Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Afstellen afrem-kickdown mogelijk?

Afstellen afrem-kickdown mogelijk? 1 maand 4 weken geleden #11732

• G.J. Corbier
  • G.J. Corbier's Profielfoto
  • Junior Boarder
Hallo allemaal,
Het valt mij op dat als ik onder 40kmu rijdt en dus maar heel weinig gas hoef te geven mijn variomatic steeds in kickdown gaat wanneer ik Ć­ets gas loslaat. Zonet onder de motorkap gekeken en de microswitch klikt al wanneer je nog iets gas geeft. Is dit bij te stellen? Op zo'n manier dat het afremmen op de motor alleen gebeurt wanneer je 100% gas loslaat?

Ik heb even een fotootje bijgestuurd voor de duidelijkheid. Het gaat om een DAF 66 met een Volvo 66 carburateur.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstellen afrem-kickdown mogelijk? 1 maand 4 weken geleden #11733

• A. van Wageningen
  • A. van Wageningen's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 12
jawel goed gezien. boutjes van de microswitchbeugel iets lossen, dan aanslagpunt afstellen met het stelboutje tot het naar wens is en dan de beugel weer vastzetten. en dan maar proberen, herhalen tot het zo werkt als je wilt. Let op er zit geen drukveer tussen dus bij terugstellen zelf even de beugel aanduwen in de richting van de stelbout.

laat hem alleen niet al te vroeg opschakelen dan loop je kans dat als je met weinig gas op een stopstreep afrijdt de koppeling vrijkomt en je freewheelend tot stilstand komt. dat is niet fijn bij weer wegrijden want dan staat de vario niet terug in de uitgangstoestand.
dus ''alleen bij 100% gas los uitschakelen'' is niet de bedoeling. het is dan ook geen afremvac schakelaar maar een opschakelvac schakelaar. Bij ca 20 a 25 km/u (langzaam optrekkend) zou ie moeten gaan werken.
L84-429
Laatst bewerkt: 1 maand 4 weken geleden door A. van Wageningen.

Afstellen afrem-kickdown mogelijk? 1 maand 4 weken geleden #11734

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Nu ook weer ontzettend bedankt voor de reactie. Ik ga het straks of morgen meteen uittesten. Heerlijk deze eenvoudige techniek! Nogmaals bedankt! Ik zou niet weten wat ik zonder dit forum zou moeten!

Afstellen afrem-kickdown mogelijk? 1 maand 4 weken geleden #11735

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 146
Voordat je gaat beginnen met de afstelling te veranderen, zou ik adviseren om een vacuummeter op de opschakelkant
te plaatsen, dan kun je zien wanneer er bij welke snelheid het opschakelvacuum naar de vario gaat.

Het wel of niet vacuum ligt tussen de 40 en 50 km/h of rond de 2000 rpm.

Zoals ik uit je verhaal lees klopt het vrij aardig, bij 40 km/h, alleen jij denkt dat het een kick-down effect is.
mstapper MSE Waalre

Afstellen afrem-kickdown mogelijk? 1 maand 4 weken geleden #11736

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Dan moet ik even kijken of ik aan zo'n ding kan komen. Ik denk niet dat het een kickdown-effect is maar dat zei ik om mijn punt duidelijk te maken. Het is een afrem effect dat ervoor zorgt dat de variomatic weer in de beginstand terecht komt. Het is alleen best irritant als hij steeds moet kiezen tussen terugschakelen of in overdrive gaan bij lage snelheden.

Afstellen afrem-kickdown mogelijk? 1 maand 3 weken geleden #11742

• A. van Wageningen
  • A. van Wageningen's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 12
dat is inderdaad een schoonheidsfoutje van het oude microswitch systeem, ik kan met mijn 66 ook niet constant 50 rijden dan pendelen de vario en het toerental voortdurend. Constant 55 km/u lukt wel maar leg dat die juut maar es uit ''mijn auto kan geen 50 rijden, wel 45 of 55'' - jaja, komt u even mee naar het buro?

Met een tachorelais (343 vanaf half 1978) ben je daarvan af, maarja die gaan weer stuk en je moet dan van alles ombouwen oa de remdrukschakelaar.

een inbouw vacuummetertje kost nieuw 5 tientjes, erg fijn om vast in de daf te hebben. ook om kleine lekjes te zien ontstaan. Matt heeft het jaren geleden al eens bepleit in zijn legendarische servicebulletins, ik heb er goed naar geluisterd en in ALLE dafs zon ding gezet.
dan kun je zien wanneer er bij welke snelheid het opschakelvacuum naar de vario gaat
dat kan natuurlijk ook met een proeflampje op de uitgang van de microswitch als je nog geen vacuummeter hebt.
L84-429
Laatst bewerkt: 1 maand 3 weken geleden door A. van Wageningen.

Afstellen afrem-kickdown mogelijk? 1 maand 3 weken geleden #11760

• G.J. Corbier
  • Junior Boarder
Wel een leuk excuus natuurlijk.... je rijgedrag afschuiven op de auto. Haha

Daar had ik het laatst met Jelte de Haan ook over, dat relais. Ach ja, laten we het maar beschouwen als de charme van het wagentje ;)

Gisteren heeft bovenstaande techneut met een vacuĆ¼mmeter mijn variomatic bekeken en dat werkt verder super, maar misschien moet ik er toch ook maar zo'n ding in hebben. Aangezien het nu allemaal in orde is zijn dat plannen voor later.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden