Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Voorwielophaning Volvo 66 aanpassen.

Re: Voorwielophaning Volvo 66 aanpassen. 7 jaren 5 maanden geleden #3428

• 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 17
Daar leent de body zich in mijn optiek niet voor.
T.Koster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorwielophaning Volvo 66 aanpassen. 2 maanden 4 weken geleden #11470

• A.G.A.L. de Swart
  • A.G.A.L. de Swart's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 3
A.G.A.L. de Swart schreef :
Wanneer je veerpoten wil gaan gebruiken met schroefveren, ga je een en ander heel anders belasten.
Het gewicht van de voorkant van de auto moet dan gedragen worden door de binnenschermen (en het schutbord).
Ik weet niet of je al eens onder de kap gekeken hebt als je bij stilstand en open moterkap lichtjes het stuur draait, maar dan beweegt er nogal wat mee.
Dit toont aan dat daar wel wat te verstevigen valt, een veerpootbrug is al een begin.
Bovendien moet je de fusee-kogel omkeren; bij een daf duwt de torsie-staaf het wiel naar beneden en zit de kogel met het draadeind naar beneden.
Bij een 340 duwt de spiraalveer het wiel naar benden en zit de kogel met het draadeind omhoog.

En plots is het alweer 8 jaar verder......Nu ik aan het herstellen ben van alweer een operatie aan de linker knie, begin ik te bedenken om toch weer eens aan de slag te gaan met mijn V66.
Hij staat alweer bijna 4 jaar stil, tijd om nog eens aan de slag te gaan. Bovendien moeten oldtimers in Belgie vanaf dit jaar weer 2 jaarlijks gekeurd worden. De lpg zal er dus uit moeten, de dubbele bladveren achter wil ik proberen te behouden. Verder heeft ie 4 gaats naven en dus grotere remmen.
Nu zat ik toch aan te denken om er de gemodificeerde veerpoten van een 340 terug onder te zetten ( onderste deel is 340, boven dus 66). Mijn twijfel was er toen, dat op die manier de fusee-kogel net andersom belast wordt. Toch blijken er ook types te zijn waarbij de kogel net belast wordt; oa. Ford Granada. Wellicht is dit een ander type kogel??

Is er intussen ook nog iemand mee bezig geweest?

Re: Voorwielophaning Volvo 66 aanpassen. 2 maanden 4 weken geleden #11478

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 144
Het fuseestuk van een 340 met bovenstuk van een 66 snap ik niet,
Bij een 340 fuseestuk staat de asstomp niet in lijn met de schokbreker.
Jou bezwaar om 340 fuseekogels te gebruiken onderschrijf ik. Niet alleen worden
ze anders belast, maar ook de bevestiging aan de draagarm vindt ik maar la la.

Iets meer werk, maar in mijn ogen veiligers, is om de motorbalk waar ook de draagarmen
schanieren aan zitten 20 mm naar buiten te plaatsen, Niet mijn idee, ere wie ere toekomt, maar wel mijn foto.
Dan Staan de voorwielen ook negatief.

mstapper MSE Waalre

Re: Voorwielophaning Volvo 66 aanpassen. 2 maanden 4 weken geleden #11485

• A.G.A.L. de Swart
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 3
het idee achter de astap van een 340 was om zodoende meer askanteling te krijgen, waardoor de rechtdoorstabiliteit beter zou worden. Bovendien kan je dan een remklauw van een 340 gebruiken. Een andere optie is om het bovenste bevestigingspunt van de schokbreker naar achter te verplaatsen, maar ook dit is niet eenvoudig te doen.

Re: Voorwielophaning Volvo 66 aanpassen. 2 maanden 3 weken geleden #11505

• A.G.A.L. de Swart
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 3
Gisteren nog even gekeken en inderdaad, bij een Ford Granada zit de fusee-kogel net zo gemonteerd als bij een 340 dus met de moer omhoog, terwijl de spiraalveer op de onderste arm deze naar beneden drukt. Deze kogel wordt dus net zo belast als bij de constructie die ik voor ogen had. Ook heb ik nog een oude vooras van een Kadett liggen met een dwarse bladveer, zelfde verhaal daar.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden