schreef :
De oude riem is eraf, alleen nu nog een manier vinden om de nieuwe riem om de secundair te krijgen zonder een schijvenspreider...

Eerst de vario een paar slagen losmaken en de stelbout losdraaien, bout hoeft er niet volledig uit. Riem eerst om de primair leggen, dan met de riem de primaire schijven zover open trekken dat je er een klein blokje hout van zo’n 22 mm tussen kunt steken. Om de lucht uit de vacuüm kamers in de schijf te laten ontsnappen maak eerst de slangen los van de primair. Dan kun je de riem met redelijke kracht alvast een stukje om de secundair trekken/duwen. Laat ondertussen een ander persoon helpen door aan een achterwiel te draaien. Die helpt dan nl de secundair meedriaaien zodat de andere persoon de kracht op de vriem kan overbrengen.

Wel oppassen voor de vingers!
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Thijs ter Avest

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10767

  • Thijs ter Avest
  • Thijs ter Avest's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Ah, thanks. Ik kwam tot het kleine stukje over de secundair. Die hulp is er niet, dus kreeg met geen mogelijkheid de hele riem om de sec. Zal vanmiddag/avond mijn vrouw eens lief aankijken of die even kan helpen draaien aan het wiel.

Maakt dus niet uit dat de sec geen spreiding heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10768

  • Nico Bakker
  • Nico Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 3
  • Karma: 0
Ik vond het wel een gemartel, maar uiteindelijk wel gelukt. Het blokje hout van 22 mm gebruik je om de secundaire te spreiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10769

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 885
  • Ontvangen bedankjes 131
  • Karma: 20
Je kunt er ook een (oude) bougie tussen steken, als afstandhouder,
Is ook 22 mm.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10770

  • Thijs ter Avest
  • Thijs ter Avest's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Nico Bakker schreef :
Ik vond het wel een gemartel, maar uiteindelijk wel gelukt. Het blokje hout van 22 mm gebruik je om de secundaire te spreiden.

Hoe krijg je dan in hemelsnaam dat blokje ertussen zonder schijvenspreider? Er is nu nul spreiding. Bij de primair krijg ik ze nog wel makkelijk uit elkaar met de riem, de secundair geeft geen milimeter spreiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10771

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 911
  • Ontvangen bedankjes 96
  • Karma: 7
Je moet de primair scheiden door aan de riem te trekken, dan 22 mm of oude bougie er tussen. Secundair hoef je niet te scheiden!

Je kunt zelfs een paar mm meer lengte krijgen door de riem wat schuin in de primair te trekken, het liefste zo ver mogelijk op zijn kant. Kost best veel kracht en gepriegel, maar het kan wel. Daardoor ligt de riem net even wat dieper in de primair en kun je de extra lengte die je hebt gebruiken om de riem net wat meer over de secundair te leggen. Neem het over de secundair leggen ook niet te letterlijk op. Je kunt de riem er nl niet geheel, maar wel een behoorlijk stuk op leggen. Zorg dan vanaf de kant van de primair dat de riem zo recht mogelijk naar de secundair gaat terwijl je de verste kant van de riem zo veel mogelijk probeert over de rand van de secundair te drukken. Je merkt dan dat je iets te kort komt, dan is de hulp van een 2e persoon die het wiel draait precies nodig. Samen werk je dan zo het laatste eindje over de rand van de secundair en ploep, de riem schiet er dan gemakkelijk tussen :)
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Laatst bewerkt: 8 maanden 1 dag geleden door E. van Hengel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10772

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 885
  • Ontvangen bedankjes 131
  • Karma: 20
Zou het niet andersom zijn Eric, de riem gaat vanzelf wel in de primaire.
Veerdruk in primaire 25 tot 40 kg, in de secondaire 120 tot 240 kg,
afhankelijk van welk type Daf
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geratel/getik linksachter 8 maanden 1 dag geleden #10773

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 911
  • Ontvangen bedankjes 96
  • Karma: 7
M. Stapper schreef :
Zou het niet andersom zijn Eric, de riem gaat vanzelf wel in de primaire.
Veerdruk in primaire 25 tot 40 kg, in de secondaire 120 tot 240 kg,
afhankelijk van welk type Daf

Het lukt mij zo altijd, eergisteren nog 2 maal riemen er af en er op bij een 55.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.555 seconden