Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: tachorelais/EMVK combinatie

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11647

Waarschijnlijk vraag ik voor de echte kenners naar de bekende weg.
Maar vooruit: als ik in mijn 55 van 1972 een tachorelais wil inbouwen, welke EMVK moet ik dan gebruiken? Kan ik mijn 55 EMVK handhaven of moet ik een 340 EMVK toepassen?
Voor de goede orde: ik wil de fabrieks set-up gaan gebruiken, dus met een hogedruk verbreekschakelaar in het remcircuit en met de kickdownschakelaar.

Ik weet dat er elektrische verschillen bestaan tussen de EMVK's, iets met een gemeenschappelijke en een gedeelde massa van de spoelen. Het lukt me even niet om een helder beeld te krijgen van wat wel of niet kan qua combinatie van tachorelais en EMVK. Ik denk zelf die van een 340 maar twijfel.

Nog even een aanvullende vraag: als ik de fabrieks set-up wil toepassen, kan ik dan de lagedruk hydraulische remlichtschakelaar vervangen door een mechanische bij het rempedaal? Dan hoef ik alleen maar de hogedrukschakelaar op de plaats van de lagedrukschakelaar te monteren en verder geen T-stukje in de remleiding te gebruiken. De functie van de lagedrukschakelaar als 'sensor' vervalt dan toch immers of zie ik dat verkeerd?

Wie kan hierover zijn licht laten schijnen? Alvast mijn grote dank.
Hans Verschuuren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11649

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 976
  • Ontvangen bedankjes 109
  • Karma: 7
340 emvk is de beste optie, dan de exemplaren met de 2losse aardeaansluitingen.

Als die hogedrukschakelaar past qua schroefdraad en je een losse remlichtschakelaar inbouwt kan dit zeker. Ff opletten dat het schroefdraad van de remdrukschakelaar conisch is, dus vastdraaien met de hand en dan een klein tikje met de sleutel, niet meer!

Lees dit ook: www.dafclub.nl/dcn/forum/motor-variomati...ige-stekker-losmaken
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Laatst bewerkt: 2 maanden 1 week geleden door E. van Hengel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: A.J.A.M. Verschuuren

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11650

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 965
  • Ontvangen bedankjes 146
  • Karma: 21
Ik neem aan dat je deze discussie ook gevolgd hebt ?
www.dafclub.nl/dcn/forum/motor-variomati...ekker-losmaken#11648

Je kunt inderdaad bij het rempedaal een mechanische remlichtschakelaar plaatsen.

EMVK van een V66 of V340, met elke spoel een eigen massa.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11651

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 976
  • Ontvangen bedankjes 109
  • Karma: 7
M. Stapper schreef :
Ik neem aan dat je deze discussie ook gevolgd hebt ?
www.dafclub.nl/dcn/forum/motor-variomati...ekker-losmaken#11648

Je kunt inderdaad bij het rempedaal een mechanische remlichtschakelaar plaatsen.

EMVK van een V66 of V340, met elke spoel een eigen massa.

Tegelijk geantwoord Matthieu :)
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: A.J.A.M. Verschuuren

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11660

Beste heren Stapper en v.d. Hengel, bedankt voor jullie snelle reactie! Met de inhoud ervan kan ik zeker verder.

Ik resumeer: de EMVK van een Volvo (66 of 340} met aparte massa voor elke spoel gecombineerd met een hogedrukschakelaar zou de beste combi zijn. En een mechanische remlichtschakelaar is mogelijk omdat de sensorfunctie dan wordt overgenomen door de hogedrukschakelaar.

Rest mij nog 1 vraag: kan ik aan de buitenkant zien of ik te maken heb met een EMVK met aparte massa voor de spoelen? Of is dit niet te zien en moet erin geloerd worden? Volgens mij zitten er namelijk altijd vier elektrische aansluitingen op de EMVK, klopt dit?
Hans Verschuuren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11664

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 965
  • Ontvangen bedankjes 146
  • Karma: 21
Een EMVK met twee apart aansluitingen zie je dat de aansluitingen, de mannetjes dus, geisoleerd zijn tov de metalen behuizing.

Verder even opletten met de EMVK van de V340. De opschakelspoel heeft een diode, het smalle mannetje is de +.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: A.J.A.M. Verschuuren

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11665

Wederom bedankt Matthieu.

Hebben alle EMVK's wel vier elektrische aansluitingen?
Of hebben de EMVK's met een gezamenlijke massa-aansluiting drie aansluitpunten?
Hans Verschuuren
Laatst bewerkt: 2 maanden 1 week geleden door A.J.A.M. Verschuuren. Reden: spelfoutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11667

  • E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 976
  • Ontvangen bedankjes 109
  • Karma: 7
3 is bij gezamenlijke massa.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: A.J.A.M. Verschuuren

tachorelais/EMVK combinatie 2 maanden 1 week geleden #11669

Wederom bedankt, ik ga er mijn voordeel mee doen!
Hans Verschuuren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden