Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stugger maken van een V66.

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 6 maanden geleden #2404

• A.D.M. van Baggum
  • A.D.M. van Baggum's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
De wielophanging is zoals bekend altijd een compromis; zelfs uw rallywagen zal zachter geveerd zijn dan een circuitauto. Het gaat er maar net om hoe het uitpakt in de praktijk, en dat is voor elke auto weer anders. Zo heb ik een V360 gehad met een volledig Cup-onderstel: vóór gele Koni's en Cupveren van Koni, met negatief camber en een gewijzigde askanteling (dit laatste gedaan door Peter Popeyus, ooit kampioen in deze klasse), achter volgens het bekende recept verlaagd met deels gelaste blokken. Daar reed ik gewoon mee op straat, en nooit heeft een passagier geklaagd over te weinig comfort. Maar misschien wordt een Daf dan juist wel zo hard als een plank, vandaar mijn vraag. Die is trouwens nog niet helemaal beantwoord: inhoeverre kan het kwaad – niet voor het comfort, maar voor de auto zelf – de voortrein te verlagen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 6 maanden geleden #2405

• 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 17
Voor verlagen, geeft geen problemen, alleen als je overdrijft en je hebt erg "slappe" torsiestangen en slechte schokkers, dan heb je kans dat hij steeds op de bumpstops slaat en dat is niet prettig.
Draai onder de stellers eens helemaal uit, dat is 2 minuten werk en probeer het eens.
Je kan e.e.a zo weer terugzetten als het niet bevalt. Moet het nog verder, dan moet je de as 1 tandje verzetten in de "steller", maar dat is veel meer werk.
Succes.
T.Koster

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 6 maanden geleden #2409

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Ik heb in mijn V66 combi de torsiestaven 2 tandjes verlaagd en nieuwe standaard schokdempers voor gemonteerd. Dit bevalt mij zeer goed.

Echter achter heb ik rode instelbare koni's bijna op zijn allerhardst staan. Die combinatie bevalt minder, de auto wordt er achter veel te stuiterig van waardoor de neus naar mijn gedacht veel te veel moet compenseren. Zal nu proberen wat de afstelling doet als de achterdempers minder hard staan.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 5 maanden geleden #2474

• A.D.M. van Baggum
  • A.D.M. van Baggum's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt! Ik heb tijdens de Daf-sleuteldag in Zoetermeer (op aanwijzingen van de dienstdoende coördinator) de stelbouten maximaal teruggedraaid, op de laagst mogelijke stand. De auto staat nu mooi recht. Was waarschijnlijk veroorzaakt door de LPG-tank, die overigens precies boven de achteras zit, voor optimale tractie en misschien ook een betere gewichtsverdeling! Hij veert nu iets stugger, wat ik veel prettiger vind, en van een evt. verminderd comfort is zo goed als niets te merken.

Re: Stugger maken van een V66. 4 jaren 11 maanden geleden #5175

• M Wiessenberg
  • M Wiessenberg's Profielfoto
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2
Net als de topicstarter ben ik recent eigenaar geworden van een Daf, in mijn geval een 55 Coupe, en ben ik begonnen deze aan te passen voor sportief gebruik. Met betrekking tot de te verrichten aanpassingen heb ik echter nog een aantal vragen die aansluiten bij dit topic, vandaar dat ik deze hier graag stel.

Ik begrijp dat om betere stuureigenschappen voor te bewerkstelligen enkele leden op een 55 het voorste (stuggere) subframe van een YA monteren. Om ditzelfde effect met een 55 subframe te bereiken wordt deze door een enkeling uitgevoerd met zwaardere torsiestaven, stabilisatorstang, PU bussen en het lassen van een extra verbinding tussen de voorste framedeel en framedeel waarop de motorsteunen zijn gemonteerd.

Het is mij echter onduidelijk of er naast deze zaken nog andere verstevigingen dienen te worden uitgevoerd om de stugheid van een YA subframe te evenaren. Wellicht dat iemand mij kan aangeven welke verschillen, naast de voorgenoemde, tussen het 55 en YA voorste subframe aanwezig zijn en welke verstevigingen ik hiervoor dan dien aan te brengen aan mijn 55 subframe?
-

Re: Stugger maken van een V66. 4 jaren 11 maanden geleden #5178

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Volgens mij is het wat het subframe betreft enkel maar de tussenbuizen lassen. Op de hoekjes van die buizen kun je nog kleine driehoekjes lassen ter viirkoming van buigingen.

De rest, dikkere torsiestaven, dikkere stabilisatorstang, heb je zelf al genoemd. Ook andere schokdempers kunnen wonderen doen.

Een vrij goede optie is het minteren van een zogeheten veerpootbrug. Die verbindt nl de bovenste 2 punten van je voorpoten aan elkaar en voorkomt daarmee doorbuigen van de voorschermen.

Wil je nog verder gaan dan zul je moeten gaan doorlassen van naden etc en plaatsen van extra verstevigingen. Daar kunnne de rallymannen je veel meer over vertellen.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Bedankt door: M Wiessenberg
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden