Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Variomatic 'tandenpoetsen'

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11654

• G.J. Corbier
  • G.J. Corbier's Profielfoto
  • Junior Boarder
Volgens mij loopt de gaskabel boel allemaal naar behoren, maar ik zal er nog eens goed naar kijken.

De microswitch kan het niet zijn want die heeft mijn auto niet. Er blijkt namelijk een Volvo carburateur op te zitten dus ik heb een soort 'frankenstein' Daf zonder kickdown. Je kan er prima mee rijden en meekomen in het verkeer, maar aan de microswitch kan het niet liggen.

Ik zal eens kijken of de gasklep, kabels, gaspedaal en dat soort allemaal lekker loopt. Misschien overal wat nieuwe smering tussen en klaar is kees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11655

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 109
Je zal toch vast wel een microswitch hebben? Die heb je nl nodig voor het opschakelen. De emvk wordt vanaf een bepaald toerental door die switch geschakeld zodat de variomatic geholpen wordt door het vacuüm om op te schakelen.

Voor de kickdown functie zijn er 2 opties. De Daf gebruikte de switch ook om de kickdown functie te gebruiken doordat de gashendel op de carburateur de switch wel/niet indrukt. De Volvo 66 had een anders gevormde gashendel die bij vol gas geven niet de switch schakelde, maar via de gaskabel massa maakte en zo de emvk terugschakelkant bekrachtigt.

Maak eens foto’s van jouw setup?
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11656

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Zoals wellicht te merken valt ben ik nog echt een beginner in de Daf-techniek.
Behalve het ontbreken van kickdown schakelt de variomatic wel goed. Hij gaat ook mooi in overdrive bij gas terugnemen en om op de snelweg in te voegen heeft hij genoeg acceleratie en vermogen.

Ik ga vanmiddag even naar de stalling en dan maak ik even wat foto's.
Wat wil je precies zien? De carburateur, gashendel enzo?

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11657

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Bij deze heb ik wat foto's gemaakt. Ik hoop dat hier het een en andere aan te zien valt.
Bijlagen:

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11658

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Hier nog één
Bijlagen:

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11662

• w v d steen
  • w v d steen's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 37
Ik zie toch duidelijk een microswitch zitten .
daf,s
3x 55 coupe 70-71-72
2x 55 sedan 1ste typ 68
3x 55 sedan Marathon 71 72
1x 55 combi 71
1x 55 Beachcomber 72

1x volvo 78
1x 33 Jeep cabrio 67

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11663

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Kunt u dan ook zien of dit een Volvo is Daf systeem is? Het is dat ding met de gele tape zeker.

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11666

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
Op de foto in het rood de microswitch. Het is een Volvo-systeem wat alleen de emvk schakelt bij meer gas dan stationair. De blauwe pijl geeft de hendel aan die de switch schakelt, zodra je gas geeft komt de switch los, bij vol gas raakt die niets meer. Bij een dafsysteem wordt die switch door een anders gevormde hendel weer ingedrukt.
Bijlagen:
Bedankt door: G.J. Corbier

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11670

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Bedankt voor het antwoord! Zou het dan niet gewoon mogelijk zijn om het anders gevormde hendeltje van een Daf erop te zetten? Dan is het hele verhaal toch ook opgelost? Of is deze carburateur fundamenteel anders?

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11671

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
Voor zover ik weet kun je idd de hendel overzetten. Maar dan moet je elektrisch ook wat aanpassen. Nu zal de kickdown functie lopen via een massaschakelaar op de gaskabel vlak bijtje voeten. Tenminste als dit ook een Volvo 66 gaskabel is. Je moet dan aan het einde van het gaspedaal een stekkker met een draad zien zitten.

Aan de andere kant zie ik het nut van die kickdown niet zo. Je wint er bijna niets mee qua tijdswinst, het kost alleen meer benzine en levert meer herrie op. Dus waarom wil je het er op hebben?
Laatst bewerkt: 2 maanden 1 week geleden door E. van Hengel.

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 1 week geleden #11672

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Als het goed is is dit een Daf-gaspedaal en kabel. Daarom heeft hij dus geen kickdown.

U heeft ook wel gelijk over het nut van deze functie. Het kwam zomaar ter sprake omdat we het over de microswitch hadden ivm het stationair lopen. Maar goed, wat haal je eigenlijk uit een kickdown. In een conventionele automaat vind ik een kickdown alleen maar irritant. Het vertraagd alleen maar en het beperkt de mate waarin je fatsoenlijk gas kunt geven zonder terugschakeling.

Het is leuk om te weten dat het wel weer te fixen valt, maar voor nu denk ik dat ik het zo laat. Zolang ik niet in de bergen rijdt of wat dan ook is zo'n functie vrij nutteloos. Ik heb nog nooit het idee gehad dat het vermogen tekort schoot...

In ieder geval eerst bedankt voor de kennis! Zou kan ik er in ieder geval over nadenken!

Variomatic 'tandenpoetsen' 2 maanden 6 dagen geleden #11689

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
G.J. Corbier schreef :
Het is leuk om te weten dat het wel weer te fixen valt, maar voor nu denk ik dat ik het zo laat. Zolang ik niet in de bergen rijdt of wat dan ook is zo'n functie vrij nutteloos. Ik heb nog nooit het idee gehad dat het vermogen tekort schoot...

In ieder geval eerst bedankt voor de kennis! Zou kan ik er in ieder geval over nadenken!

Wat ik eerder zou adviseren is om een zgn caravan-schakelaar te gaan gebruiken. Dat is een extra schakelaar die je zelf ziukunnen monteren. Die onderbreekt de draad naar de opschakelkant van de emvk. Hiermee ‘voorkom’ je de hulp van het motorvacuum bij het opschakelen van de vario. De motor draait dan meer toeren, is in principe wat sterker voor trekken van bijvoorbeeld een caravan, maar gaat niet zo hoog in de toeren als bij een kickdown.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden