Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo 340 schakelt niet goed op

Volvo 340 schakelt niet goed op 5 maanden 1 week geleden #11319

Hallo,

Mijn Volvo 340 loopt al langere tijd niet goed. Bij de laatste APK is de tachoralais vervangen. Echter, dit heeft niet alles mogen verhelpen.

De auto lijkt niet op te schakelen als ik op snelheid kom. Op het moment dat ik het gas los laat, loopt het toerental wel terug. Dit was voor het vervangen van de tachoralais niet het geval. Langer dan een kort stukje rijden kan ik niet, na pak hem beet 10/15 minuten kom ik helemaal niet meer op snelheid en begint de Volvo te schokken, soms slaat hij dan ook af en ieder geval kan ik dan niet meer harder rijden dan stapvoets. Als ik vervolgens noodgedwongen even wacht om weer thuis te komen, dan kan ik weer even verder maar geldt hetzelfde verhaal.

Ik hoor ook een soort zacht knallend geluid onder de motorkop (daar waar de EMVK ook zit) op moment dat ik het gas los laat, heb het vermoeden dat er ergens lucht ontsnapt uit het EMVK systeem.

Mijn eerste stap zou zijn om dat na te lopen, maar ik ben erg benieuwd of er iemand nog adviezen heeft en/of mee kan denken.

Bedankt!
Kas
Laatst bewerkt: 5 maanden 1 week geleden door Kas van 't Loo. Reden: duidelijkere titel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo 340 schakelt niet goed op 5 maanden 1 week geleden #11322

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 146
Het heeft er alle schijn van dat er nog iets anders aan de hand is.
Voor de kenners van de V340 een bekend probleem.

Heeft jou 340 zo'n grote ronde pannenkoek deksel op de carburateur , ja dan zit het probleem daaronder,

Het deksel van de carburateur loopt door het gewicht van het luchtfilter los, met alle ellende van dien.

Verwijder het luchtfilter, en controleer of de schroeven van de carburateur nog vast zitten.
mstapper MSE Waalre
Bedankt door: Kas van 't Loo

Volvo 340 schakelt niet goed op 5 maanden 1 week geleden #11323

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 109
Idd de schroeven op de carburateur nalopen.

Wat ook waarschijnlijk aan de hand is dat de emvk niet meer goed is. Binnenin zitten 2 rubberen klepjes op een rubberen steeltje. Ik vermoed dat het klepje van de opschakelkant afgebroken is van het steeltje, komt ook zeer vaak voor. Dan wordt het motorvacuüm niet doorgelaten naar de variomatic. En helpt dus niet om het opschakelen tot zo 80 km te ondersteunen. Boven de 80 doet het vacuüm niet veel meer, dan is het voornamelijk de middelpunt vliegende kracht op de vlieggewichten die opschakelen van de vario mogelijk maakt.

Op het forum van de Volvo 300 club staat een reparatiehandleiding voor de emvk.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Volvo 340 schakelt niet goed op 5 maanden 1 week geleden #11325

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 73
Bij mijn 340 was het de drukklep op dehoofdremcil. Die moet spanning doorlaten,testen gewoon een sluiting eroverheen maken en kijken of dat helpt
jeroen

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11424

Dank voor de reacties.

Ik heb er naar gekeken en bij de een van de eerste testjes het of 1 van de problemen gevonden vermoedelijk.
Als ik in de op- en terugschakelslangen blaas van de EMVK en druk probeer vast te houden, gaat dit goed voor de terugschakelslang, en niet voor de opschakelslang. Deze verliest binnen een paar tellen druk. Alle slangen voor en achter nagelopen en alles zit vast en lijkt geen scheuren te hebben. De kunststof slang die van voor naar achter loopt heb ik niet kunnen checken maar voordat ik deze naloop, eerst even een berichtje hier.

Hoe reeël is het dat er een scheur zit in de kunststof slang die van voor naar achter loopt? Het lijkt mij niet logisch gezien deze goed beschermed wordt, maar het kan natuurlijk zo zijn - of kunnen er nog andere oorzaken zijn voor drukverlies?

Ook de EMVK zelf nalopen en doorgemeten; klepjes nog intact en verder alles goed. Dat kan het dus ook niet zijn.

Het luchtfilter is trouwens kort geleden goed vastgezet met kit om het lostrillen te voorkomen.

Alvast dank voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 4 maanden 2 weken geleden door Kas van 't Loo.

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11425

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 73
Dafrijden is vacuummeter in de opschakelkant,kleine kamer.
Dan zie je wat ie doet/of niet
jeroen

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11431

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
Blaas je in de slangen richting de emvk of richting de vario?

Voor de blaastest om te zien of het vacuüm richting de vario goed is maak je de 2 slangen aan de emvk kant los en blaas je er op. Dan moet je op beide kanten druk terug voelen. Als je 1 van de 2 kanten lucht terug voelt komen is zo goed als zeker het membraan in het primaire deel van de vario kapot.

Stel dat je de slangen loshaalt op de vaste leidingen richting de vario en richting de emvk blaast dan was het volgens mij zo dat je de opschakelkant door kunt blazen omdat deze via een kanaal met de buitenlucht in verbinding komt te staan. Emvk kun je alleen testen door hem open te maken en te kijken of de rubberen hoedjes nog op hun steeltje zitten (tenzij je een testopstelling voor de emvk hebt, maar dat verwacht ik niet ;) ).

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11437

• A. van Wageningen
  • A. van Wageningen's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 12
>>Emvk kun je alleen testen door hem open te maken en te kijken of de rubberen hoedjes nog op hun steeltje zitten<<

nee hoor, gewoon een acculader als voedingsbron afwisselend op de spoelen zetten en dan proberen of de betreffende kant doorgeblazen kan worden. bekrachtigd moet ie afsluiten.
ik heb ook al jaren in alle dafs (incl de 77) een opschakelvacuummeter. supertip van Matthieu Stapper ooit in het clubblad: kleine lekjes hoor en voel je niet maar vallen direct op met een permanente meter voor je neus. zon ding kost 25 eu, T-stukje in de opschakelslang klaar.
L84-429

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11439

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
A. van Wageningen schreef :
>>Emvk kun je alleen testen door hem open te maken en te kijken of de rubberen hoedjes nog op hun steeltje zitten<<

nee hoor, gewoon een acculader als voedingsbron afwisselend op de spoelen zetten en dan proberen of de betreffende kant doorgeblazen kan worden. bekrachtigd moet ie afsluiten.
ik heb ook al jaren in alle dafs (incl de 77) een opschakelvacuummeter. supertip van Matthieu Stapper ooit in het clubblad: kleine lekjes hoor en voel je niet maar vallen direct op met een permanente meter voor je neus. zon ding kost 25 eu, T-stukje in de opschakelslang klaar.

Dat is ook een goede testmethode. Wat ik 1 keer heb gemerkt is dat het klepje voor 3/4 vast zat aan het steeltje en gelukkig toch nog afsloot. Maar of die dat een x-tijd later ook nog zou doen? Vandaar mijn voorkeur om hem open te draaien. Zijn maar 3 schroeven, plus je kunt gelijk de 2 o-ringen vervangen door nieuwe verse die niet al 30-40 jaar de tijd hebben gehad om uit te harden.

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11440

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Zojuist snel een testmethode geschreven, die van 25 jaar terug kan ik niet meer vinden.
Zal nog niet helemaal perfect zijn, wil nog wat foto's invoegen, maar mogelijk heeft iemand hier iets aan.

Vacuüm testen, 55-66-340 NL

1, Het Membraan,
Verwijder de 2 slangen die van de EMVK naar de 2 stalen pijpjes
gaan. Blaas in een van die slangen die naar achteren lopen.
Wanneer er geen lucht retour komt bij het andere pijpje kun je ervan
gaan dat het membraan NIET stuk is. Kun je doorblazen en er komt
geen lucht terug, dan is er een slang bij de primaire los.

2. EMVK.
Slangetjes naar de 2 stalen pijpjes zijn nog steeds los.
Laat de motor lopen in de vrijstand en op de handrem.
Geef met de hand wat gas tot iets boven de 2000 rpm.
Hoor en voel je een KLIK in de EMVK dan zijn de elektrische
verbindingen goed.
Nu moet er uit het linker slangetje vacuüm voel/haarbaar zijn.
Dan is de EMVK verder niet stuk.
Controleer de andere kant door op de rem te trappen.
Klik en vacuüm, voel/hoorbaar.

Wel een Klik maar geen vacuüm, dan is het klepje in de EMVK stuk.

Geen KLIK, bij een Daf 55/66 controleer of er spanning komt bij de
microswitch op de carburateur, en of deze niet stuk is.
Bij een V66, ook de microswitch controleren en of de kickdown
schakelaar bij het gaspedaal wel goede massa maakt.

Geen KLIK bij een V340. Controleer eerst of de massaverbinding
van de kickdownschakelaar wel goede massa maakt.
Op de hoofdremcilinder zit een verbreek schakelaar die bij hard
remmen de massa verbinding verbreekt. Controleer deze of de
schakelaar in ruststand niet onderbroken is.
Is de massa verbinding in order, dan is het tachorelais stuk.
Dit tachorelais is goed te repareren, of de transistor is overleden of
het relais is los van de printplaat en moet opnieuw gesoldeerd
worden.
mstapper MSE Waalre

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11443

Beste allemaal,

Heel fijn dat er meegedacht wordt.

Om even wat antwoorden te geven op de gestelde vragen:
Ik heb hem getest door in de richting van Vario, dus slangen los bij de EVMK.

De volvo 300 club heeft een mooie beschrijving voor het stellen van een diagnose:
volvo300club.nl/Diagnose%20en%20storingzoeken%20aan%20de%20CVT/

Ik weet vrij zeker dat het membraam niet stuk is, de terugschakelslang heeft heel duidelijk wel druk, ook als ik deze 10+ seconden dichthoud, komt er daarna nog lucht uit. Blazen in de ander, zorgt er niet voor dat lucht door de andere slang retour komt.

De EMVK werkt naar behoren, de test van Stapper gedaan en blijkt heel duidelijk dat hij lucht aanzuigt bij gas geven of bij het aanzetten van de bergschakelaar (zorgt voor terugschakelen, net als de rem).

Er loopt een kunststof slang van voor naar achter en gaat achter weer over op rubbers en ijzeren leidingen, ik heb deze kunsstof slang ook getest, hier ontsnapt geen lucht uit. Ik vermoed dus dat er tussen de vario en het uiteinde van deze kunststof slang dus toch ergens een gaatje of scheur zit. Ik ben het met je eens dat je kleine lekjes niet zult zien, dus het lijkt mij inderdaad goed de afzonderlijke slangen te gaan testen.

Alle slangen zitten vast, volgende stap is dus bij de vario alle slangen en luchtleidingen controleren om te zien of daar lucht ontsnapt.

Intressant weekend zo. Nogmaals dank voor jullie berichten.
Laatst bewerkt: 4 maanden 2 weken geleden door Kas van 't Loo.

Volvo 340 schakelt niet goed op 4 maanden 2 weken geleden #11444

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Nu moet ik bij de blaastest wel een kanttekening plaatsen.
Een blaastest is mooi zeker voor een grove controle van het membraan.

Echter wanneer er bijvoorbeeld een keerring slecht afdicht en zelfs een
scheurtje in het membraam kan deze lek door luchtdruk worden gedicht,
en wordt je alsnog op het verkeerde been gezet..

DE manier van testen is nog altijd met een vacuumpompje met meter.

Mocht je geen vacuumpompje hebben, is dit ding vrij simpel te maken van een
fiets bandenpompje als je het tenminste open kunt maken.
Trek de zuigerstang met zuiger eruit, draai de zuiger om en monteer het weer,
koop een terugslagklepje bij een automaterialen zaak en zet het tussen de aanzuig
kant van het pompje. Maak het geheel compleet met een T stuk en en vacuum meter.

Uit de oude doos,

mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 4 maanden 2 weken geleden door M. Stapper.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden