Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: camber Daf 66

camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1863

  • 7224
  • 7224's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 143
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 2
Omdat ik mijn Daf 66 uit elkaar heb, zou ik gelijk wel wat aan de wegligging willen doen voor zover mogelijk.

Ik wil zowiezo nieuwe schokdempers e.d. monteren maar ik vroeg me af of het mogelijk is een 66 (meer) negatief camber te geven.
Er zijn mensen geweest die voor de fuseekogels van een 340 monteerden om zo voor meer camber te krijgen. Toen ik bij een forumlid was gaf hij aan dat het ook beter kan door de draagarmen te verlengen, wat ik nu overweeg te doen.

Maar zijn er mensen die achter meer negatief camber hebben gekregen, niet met de 340 as die ingekort moet worden maar met een gewone achteras?

Nu had ik daar zelf een idee over maar ik weet niet of het slim of te doen is, daarom vraag ik het hier. Ik heb er verder zelf geen ervaring mee.

Kun je tussen de achteras (op de foto) en de naaf bij montage bij de onderste twee boutgaten ringen leggen of een schuin afstandstuk ervoor draaien? Of is dit een hele domme gedachte. Op die manier staat de naaf iets scheef en heb je negatief camber.

Bedankt voor het meedenken. Als het niet nuttig is voor een straat-Daf hoor ik dat ook graag.

kees
2x Daf 66 SL (een in restauratie, ander rijdende donor)
Daf 46 SL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1865

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3


Deze is met zgn shims (shuinvulstuk) negatief gezet.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1866

  • 7224
  • 7224's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 143
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 2
Bedankt, Ton,

Het kan dus in ieder geval wel. Heb je misschien wat meer informatie over dit schuine vulstuk? Maten en of foto's.
Is er gewoon een schuin vlak op een draaibank gemaakt wat daarna op maat gemaakt is? Want ik heb zelf geen draaibank dus ringen tussen as en naaf lijkt me ook wel handig.

Dan kan je na deze modificatie ook makkelijker met brede banden rijden zeker?

Kees
kees
2x Daf 66 SL (een in restauratie, ander rijdende donor)
Daf 46 SL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1867

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
In principe zou dat ook moeten kunnen. Je wint zo niet echt veel voor een bredere band.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1899

  • 7224
  • 7224's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 143
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 2
Ik ga denk ik ringen van ongeveer 2 mm plaatsen. Het moet ook niet teveel zijn lijkt me.
Weet iemand of er al mensen zijn geweest die de draagarmen voor verlengd hebben?
Het lijkt me wel beter ze dan ook meteen te verzwaren door er ook strips langs te lassen.

Zijn er verder nog YA torsiestangen te koop en maakt dat veel verschil?

bedankt,
Kees
kees
2x Daf 66 SL (een in restauratie, ander rijdende donor)
Daf 46 SL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1900

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Volgens mij heeft Toon (DCN) die (YA torsies) nog liggen.
Mijn draagarmen zijn ook volgelast (zoals bijgehomologeerd), maar ik heb mij laten vertellen, dat je voor de APK noot aan draagarmen mag lassen.
Dus bezint eer ge begint !
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: 7224

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1901

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3


Even een foto van het e.e.a. , maar nogmaals vraag het even na voordat je er aan begint !
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1903

  • 7224
  • 7224's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 143
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 2
Dat is een hele goeie tip Ton omdat er anders toch wel een probleem ontstaat bij de APK!
Toon gaat kijken of hij nog een set torsiestangen kan vinden.

Maar als niet aan de draagarmen gelast mag worden mag ik er ook geen kort verlengstukje onder lassen dus zal ik het of moeten laten zitten of toch voor 340 fusees kiezen. Maar dat lijkt me geen sterke constructie. Maar jij had er wel rallys mee gereden toch?

De foto's maken veel duidelijk!

Kees
kees
2x Daf 66 SL (een in restauratie, ander rijdende donor)
Daf 46 SL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1904

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Nee dat mag ook niet. Wij hebben binnen de Seat Cupra Cup gereden en deze wagens werden voorzien van verlengstukjes die aan de originele draagarm werden geschroefd en daar de fusees aan gemonteerd. Ik ben daar ook niet kapot van, maar je last dan in ieder geval niet.
De fusees van een 340 is geen optie: wij hebben daar ook mee getest, maar door de slechte passing en verkeerde hoek gewoon gevaarlijk.
Zelf heb ik nog steeds de standaard wielstand, maar we zijn wel aan het experimenteren met
verstelbare platen aan de bovenzijde.
Dit is echter nog niet zo simpel.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1905

  • 7224
  • 7224's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 143
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 2
Verstelbaar aan de bovenzijde is wel veel beter omdat je dan geen inbreuk doet op de veerkracht. Draagarm verlengen is natuurlijk niet ideaal. Maar wat je noemt gaat voor mij te ver, daar heb ik de kennis en mogelijkheden niet voor.

Duidelijk dat de 340 fusees niet goed zijn, ga ik dat zeker niet proberen.

Ik ga met mijn apk keurmeester overleggen. Liever proberen met een gelaste wielarm te rijden als met een geschroefd verlengde. Mij lijkt het dat je de wielarm meer verzwakt door de daarvoor gemaakte gaten als gebeurt bij de ingebrachte warmte door lassen? Als dat al een reden kan zijn.

Op de door jou getoonde foto ziet het er in ieder geval netjes uit en het zal de gemiddelde keurmeester bij een apk niet opvallen.

Kees
kees
2x Daf 66 SL (een in restauratie, ander rijdende donor)
Daf 46 SL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1922

  • FransLi .
  • FransLi .'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 92
  • Ontvangen bedankjes 6
  • Karma: 1
Welke invloed heeft een negatief camber en over hoeveel graden camber praat je dan? Het zelfde als de achteras?

Ik heb er een ingekorte 340 achteras onder zitten, het camber bij de achteras is in de stalen flens ingeperst. Bij de originele as zou ik er liever een schuine wigvormige plaat tussen leggen. Als je ringen gebruikt ligt de naaf niet vlak aan, extra spanning in de naaf waar weer de lagers in zitten.
DAF YA 66 1.4 inj., Volvo 66 1.4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: camber Daf 66 7 jaren 9 maanden geleden #1923

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
wigvormige plaat verdiend de voorkeur !!!
1-3 graden, dan stuurt de wagen beter af.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden