Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: rallye-wielophangingset DAF55

rallye-wielophangingset DAF55 8 jaren 7 maanden geleden #57

  • Eric Kemna
  • Eric Kemna's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • NULL
  • Berichten: 8
  • Karma: 0
voor de daf 55 bestond een rallye wielophangset. dit bestaat oa uit zwaardere torsiestaven, schokdempers en achterschroefveren.
zijn hier specificaties/type nummers van en zijn deze (of vergelijkbaar) nog verkrijgbaar ?

DAF 55-Coupé 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rallye-wielophangingset DAF55 8 jaren 7 maanden geleden #68

  • P. Sleutjes
  • P. Sleutjes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 26
  • Karma: 5
Helaas. Deze zijn niet meer te verkrijgen. Er zijn leden gespecialiseerd in het aanpassen van DAF's voor rally- en rittensport. Wellicht kunnen zij helpen met informatie over hoe e.e.a. aan te passen. Bijv. www.daf-onderdelen.eu/page/-homepage-accueil-homepage
Teken nu de petitie! reddebijen.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Eric Kemna

rallye-wielophangingset DAF55 8 jaren 7 maanden geleden #75

  • Eric Kemna
  • Eric Kemna's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • NULL
  • Berichten: 8
  • Karma: 0
dank je ! ziet er wel erg professioneel uit.
compliment emt de nieuwe website !

DAF 55-Coupé 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rallye-wielophangingset DAF55 8 jaren 7 maanden geleden #122

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Deze aanpassingen zijn nog wel te maken, zoals Patrick reeds aangaf, maar je moet je afvragen of de kosten in verhouding staan tot het doel waar je het voor gebruikt.
Met andere woorden; voor normaal dagelijks gebruik is het niet echt zinvol om hier in te investeren.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 8 jaren 7 maanden geleden #125

  • Eric Kemna
  • Eric Kemna's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • NULL
  • Berichten: 8
  • Karma: 0
Ton, dank je. ik heb al vaker op je site gekeken, en het water uit m'n mond..... maar de ambitie van jullie professionaliteit heb ik (nog) niet.....

waar ik wel naar op zoek ben is met welke materialen (ik moet remmen, schokbrekers ed vervangen) kan ik de 55 wat beter laten ogen, wat strakker laten sturen en veren etc, zonder in de prof rallye wereld te komen.

kan mij daar iemand mee helpen, of suggeties voor geven.
wellicht een nieuw forum onderwerp of een download-document opzetten mbt tot het net even wat strakker maken van de daf: bv welke banden kunnen het best op mijn 5Jx13 alu's, etc etc
hoe kan ik het 1300 cc blok net meer vermogen/koppel geven etc etc

ik sta aan het begin van een renovatie, en wil dit meteen goed oppakken.

alvast bedankt

DAF 55-Coupé 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 8 jaren 7 maanden geleden #178

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Hallo Eric,

Ik wil je daar graag bij helpen, want dat is allemaal niet zo spannend als het lijkt.
Een 55 kan je heel fijn en strak laten remmen door de volgende veranderingen:
- monteer een setje nieuwe schijven en indien nodig een setje nieuwe remklauwen (calipers)
- plaats daar een setje gele pagid-blokken in (achterremblokken van een Porsche)
(let op altijd even warm remmen)
- monteer goodrich remleidingen, die metaalomvlochten zijn (zetten niet uit !)
- wil le het helemaal goed voor elkaar hebben, monteer je een hoofdremcilinder van een V 340.
Ik ga er vanuit, dat je reeds over een rembekrachtiger beschikt.
- achter gewoon een setje nieuwe voeringen en ook de remleidingen vervangen door Goodrich-
leidingen. Ik heb dit onlangs bij een medelid gemonteerd en hij wist niet wat hem
overkwam.
Wat betreft de schokbrekers:
Voor: Kayaba of Koni. Koni is top of the bill, maar 2x zo duur als Kayba. Voor huis, tuin en keuken gebruik volstaan de Kayaba´s.
Voor achter kan je kiezen tussen Spax en een eigen merk extra zware schokbrekers.
Wat banden betreft adviseer ik vaak Toyo 165 of 175 - 60 of 70 x 13. Rij er zelf ook mee en die doen het super.
De motor is een ander verhaal: daar kunnen we heel veel mee doen, maar dat ligt een beetje aan jouw budget.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 4 jaren 9 maanden geleden #5501

  • M Wiessenberg
  • M Wiessenberg's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Graag zou ik mijn Daf 55 uit 1970 verlagen. Met de vroegere wegliggingsset, van de toenmalige "los" te bestellen Marathonset, kon volgens mij een verlaging van 2 cm worden bereikt. Nu zag ik dat verschillende personen de auto hebben verlaagd door het toepassen van blokken, waarmee de schokbreker aan de bovenzijde circa 2 cm verder door de carrosserie steekt. Mijn inzien zou deze verlaging ook moeten kunnen worden bereikt met 2 cm kortere schokbrekers. Hier en daar zie ik verschillende schokbrekers de revue passeren, zo ook in dit topic. Het is mij echter onduidelijk of de bedoelde schokbrekers (naast een betere demping) ook korter zijn en daarmee verlaging van de carrosserie bereikt wordt. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Wat is de winst en/of nadelen van een blokje van 2 cm aan de bovenzijde van de schokbreker ten opzichte van kortere schokbrekers ?

Achter werden eerder ook wel eens speciale rallyveren toegepast, welke zoals ik begrijp eveneens niet meer leverbaar zijn. Wat is het alternatief? Of als ik veren moet laten maken: hoe dik waren de windingen en welke veerdruk cq progressie hadden de verzwaarde rallyveren en hoeveel korter waren deze dan de standaard veren?
-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 4 jaren 9 maanden geleden #5506

  • FransLi .
  • FransLi .'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • NULL
  • Berichten: 92
  • Ontvangen bedankjes 6
  • Karma: 1
Een auto verlagen kan alleen door de vering of ophanging te veranderen. De schokbreker is géén dragend onderdeel, haal je de schokbreker onder je auto vandaan dan zal de hoogte niet veranderen. Bij een McPherson veerpoot zijn de schroefveer (dragend) en schokbreker (niet dragend) 'toevallig' samengebouwd. De een draagt, de ander dempt. Onze DAF's hebben vóór torsiestaafvering en een 'losse' schokbreker.

De hoogte kun je iets verstellen door de stelschroef op het eind van de torsiestaaf te verstellen. Niet veel, anders zakt de draagarm op het 'aanslagrubber'. (Dit rubber is naar mijn inzien een deel van de vering omdat het rubber nagenoeg de draagarm raakt en bij elke invering meedoet, torsiestaven hebben niet voldoende progressieve eigenschappen, de echte slagbegrenzing zit toch weer in de schokbreker) Als de auto lager gezet word komt de slag van de schokbreker in het gedrang, daarom een blokje tussen schokbreker en carrosserie om de slag te behouden.

Dit alles staat los van het feit of je strakkere veren en of schokbrekers wilt, dit is niet comfoor verhogend, het stuurt allemaal wel strakker.
DAF YA 66 1.4 inj., Volvo 66 1.4
Laatst bewerkt: 4 jaren 9 maanden geleden door FransLi .. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 4 jaren 9 maanden geleden #5509

  • M Wiessenberg
  • M Wiessenberg's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Dank voor jouw uitgebreide reactie en aanvulling. Mijn doel is inderdaad de auto strakker te laten sturen en de wegligging te verbeteren. Het principe van veer en schokdemper is mij helder, ik zag dat ik het geheel in mijn vorige bericht niet geheel juist had verwoord. Maar als ik het geheel samenvat:

Het toepassen van een blok wordt gedaan om de 'slag' van de schokbreker niet in het gedrang te laten komen. Door het toepassen hiervan, in combinatie met kortere veren, kan de auto worden verlaagd. Hierdoor kan gebruik makend van standaard schokbrekers de 'slag' van de schokbreker als het ware worden gecompenseerd. Maar het toepassen van een kortere en stuggere schokbreker met een beperktere 'slag', in combinatie met een kortere veer, zou mijn inzien ook een alternatief zijn. Immers in de eerder toegepaste wegliggingsset werd ook een verlaging van 2 cm bereikt, zonder dat blokken werden toegepast.

De heer Koster beschrijft in een eerder bericht dat er een aantal veren/schokbrekers zijn, waar bij ik er van uit ga dat montage hiervan leidt tot een standaard wagenhoogte (voor rallygebruik?). Ik wil mijn auto echter verlagen. Mijn vraag is dus:
- met welke veren en schokbrekers (zonder blokken toe te passen) kan ik mijn auto 2 cm kan verlagen overeenkomstig met de verlaging van de eerdere wegliggingsset?
- of indien deze niet meer leverbaar zijn en ik deze wil laten maken: wat was de veerdruk cq progressie van de veren?
-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 4 jaren 9 maanden geleden #5510

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
Even een aanvulling: een Daf 55 kan je achter niet v.v. blokken: als je die wil verlagen zal je iets van de veer af moeten halen ! Het meest in de buurt van de Marathon-set komt de veer van een combi! Wij halen er tussen een 1/2 tot 3/4 omwenteling af in combinatie met de dikke Gabriël schokbreker geeft dit een ultime wegligging !
Voor torsiestangen van een YA in combinatie met Kayaba schokkers en je kan vierkant door een bocht!
Bijlagen:
T.Koster
Laatst bewerkt: 4 jaren 9 maanden geleden door 6979.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 4 jaren 9 maanden geleden #5511

  • M Wiessenberg
  • M Wiessenberg's Profielfoto
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 2
  • Karma: 0
Dank voor je aanvulling. Is er een specifieke reden dat je voor en achter de schokbrekers van genoemd en verschillend fabricaat toepast? Hoe verhouden de schokbrekers van Kayaba en Gabriël zich tot bijvoorbeeld de eerder genoemde schokbrekers van Koni?
-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rallye-wielophangingset DAF55 4 jaren 9 maanden geleden #5512

  • 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 349
  • Ontvangen bedankjes 17
  • Karma: 3
De reden is, dat de Koni's niet meer nieuw leverbaar zijn en de gele al helemaal niet meer.
Kan ze nog wel laten maken bij een sub -bedrijf maar dan zijn ze schrikbarend duur en zeker niet beter.
Veel test- en rallywerk hebben dit als beste resultaat opgeleverd (eventueel kan je achter nog de verstelbare Spax monteren, maar die geven minder resultaat en na een bepaalde tijd kan je ze niet meer verstellen)
De genoemde Gabriël (is dikker, zwaarder en stugger) is top en goed betaalbaar, terwijl de KYB voor één op één past en veel beter zijn dan de standaard e/o after-market dempers.
Beiden zijn bij Danny Muytjens te koop (soms wat levertijd van de fabriek) maar het wachten is de moeite waard.
Ben zelf een kopie 55 aan het bouwen van de East African Safari Daf van en voor Aziz Tejpar jr en daar ligt de set al voor klaar.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden