Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: YA 66 wil niet in vooruit

YA 66 wil niet in vooruit 2 maanden 13 uren geleden #11718

Ik heb pas sinds kort een DAF, een YA66, nu ca. 200 km mee gereden. Ik moest even wennen aan het voor- en achteruit schakelen, maar na wat tips op dit forum ging dat eigenlijk prima. Maar laatste dagen lukt het nauwelijks om de pook in vooruit te zetten. Het lijkt net of de pook 'eruit schiet'. Met iets teveel toeren tanden poetsen, maar als ik dat weet te voorkomen dan lijkt de vooruit ingeschakeld, maar geen beweging. Vooruit inschakelen en de pook in de voorste stand vasthouden levert ook tandenpoetsen. Na een aantal keren proberen lukt het wel, maar dat aantal lijkt wel steeds meer te worden. Ik ben bang dat hij straks niet meer wil. Als de vooruit eenmaal ingeschakeld is, rijdt de DAF verder probleemloos en blijft ook gewoon in de versnelling. Iemand een idee waar dit op wijst en vooral hoe ik het kan verhelpen?
Groet,
Prosper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 4 weken geleden #11720

• A. van Wageningen
  • A. van Wageningen's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 12
waarschijnlijk moet je de schakelstang afstellen (langer) om de slijtage/speling in het voorste oog te compenseren.
als dat iets teveel is uitgesleten haalt ie het net niet in zijn vooruit.

kortom vrij onschuldig, geen paniek. de variomatic (en zeker de latere versie) is bombenfest en met gewoon fietsemakersgereedschap te servicen.
L84-429
Laatst bewerkt: 1 maand 4 weken geleden door A. van Wageningen. Reden: foutje
Bedankt door: Prosper de Bever

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 4 weken geleden #11721

Dat klinkt hoopgevend. Ik zal er vandaag of morgen eens onder kruipen...

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 4 weken geleden #11723

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 146
Wat als je de pook in zijn vooruit zet en dan start om weg te rijden, gaat het dan wel.

Zoals hier al aangegeven om de pook opnieuw af te stellen.
Maar als het eerst wel goed was, zou de afstelling goed moeten zijn.
Nu zitten er in de gaffels van de schakelstang rubberen/nylon tullen die er door ouderdom tussenuit vallen,
en dan krijgt de schakelstang ook te veel ruimte.
Ook de achterste borgpen van de schakelstang wil ook wel eens loskomen.

Verder ga ik er van uit dat de motor stationaire niet harder draait dan 900 toeren, want als het toerental te hoog is,
kun je ook niet tandenknarsend vrij schakelen.
mstapper MSE Waalre

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 4 weken geleden #11724

• A. van Wageningen
  • A. van Wageningen's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 12
bij de 343 heb ik om van dat gammele nylon slijtding af te zijn deze vervangen door een messing busje (plus een lik vet). gek genoeg had ik dit alleen bij de 343 en de 340, nooit bij de 66.
L84-429

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 4 weken geleden #11725

Motor uit, in vooruit en starten geeft hetzelfde probleem. En 'eerst niet' is eigenlijk niet helemaal van toepassing, want ik heb hem pas een paar honderd kilometer. Probleem was er al aan het begin, alleen het wordt wel erger. Ik ga ook even kijken naar die tuiles. Ik houd jullie op de hoogte..

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 4 weken geleden #11740

Er zit in ieder geval overal veel speling op (ik heb een filmpje gemaakt van de pook, de aansluiting van de pook op de schakelstang en van de schakelstang op de primaire, maar die kunnen niet als bijlage worden toegevoegd. Ik kan ze evt. wel naar jullie mailen). Maar waar begin ik nu met mijn fietsenmakersgereedschap? Het lijkt me dat de speling op het pientere pookje in ieder geval niet de bedoeling is. Vervolgens evt. die schakelstang wat langer maken. Als ik die vergelijk met de stangen van de trommelrem van mijn klassieke Gazelle, dan zou dat 'vorkje' naar voren of achter moeten kunnen worden gedraaid. Klopt dat? Hoor graag jullie advies.

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 4 weken geleden #11741

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 146
Bij het vorkje zit een wartel met linkse er rechtse draad, om de stang langer of korter te maken zonder het vorkje los te maken van de pook.
Echter meestal zit die wartel muur en muur vast.
Maar inderdaad de stang langer maken.
mstapper MSE Waalre

YA 66 wil niet in vooruit 1 maand 2 weken geleden #11766

Met onmisbare hulp van de technische commissie is het probleem opgelost. Het zat hem uiteindelijk in het laatste heveltje bovenop de primaire. Op de brug, vario wat laten zakken, toen kon de heveltje vast worden gezet. Kostte wat moeite, maar gaat weer zonder problemen in zijn vooruit. Dank voor jullie tips.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden