Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: tachorelais openen en 8-polige stekker losmaken

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 1 week geleden #11620

  • H.L. Heeres
  • H.L. Heeres's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 1
Weglaten ? Zo is het voorgesteld op dcn electro vorig jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 1 week geleden #11621

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 944
  • Ontvangen bedankjes 144
  • Karma: 21
Dan heeft die DCN electro er weinig kaas van gegeten.
Maar goed doe er je voordeel/nadeel mee.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 1 week geleden #11622

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 963
  • Ontvangen bedankjes 109
  • Karma: 7
M. Stapper schreef :
OK, ipv de hoge druk schakelaar. Wel jammer want nu gaat het idee achter het tachorelais verloren.
Kun je dat nader uitleggen? Bijn mijn 55 heb indirect ook zo en ik merk duidelijk verschil met de standaard 55 opstelling. Vooral in een dorp op het punt dat normaal de 55 erg gaat op- en neerschakelen is deze opstelling erg fijn. De motor draait rustiger en wordt niet elke keer gedwongen hoog/laag te toeren.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 1 week geleden #11625

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 944
  • Ontvangen bedankjes 144
  • Karma: 21
Ik zal proberen om het simpel uit te leggen waarom die hogedrukschakelaar er bij hoort.

We gaan even uit van een voertuig dat 80 km/h rijd. Nu doet zich in de verte een situatie voor dat er zachtjes geremd moet worden, maar na enkel seconden kan er weer doorgereden worden.

Bij een schakelauto in de hoogste versnelling, gas los en iets bijremmen, en vervolgens weer doorrijden. Auto blijft gewoon in de hoogste versnelling staan.

Bij de 340, zelfde situatie en handeling, de vario blijft in de hoogste overbrenging staan

Door de hogedrukschakelaar schakelt de vario pas terug bij harder remmen dan bij alleen het rempedaal aanraken

En nu ALLE Dafs en tacho met extra relais.
Zelfde situatie en handeling,
MAAR zodra de rem word aangeraakt schakelt de vario geforceerd terug naar een lagere overbrenging.

Dus elke keer wanneer het rempedaal wordt aangeraakt schakelt de vario terug, nodig of niet nodig, wat een nerveus rijgedraag geeft.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 1 week geleden #11629

  • H.L. Heeres
  • H.L. Heeres's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 1
beste Stapper,

Hartelijk dank voor deze uitleg. duidelijk zo.

Is zo'n hogedruk schakelaar ook in Daf's en Volvo's 66 in te bouwen?

Daar ben ik dan wel benieuwd naar :) .

groeten,
Heereluurt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 1 week geleden #11630

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 944
  • Ontvangen bedankjes 144
  • Karma: 21
Uiteraard is zo'n hogedrukschakelaar, in te bouwen. Een T stuk tussen de remleiding in de buurt van de HRC.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 1 week geleden #11631

  • H.L. Heeres
  • H.L. Heeres's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 1
dank je wel voor deze suggestie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaats tachorelais Volvo 66 1 maand 5 dagen geleden #11648

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 963
  • Ontvangen bedankjes 109
  • Karma: 7
M. Stapper schreef :
Ik zal proberen om het simpel uit te leggen waarom die hogedrukschakelaar er bij hoort.

We gaan even uit van een voertuig dat 80 km/h rijd. Nu doet zich in de verte een situatie voor dat er zachtjes geremd moet worden, maar na enkel seconden kan er weer doorgereden worden.

Bij een schakelauto in de hoogste versnelling, gas los en iets bijremmen, en vervolgens weer doorrijden. Auto blijft gewoon in de hoogste versnelling staan.

Bij de 340, zelfde situatie en handeling, de vario blijft in de hoogste overbrenging staan

Door de hogedrukschakelaar schakelt de vario pas terug bij harder remmen dan bij alleen het rempedaal aanraken

En nu ALLE Dafs en tacho met extra relais.
Zelfde situatie en handeling,
MAAR zodra de rem word aangeraakt schakelt de vario geforceerd terug naar een lagere overbrenging.

Dus elke keer wanneer het rempedaal wordt aangeraakt schakelt de vario terug, nodig of niet nodig, wat een nerveus rijgedraag geeft.

Van de week eens testen bij mijn 55 wat die doet. Ik meen dat mijne ook rustiger is qua karakter dan de standaard 55 afstelling.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden