Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: blokkeerinrichting 44-46

blokkeerinrichting 44-46 2 maanden 5 dagen geleden #11697

Allen,

Ik heb me een DAF 46 uit 1975 (2 cyl) aangeschaft om te restaureren en ben voluit aan het leren.
Bij het schakelen vanuit vooruit naar achteruit of vanuit neutraal naar vooruit/achteruit is er steeds gekraak te horen in de schakelkast....

Iemand een idee hoe de blokkeerinrichting werkt op dit type wagen ?
In de werkplaatsboeken vind ik daar niet zoveel over.

alvast bedankt !
Marnix Gobert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blokkeerinrichting 44-46 2 maanden 5 dagen geleden #11698

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 109
Zit geen blokkeerinrichting op. Waarschijnlijk staat het toerental van de motor te hoog. Je zal bij stationair zien dat de koppelingstrommel meedraait. Zet het toerental eens zo laag dat de trommel stilstaat. Pas dan kun je kraakvrij schakelen.

Als dat niet helpt is er iets anders aan de hand, daar kunnen we dan later wel over adviseren.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !
Bedankt door: Marnix Gobert

blokkeerinrichting 44-46 2 maanden 5 dagen geleden #11699

ik zal nazien, de motor draait ong 850-900 toeren stationair en de regelschroef staat volledig uitgedraaid. Misschien iets te rijk afgesteld ?
Alvast bedankt voor de reaktie !

blokkeerinrichting 44-46 2 maanden 4 dagen geleden #11700

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 146
Bij veel heel veel 2 cilinder Dafs is het een probleem om zonder kraken van neutraal naar voor of achteruit te schakelen.
Ook al is het toerental laag genoeg.
Daarom staat er ook in het instruktieboekje, starten in de gewenste rijrichting met aangetrokken handrem.
Van voor naar achteruit schakelen, wachten tot de motor stationair loopt en dan in een beweging van voor naar achteruit schakelen en niet even stoppen in N.
Op het moment dat je met stationair draaiende motor stilstaat, staat ook de aandrijfas stil, door nu snel te schakelen krijgt de aandrijfas geen tijd om te gaan draaien.

Het probleem zit volgens mij in de ontwerpfout van het toplager, echt een joekel van een lager, met veel te veel weerstand.
De 4 cilinder Dafs hebben geen last van kraken bij het wissel van voor naar achteruit, of starten in N en dan een rijrichting kiezen.
Maar die motoren hebben dan ook maar een klein toplagertje.
mstapper MSE Waalre
Bedankt door: Marnix Gobert

blokkeerinrichting 44-46 2 maanden 4 dagen geleden #11701

Super bedankt voor deze uitleg !
Ik bekijk alles eens en laat weten wat ik eventueel heb kunnen verbeteren.
Ik denk ook dat de aandrijfas heel makkelijk meedraait, zelfs op lage toerentallen .
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden