Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Variomatic 'tandenpoetsen'

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 2 weken geleden #11636

• G.J. Corbier
  • G.J. Corbier's Profielfoto
  • Junior Boarder
Beste clubleden,

Ik heb even een korte vraag over het schakelen met het pientere pookje. Die van mij houdt er namelijk wel van om de spanning er voor mij in te houden.
Toen ik de auto net had gekocht liep het blokje wat te hoog. Daarom wilde de auto bij stationair al vooruit (of achteruit). Daardoor stond ik ogenblikkelijk te 'tandenpoetsen' (dat typische tandwiel schrapende geluid) als ik achteruit het vak in wilde. Afijn, het toerental heb ik vervolgens bijgesteld waarna dit wel weer kon.

Maar nu, soms gaat het schakelen goed, en soms ook niet.

Een voorbeeld:
Vanmiddag ging ik even naar mijn werk om wat te brengen.
Ik start de motor koud (alvast in de achteruit) op choke en rijd het vak uit. Ik druk de choke in waardoor de motor heel laag ging lopen (koud, dus ja...) en ik druk de pook zonder problemen in z'n vooruit.
Op het werk (12km rijden) wil ik de auto achteruit in het vak hebben, dus ik stop de auto, hij staat helemaal stil. Ik kom niet aan het gas en ook niet aan de rem en ik trek de pook naar achter en kgggggggggg! Ik schrik me weer rot, motor uit, pook in achteruit, weer starten en het vak in.
Spullen gebracht, andere map weer mee naar huis. Thuis map afleveren. Ik laat de motor stationair lopen in de vooruit. Stap weer in, pook weer in achteruit (zweet op m'n voorhoofd en één vinger heel voorzichtig aan de pook). Klik. Niks aan de hand, rijdt achteruit de oprit af, pook weer in vooruit. Klik. Ook goed. Aangekomen bij de stalling achteruit de garage in. Weer voorzichtig in achteruit en kggggggggg... Dus ik denk, gadverdarre, straks mijn hele bak naar z'n grootje.

Heeeel lang verhaal met een korte vraag. Hoe kan het dat dit soms gebeurt en wat gebeurt er nou eigenlijk? Als de auto stil staat dan staat de versnellingsbak toch ook stil? Of zie ik dat verkeerd? Hoe kan ik dit verhelpen.

Groeten,
Geert-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 2 weken geleden #11637

• w v d steen
  • w v d steen's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 37
Zoals ik het lees kom je aanrijden stopt en zet hem vrij en dan in zijn achteruit dat moet je niet doen je moet de pook gelijk door trekken van vooruit naar achteruit niet eerst vrij zetten . Anders om precies het zelfde .
daf,s
3x 55 coupe 70-71-72
2x 55 sedan 1ste typ 68
3x 55 sedan Marathon 71 72
1x 55 combi 71
1x 55 Beachcomber 72

1x volvo 78
1x 33 Jeep cabrio 67

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11638

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Bedankt voor je reactie! Dat klopt. Aangezien ik in het begin dat tandenpoetsgeluid hoorde ben ik een beetje té voorzichtig geworden. Ik schakel héél voorzichtig met één vinger aan de pook heel langzaam omdat ik te bang ben om de boel te slopen... :whistle:
Hier doe ik dus meer kwaad dan goed mee zo te horen. De volgende keer in één keer doordrukken dus. Bedankt!

Maar dan vraag ik mij toch af, kan ik ergens lezen hoe de versnellingsbak werkt en waarom het pientere pookje werkt zoals hij werkt? Ben er wel nieuwsgierig naar hoe het kan dat ondanks de auto stil staat en de koppeling ontkoppeld is, die tandwielen nog draaien.

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11639

• w v d steen
  • w v d steen's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 37
hiernaast in het kopje kennisbank DAF auto,s kunt U het allemaal lezen.
daf,s
3x 55 coupe 70-71-72
2x 55 sedan 1ste typ 68
3x 55 sedan Marathon 71 72
1x 55 combi 71
1x 55 Beachcomber 72

1x volvo 78
1x 33 Jeep cabrio 67

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11640

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 146
Òver wat voor Daf gaat het ? 2 cilinder 4 cilinder "

De 2 cilinder Daf kun je nooit of bijna nooit van stationair in de voor of achteruit zetten, zonder tanden poetsen..

Bij de 4 cilinder even opletten. Wanneer je op de rem trapt gaat het stationaire toerental iets omhoog, normaal verschijnsel.
Wanneer je nu met ingetrapte rem voor of achteruit wilt schakelen kan het stationaire toerental net iets te hoog zijn en dus tanden poetsen..
mstapper MSE Waalre

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11642

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Het gaat om de Daf 66, een 1100cc.

Dus als ik het goed begrijp aankomen rijden, remmen, rem loslaten (mits hij dan niet verrolt) en in één haal de pook in de achteruit trekken.

Binnenkort als ik de auto weer van stal haal maar even in de praktijk brengen... Als ik het durf ;)

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11643

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Bij een Daf 66 moet het helemaal geen probleem zijn, om de auto vanuit stationair toerental zonder kraken in de voor of achteruit te schakelen. Mits het stationaire toerental onder de 1000 rpm blijft.
mstapper MSE Waalre

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11644

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Wellicht loopt hij als hij goed warm is wel iets te hoog. Wie weet. Alleen als ik hem lager zet trilt de auto heel erg.
En dat trillen lijkt mij te laag lopen dus ik gok dat hij wel oké loopt.

Het frappante is ook dat het soms wel kan en soms niet. Misschien wel toeval. Binnenkort maar even testen.

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11645

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Soms wel soms niet, kan dus zijn soms wel en soms niet iets te hoog stationair. 100 rpm verschil is soms moeilijk te horen/

Alleen dat trillen snapt ik niet goed, wanneer de motor te langzaam stationaire loopt, ligt de motor meer te schudden dan te trillen.
Toch eerst maar een goed afstellen, ook het co2 mengels, want als de motor te arm loopt, loopt deze ook niet mooi stationair rond.
Nogmaals als alles goed afgesteld staat moet het geen enkel probleem zijn.
mstapper MSE Waalre
Bedankt door: G.J. Corbier

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11646

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Ja, schudden is het eigenlijk meer.
Jelte de Haan heeft laatst mijn carburateur afgesteld dus die afstelling zit wel goed. Hij zei me dat het stationair misschien nog iets bijgesteld kan worden, maar dat blijft altijd een dingetje. Een kwart slag kan soms al verschil maken.

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11652

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 109
Wat ook nog kan is dat de veer die de gashendel op de carburateur terugtrekt wat slapjes is geworden. Dan trekt die veer de gasklep niet niet volledig dicht en is het toerentallen wat hoger. Of de as die de gasklep bedient loopt wat stroef terug door wat ouder vet of een net iets te strak aangedraaid moertje.

Ff testen of dat allemaal lekker soepel gaat.

Bij mij zat er ooit een zwaar punt in de gaskabel. Dat zorgde ook voor net wel of net niet volledig gas los.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11653

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Nog een mogelijkheid is omdat het hendeltje dat de microswitch bedient niet over het wieltje schiet en ervoor blijft hangen, en dan loopt de motor ook iets te hard stationair.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 2 maanden 1 week geleden door M. Stapper.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden