Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Trilling bij wegrijden

Trilling bij wegrijden 1 maand 1 week geleden #10905

• J.M. Veldman
  • J.M. Veldman's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • NULL
Beste mede enthousiastelingen,

Onze V66 trilt af te toe in de aandrijflijn bij het optrekken. Het voelt alsof je over een wasbord rijdt of alsof de koppeling vet geslagen is. Het gebeurt maar af en toe en zodra de snelheid toeneemt is het weg. Als je het direct daarna weer probeert, blijft het ook weg. Nu heb ik al verschillende tips gehoord (1. één van de secundaire schijven komt niet in de uiterste stand 2. probleem in het differentieel of 3. centrifugaal gewichten die blijven hangen).
De (originele) riemen zijn goed en goed afgesteld. De moeren van de secundaire schijven zitten goed vast. Olie niveau's zijn op orde.
Wat is wijsheid? Alvast met dank voor het meedenken! Johan Veldman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilling bij wegrijden 1 maand 1 week geleden #10907

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Rem eens vanaf 60 heel rustig tot stilstand en kijk dan eens of de riemen op de secundair gelijk in de schijven liggen. Rem dan vanaf 60 echt hard en kijk nog eens. Kijk of je verschil ziet met zacht remmen.

Mocht je verschil zien is het idd dat de schijven niet snel genoeg dicht gaan. Hierdoor blijft de vario wat hoog geschakeld wat wegrijden lastiger maakt. Dat kan schokken veroorzaken. Vergelijken het met wegrijden van een schakelauto in zijn 2 of zelfs 3.
Probleem kan dan in de vario zitten of in het vacuüm ergens. Vacuüm helpt nl de vario ook om terug te schakelen.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Trilling bij wegrijden 1 maand 1 week geleden #10908

• J.M. Veldman
  • Fresh Boarder
  • NULL
Hallo Erik,
Bedankt voor de reactie! Je noemt 2 punten over de secundaire schijven:
1) Verschil tussen links en rechts in de ligging van iedere riem op de schijven.
2) Juiste ligging van de beide riemen op de schijven (staat vario in "juiste versnelling?").
Het eerste punt komt terug in punt 1 van mijn eerste bericht. Die tip heb ik van Doede de Vries mogen ontvangen. Zijn remedie was OF de secundair open halen OF "mee leren leven". Bij het laatste vraag ik me alleen af of dat de levensduur van de riemen beïnvloed, omdat de ene riem dan de andere gelijk moet trekken. Het klinkt namelijk in de auto niet echt gezond.
Het open halen of vervangen van de secundair is meteen ingrijpend. N.a.v. jouw tips is het idd een goed idee om eerst nog eens te kijken naar mogelijk andere oorzaken.

Vanmorgen maar meteen de proef op de som genomen. Zie ook bijgaande foto's. Wat ik zie:
1) Dat de ligging van de riemen links en rechts gelijk op gaat.
2) Dat bij hard remmen de riemen NIET in de uiterste stand komen (hetgeen anders is dan bij heel rustig remmen, je hoort de vario dan ook heel duidelijk volledig terugschakelen).
De proef met hard remmen heb ik 2x gedaan. Ondanks dat de vario dan te hoog geschakeld is, heeft de motor (1300) geen enkel probleem om de auto te laten optrekken.
Wat het lastig maakt, is dat het probleem met het trillen maar af en toe gebeurt (net terug van vakantie. 3000 km. Het trillen bij optrekken kwam ongeveer 5x voor).

Nu zijn de membranen pas nog gecontroleerd. Het motorvacuüm ter hoogte van de vario NIET. En de EMVK is ook nog origineel (ik heb een reserve in de auto liggen die ik kan wisselen). Ik weet niet of de klepjes daarin kunnen gaan lekken waardoor het motorvacuüm niet volledig bij de membranen komt. Ik zou ook alle vacuümslangen / aansluitingen nog kunnen controleren op lekkage.

Zie jij in het verhaal nog andere punten om verder te onderzoeken?
Anders wellicht iets voor een sleuteldag?
Bijlagen:

Trilling bij wegrijden 1 maand 1 week geleden #10909

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Hoe zijn de membranen gecontroleerd?
Met de vacuummeter en pomp op lekkage,
Of deksel eraf en kijken of ze nog heel zijn?
Lijkt er sterk op dat er iets mis is met de gewichtsdragers in de primaire.

Busjes uitgeslagen of erger.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week geleden door M. Stapper.

Trilling bij wegrijden 1 maand 1 week geleden #10910

• J.M. Veldman
  • Fresh Boarder
  • NULL
Hallo Thieu,

Jij werpt weer een heel ander licht op de zaak. Bedankt voor je reactie en foto's!

De membranen zijn net voor onze vakantie alleen gecontroleerd met luchtdruk en een manometer, de deksels zijn er NIET af geweest.
De huidige primair is erop gekomen bij 74.000 km in 2006. Het betrof toen een geheel nagekeken exemplaar met ongeveer dezelfde km-stand. Sindsdien is de primair niet meer open geweest. De km-teller staat nu bijna op 114.000.

Wat jij beschrijft met de gewichtsdragers, zou het trillen dan niet altijd voor moeten komen bij het optrekken? Het is nu maar af en toe.

Zijn de gewichtsdragers redelijk eenvoudig te vervangen (bijv. op een sleuteldag)? Of kan ik in dat geval beter op zoek naar een andere primair?

Trilling bij wegrijden 1 maand 1 week geleden #10911

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Gezien de km stand kan het de primaire niet zijn.
Als de vacuum ondersteuning goed werkt moet er probleemloos
200.000 tot meer mee gereden kunnen worden.

Een defecte gebroken schotelveer in de secondaire komt bij
veel lagere km standen wel eens voor, ik heb meegemaakt bij 65.000km
Maar dat geeft eigenlijk geen trillingen.

Maar iets mis met de gewichtsdragers geeft wel trillingen bij het optrekken.
Toch zou ik op een sleuteldag, de gewichtsdragers (laten) controleren.
Kun je tevens zien of er nog olie in zit.
Het controleren gaat redelijk eenvoudig, deksel eraf en membraan terughalen
dan kun je er inkijken en aan de gewichtsdragers voelen.

Wat ook heel vaak voorkomt, maar eigenlijk heel veel bij de 340 is dat
er geen olie in de schijven zit. Dit is ook wel te controleren maar eigemlijk
een prieel werk.

Dus helaas kan ik verder weinig meer over her geluid zeggen.

[
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week geleden door M. Stapper.

Trilling bij wegrijden 1 maand 1 week geleden #10912

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Ik zie dat de homokineten flink nat zijn. Meestal is dat een teken van olielekkage via de oliekeerringen. Persoonlijk zou ik de vario op een sleuteldag goed laten nakijken. Dan weet je de staat van de complete vario.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Trilling bij wegrijden 1 maand 6 dagen geleden #10914

• J.M. Veldman
  • Fresh Boarder
  • NULL
Hallo Erik en Thieu,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik ga hiermee aan de slag bij een volgend sleutelmoment. Dat kan volgend jaar worden met de "winterslaap" in het verschiet. Maar dan heb ik nu alvast concrete punten om mee te beginnen.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden