Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: vermogenwinst

vermogenwinst 3 jaren 4 maanden geleden #7283

  • 2072
  • 2072's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 8
  • Karma: 1
wat wint men aan vermogen als men een elektrische schroef installeerd
als men een elektrische benzinepomp installeerd ?????
dit zijn geen grote ingrepen,dus het overwegen waard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermogenwinst 3 jaren 4 maanden geleden #7285

  • J.G. de Groot
  • J.G. de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 693
  • Ontvangen bedankjes 71
  • Karma: 9
Helaas emiel ik denk niets
Alleen kan hij armer of rijker worden
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermogenwinst 3 jaren 4 maanden geleden #7286

  • 7515
  • 7515's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 202
  • Ontvangen bedankjes 18
  • Karma: 2
Ik heb jaren geleden een elektrische benzine pomp, en oliepomp, op een vauxhall motor gezet.
Leverde geen vermogenswinst op, wel direct benzine in carburateur, en olie gelijk op druk bij koude motor starten.
Bij onze DAF 1100 heb ik de 123ignition ingebouwd. Dat gaf voelbaar wel meer "power".


Gekopieerd van internet:
Boeken voor het tunen van carburatie-auto's zijn zeker van voor de APK-eisen, misschien kan je nog iets vinden in grotere bibliotheken en dat is dan geschreven in 1960 ~ 1970.

Er is een duidelijk minpunt met het opvoeren van carburatiemotoren: je moet aan de gestelde APK eisen blijven voldoen en dat is een uitdaging met een carburatiemotor.


De mogelijkheden zonder gevaar voor APK afkeur:
Flowen van het blokje. Haal uit het inlaatkanaal (en minder belangrijk, het uitlaatkanaal) alle oneffenheden die een plotselinge vernauwing of verwijding tot gevolg hebben. Randjes van een spruitstuk van 30 mm op een gat van 31 mm bijvoorbeeld of randjes die ontstaan doordat het spruitstuk er "scheef opgezet" kan worden. Vaak werkt men met paspennen om dit gedaan te krijgen. Om dezelfde reden kan je de bussen van de inlaatkleppen een stuk inkorten (glad slijpen met het inlaatkanaal), dat scheelt behoorlijk (de vullingsgraad wordt beter, de klepgeleiders slijten sneller).
Zorg voor balans in het blokje. Bij serie motoren gaat veel vermogen verloren aan onnodig gerammel en getril, een blokje met krukas/zuigers/drijfstangen die gebalanceerd zijn draait niet alleen prettiger, er komt ook meer vermogen uit.
Verhoog de compressie (blok vlakken, kop vlakken). Compressieverhoging geeft een hoger motorrendement met als risico dat de motor gaat pingelen. Je bent te ver gegaan als je speciale benzine met een octaangetal van 100 nodig hebt crying smilie
Zorg voor goede aanzuiging van lucht. Een zo groot mogelijk filter (als je echt lef hebt geen filter) en een geleidelijke overgang van de diameter van het filter naar de carburateur. Eventuele geluidsdemping middels kamers en aanzuigpijpjes kan overboord, je wil zo veel mogelijk lucht.
Zorg voor koele lucht. Dus zuig de lucht aan van een koele plaats, niet boven de uitlaat bijvoorbeeld. Koele lucht kan bovendien het pingelen tegen gaan, met warme inlaatlucht zal de motor eerder pingelen.
Zorg voor het juiste mengsel. Een dynojetrun met opnieuw afstellen van de carburatie is duur maar echt de moeite waard.
Draai het vliegwiel af. Dit geeft niet direct vermogenswinst, maar bij het op gang komen van de auto moet ook het vliegwiel op gang geslingerd worden. Je loopt wel het gevaar dat je niet meer normaal kan wegrijden, bij het op laten komen van de koppeling zorgt een zwaar vliegwiel er voor dat je niet echt extreem nauwkeurig de koppeling moet laten aangrijpen.
Met deze aanpassingen kan je zo'n 25% vermogen winnen en dat is goed merkbaar.

En andere mogelijkheden waarbij de APK goedkeur wel in gevaar kan komen:
Monteer grotere kleppen. Heel vaak kan er een grotere klep gemonteerd worden, denk vooral aan de inlaatkleppen.
Monteer een andere (grotere of meerdere) carburateur(s). Bedenk wel dat de aanschaf van die carburateur(s) slechts een deel van de uitgave is, het afstellen van die dingen is minstens even duur. Bovendien functioneert niet iedere carburateur in iedere setup even goed, het beste zo je een aantal verschillende moeten proberen (of op het advies van een ervaringsdeskundige af moeten gaan).
Monteer een nokkenas met hogere nokken.
Monteer een afstelplaat voor de nokkenas waarmee je de nokkenas een paar graden later kan zetten dan de fabriekswaarde. De nokkenas kan tot zo'n 5 graden later gezet worden, waarbij het toerental van het maximale koppel naar boven verschuift.
Kies de juiste lengte inlaatspruitstukken: kortere spruitstukken geeft een hoger toerental van het maximale koppel. Berekenen kan middels vuistregeltjes, het komt neer op de resonantietheorie voor orgelpijpen. Als je handig bent, maak je meerdere spruitstukken van verschillende lengte en probeert welke het beste resultaat oplevert. Begin bij de lengte die de fabriek gebruikt heeft en probeer vooral een kortere lengte (meer hoogtoerig).
Neem zwaardere klepveren en probeer het klepmechaniek lichter te maken. Je zal het blokje meer richting het rode gebied gaan gebruiken en dat kan zwevende kleppen tot gevolg hebben.
Pas de ontsteking aan: je kan vaak wel een paar graden vroeger ontsteken en vroeger ontsteken geeft meer power bovenin. Een compleet nieuwe ontstekingsunit waarbij de curve aan te passen is, is natuurlijk nog beter.
Met deze aanpassingen kan je veel meer vermogenwinst halen, maar er is een kans dat je de motor niet meer binnen de APK norm kan afstellen. Daarmee is dat blokje dan ineens alleen nog maar geschikt voor circuittoepassingen.

En last but zeker not least:
Denk ook aan dikkere zuigers en een krukas met een langere slag. There's no substitute for cubic inches.
En vergeet het afslanken van het autotje niet. Stap voor de gein eens met vier zware kerels in een Alto en meet de acceleratietijd. Doe het dan nog een keer met alleen een licht manneke achter het hoepeltje. Die gereedschapkist mag dus thuis blijven.
Monteer een olietemperatuurmeter. De watertemperatuurmeter zit er vaak al in, maar de olietemperatuur is minstens zo belangrijk. Boven de 120 graden is eigenlijk al reden tot lichte paniek, olie verbrandt bij 180 graden en je wil niet met verbrande olie rondrijden (is goed te ruiken, denk aan verbrande boter in een pan).
Bedenk ook dat de motor door hogere belasting en hogere temperaturen ernstig veel aan betrouwbaarheid kan verliezen. Er gaat niet voor niets zo veel stuk in de racerij.....
Bovendien is iedere aanpassing een gok, er is bijvoorbeeld geen zekerheid dat een dubbele carburateur meer vermogen geeft dan een enkele.

Kortom: het verhaal begint met erg veel geld en een zeer goed uitgeruste werkplaats. Of je past wat gerommel in de marge toe: aanpassingen die door anderen al geprobeerd zijn en waarvan je (min of meer) zeker weet dat het goed werkt.
Coupe66 1100 SL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: W F M van de Peppel

vermogenwinst 3 jaren 4 maanden geleden #7346

Hele mooie en duidelijke uitleg,
daar kunnen we wat mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermogenwinst 3 jaren 4 maanden geleden #7350

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 846
  • Ontvangen bedankjes 126
  • Karma: 19
Mooie uitleg. Alleen begrijp ik niet goed wat sommige ingrepen met APK afkeur te maken hebben.
Ik heb al 10 jaar een 1600 16v in mijn 66 liggen, al 5 keer APK gekeurd. Geen probleem.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermogenwinst 3 jaren 4 maanden geleden #7351

  • 7515
  • 7515's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 202
  • Ontvangen bedankjes 18
  • Karma: 2
Ja inderdaad. Dit laatste begreep ik ook niet helemaal in dit artikel van internet.
Ik heb de vauxhall motor eruit gehaald en een opel motor met flink meer vermogen,
erin gezet. Tevens de GM automaat 3 bak vervangen door een modernere opel 5 schakelbak.
Ook nooit een probleem bij keuringen.
Wel waren beide motoren een 4 cilinder, zoals vermeld op de papieren.
Coupe66 1100 SL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden