Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Slippende vario bij afremmen op de motor (v66)

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 3 dagen geleden #11796

• S. Neef
  • S. Neef's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Hallo ik heb laatst mijn daf 46 voorzien van een v66 vario met 46 gewichten er in, nou werkte alles prima en heb er 200 km probleemloos mee gereden, en in eens begon de vario flauw te doen..
Ik remde af om een afslag te kunnen nemen, toen tijdens het remmen de auto op de motor ging afremmen hoorde ik een duidelijk (slippend) geluid bij de vario wegkomen en voelde dat de auto ineens sterk op de achterwielen ging afremmen. Dus gauw rem losgelaten en toen was het geluid na een tel weg. Dit gebeurt niet elke keer als ik afrem maar wel te vaak.
Hij doet het ook wanneer ik onder het rijden gas los laat en de bergrem bedien dan voel je dat hij op de motor gaat afremmen en dan voel je ook gelijk dat hij plots steviger op de achterwielen afremt en vlak daarna hoor ik (waarschijnlijk) de riemen gieren/slippen.
Voor de rest rijd het echt prima schakelt keurig op en af.

De vario is tijdens ombouw voorzien van nieuwe membranen en riemen.

Iemand een idee waar het het moet zoeken?

Mvg Sietse neef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 2 dagen geleden #11797

• J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 73
De 2cil ligt anders in de auto dan de 4cil.
Ik meen dat de 'oren' van de primaire anders zijn onderling.
F oosterlaan in bleiswijk heeft ooit zon ombouw gedaan maar dat is dacht geen suc6 geweest
Hij heeft toen een aandrijfas gesloopt terwijl hij wel de oren heeft overgezet
jeroen
Laatst bewerkt: 1 maand 2 dagen geleden door J.G. de Groot.

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 2 dagen geleden #11798

• S. Neef
  • S. Neef's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Aandrijfas is wel gewoon te verschuiven over de as van de primaire en over de as van het koppelingshuis. Maar dat zou toch niet dit probleem kunnen geven?

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 2 dagen geleden #11799

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 146
Eigenlijk zitten er een paar graden verschil in de hoek van de ophanging van de primaire t.o.z. van de motor.
In de praktijk schijnt het mee te vallen. Wanneer je de aandrijfas met de hand op en neer kunt schuiven
is dit prima in orde en ook niet het probleem.

Ik denk dat je het toch in de primaire moet zoeken, dat er toch iets mis is gegaan, los gelopen.
Je geeft aan dat je de gewichten en membranen hebt vervangen, dus daar moet je het toch zoeken.

Als je alles ombouwt naar 66, is het verstandig om de 66 gewichten te blijven gebruiken, de 46 secondaire
hebben zwaardere veren in de secondaire en derhalve gebruikte men een zwaardere gewicht, zelfde als de 340.

Ook is het niet onverstandig, om te controleren of er nog voldoende olie in het secondaire schuivenpakket zit,
legio's Dafs en Volvos hebben de fabriek, om onduidelijke redenen, verlaten met GEEN of te weinig olie er in.

Vorig jaar kwam ik dit in Nice tegen een Daf 55 secondaire schijf, totaal geen olie erin gezeten.

mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 1 maand 2 dagen geleden door M. Stapper.
Bedankt door: S. Neef

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 2 dagen geleden #11800

• S. Neef
  • S. Neef's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Hallo, ik had juist begrepen dat er gewichten van een 46 ingezet moesten worden omdat anders de motor te veel toeren zou draaien, maar nu rijd hij dus met een 66 Vario met 46 gewichten er in op lagere toeren dan met de orginele 46 vario(wat opzicht wel lekker rustig rijd).

Maar ik denk dat de vario er weer onderweg moet en dan alles maar weer nalopen.
Maar is het dan verstandiger om de 66 gewichten er in te doen?

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 2 dagen geleden #11801

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Soms is er verschil tussen praktijk en theorie.

De 46 heeft een zwaarder gewicht omdat de secondaire zwaardere veren heeft, hetzelfde verenpakket als een 340.
180 kg vs 240 kg. Dus is er meer kracht nodig om de riem in de secondaire te krijgen.

Nu moet ik bekennen dat ik geen ervaring heb met een 66 vario, met 46 gewichten onder een 46.

Als jij vind dat het prima rijdt, en voldoende vermogen hebt om bij constante snelheid door te trekken, de riem ligt immers
al dieper in de secondaire schijn, Wie ben ik dan om dringend te adviseren om toch de 66 gewichten te gaan gebruiken. dus 46 gewichten blijven gebruiken zou ik zeggen.
mstapper MSE Waalre
Bedankt door: S. Neef

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 2 dagen geleden #11802

• S. Neef
  • S. Neef's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Dan ga ik deze week op onderzoek uit en hoop dat ik het probleem kan vinden.
Maar heb je enig idee hoe of wat er voor kan zorgen dat hij plots erg op de vario remt en de riemen laat slippen?

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 1 dag geleden #11803

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Ik heb je probleem omschrijving nog een duidelijk gelezen.
Wat na voren komt is dat het probleem zich vooral voordoet tijdens het remmen.

Dus wat gebeurt er tijdens het remmen, en ook wanneer de bergrem wordt bedient, dat er vacumm naar de
trommels gaat om een lagere overbrenging te krijgen om terug te schakelen..

Verder worden de achterremmen bedient,

Resumee, controleer de vacuum afstelling, werkt de halve EMVK naar behoren, en de roterende klep op de carburateur.
ik kan het niet vaak genoeg herhalen monteer een vacuum meter op de vario,

Vaak is het zo, wanneer je een noodstop moet maken de vario geen kans krijgt, de tijd krijgt om terug te schakelen die riemen blijven dan in een te hoge overbrenging staan. Als je dan vervolgens uit stilstand weer verder wilt rijden kom je moeilijk weg of slippen de riemen, of de 46 gewichten hier debet aan kunnen zijn durf ik niet te zeggen.

Ook de achterremmen gaan niet vrijuit, zorg dat ze goed afgesteld staan. Wanneer ze te los staan dus de schoenen te veel ruimte hebben kan er een ongewenste servo werking ontstaan, soms zelfs zo erg dat de achterwielen vastslaan

Hopelijk vind je iets, en dan lezen wij dat graag.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 1 maand 1 dag geleden door M. Stapper.

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 1 dag geleden #11804

• S. Neef
  • S. Neef's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Ik zal de vacuum bediening eens goed nakijken.
De achterremmen zelf zijn wel prima, is laatst vervangen en heb ik al gecontroleerd.
Vacuüm meter zit in de auto, en als ik die mag geloven dan werkt het vacuüm systeem goed. Bij volgas en gas los valt het vacuüm gelijk weg.

Maar als de emvk word bediend of het rempedaal word er dan alleen het vacuüm onderbroken? Of word hij ook met vacuüm bediend zodat hij snel terug schakelt?

De emvk is trouwens ook nog niet zo oud, alleen wanneer ik die bedien gaat de auto niet in zn kruipstand (dat hij niet meer opschakeld met vacuüm) maar dat is al langer zo.

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 1 dag geleden #11805

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Wanneer je de EMVK bedient, met remmen of met de bergrem. Mag de vario niet opschakelen,
Het opschakelvacuum valt weg, dat werkt want dat zie je op de vacuummeter, en het terugschakelvacuum komt in, en voorkomt dat de vario opschakelt en houdt deze in een lage overbrenging.
Anders de vacuummeter op de teruggschakelkant aansluiten, om dit te controleren.

Achterremmen toch nog maar een keertje controleren. Juiste diameter wielremcilinder ?? Nogmaals de niet zelfstellende remmen kunnen problemen met vastslaan geven.
mstapper MSE Waalre

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 1 dag geleden #11806

• S. Neef
  • S. Neef's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Aha oke dat eerst maar grondig na kijken, want bij het beiden van de bergrem gaat het stationair wel iets omhoog zodat hij ook gaat afremmen op de motor. Maar bij het rijden met ingeschakelde bergrem schakeld de vario wel op, het probleem deed zich ook voor toen ik het rempedaal niet bediende maar gewoon bij het gas loslaten en wanneer dan de bergrem word bediend en hij op de motor begint af te remmen. Dus ik verdenk de remmen zelf niet. Maar ga dus zeker eerst het hele vacuüm verhaal eens in orde maken.

Slippende vario bij afremmen op de motor (v66) 1 maand 1 dag geleden #11807

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Bergrem tijdens het rijden nooit inschakelen boven de 50 km/h.

Bij het intrappen van de rem, of het inschakelen van de bergrem bij stilstand en draaiende motor , gaat het motortoerental iets omhoog dat is normaal en hoort eigenlijk ook zo.

Bij gas los, mag ie in ieder geval niet opschakelen, of de 46 gewichten zouden hier debet aan moeten zijn ?????? Maar dat is nog thans moeilijk te beoordelen.
mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 1 maand 1 dag geleden door M. Stapper.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden