Doordat de productielocatie in Eindhoven door de uitbreiding van het modellengamma met de Daf 44 te klein werd, werd uitgeweken naar een andere fabriek. Het was niet zozeer de locatie die te klein was met betrekking tot de bouwgrond, maar een voortdurend tekort aan arbeidskrachten in Eindhoven.
Om de werkgelegenheid in Limburg na de sluiting van de staatsmijnen op peil te houden, werd door DAF in samenwerking met de Nederlandse overheid gekozen voor Born om een nieuwe fabriek voor personenauto's te bouwen. Doordat de nabijgelegen Mauritsmijn sloot kwamen namelijk zo'n 6000 mijnwerkers op straat te staan, die aan de slag konden in de te bouwen fabriek.
De financiëring van de fabriek werd mogelijk door deelname van DSM (de Staatsmijnen), die 25% inbracht. Er werd hierdoor een nieuwe N.V. (naamloze vennootschap) opgericht: DAF-Cars N.V. wat een 100% dochter was van het DAF-concern en daar onder leiding stond. DAF-Cars N.V. verrichtte alle activiteiten op het gebied van de productie van personenwagens, zowel in Eindhoven als de nieuwe locatie Born.
De plannen voor de fabriek, op een terrein van 100 hectare in de gemeente Born en Nieuwstad, werden gemaakt in 1965. In juli 1966 werd de eerste paal de grond in geslagen en een jaar later werd de fabriek opgeleverd.
Vanaf eind juni 1967 werden de eerste Dafs 44 afgeleverd; de onderdelen van dit nieuwe model (de zogenaamde B-body, waaronder de later volgende Daf 55 en Daf 66 ook vallen), in hun verschillende carrosserievarianten, werden vanuit de fabriek in Eindhoven op vrachtwagens naar de lopende band in Born gebracht om daar te worden geassembleerd. De productie ging gestaag omhoog waarbij op 11 augustus 1967 de 1000e DAF (44) uit Born van de band kwam.
Vanaf eind september 1967 werd de complete productie van de Daf 44 overgenomen door de fabriek in Born en liep dit model niet langer in Eindhoven van de band. Dat uitte zich in oplopende productie in Born: op 4 oktober 1967 rolde nummer 5000 van de band en op 22 november de tienduizendste.
Op 27 juni 1968 werd de autofabriek officieel en koninklijk geopend door Koningin Juliana. Vanaf dat jaar was het modellengamma van DAF personenwagens door uitbreiding van de Daf 55 coupé compleet, waarbij op productielocatie Born de volgende modellen en carrosserievarianten van de band kwamen:
Daf 44 Sedan
Daf 44 Stationcar / Bestel
Daf 55 Sedan
Daf 55 Stationcar / Bestel
Daf 55 Coupé
Na de officiële opening, en met de toevoeging van het model Daf 55 coupé in de productie, werd in november 1968 een nieuwe mijlpaal behaald: de 50.000e DAF personenwagen, een 1e type Daf 55 coupé, kwam van de band in Born.
Vanaf 1970 werd de Daf 33, het laatste model gebaseerd op de Daf 600 (de 'A-body'), opgenomen in de productie in Born. Hiermee kwam de productie van Daf personenwagens in Eindhoven ten einde.
De groei in afzetvolume, onder andere door belangstelling voor DAF auto's vanuit het buitenland (75% van de in Born gebouwde auto's wordt geëxporteerd) zorgt er voor dat in 1971 zo'n 82.500 Daf personenauto's worden gebouwd, en het jaar daarop maar liefst ruim 91.000 exemplaren. Vanaf 1972 komt bij de productie de Daf 66 er bij, de opvolger van de Daf 55.
In 1972 neemt Volvo een aandeel van 33 procent in de personenwagenfabriek, die wordt omgedoopt tot DAF-Car BV. 1973 is het laatste jaar van groei, er rollen bijna 100.000 Variomatisch aangedreven Dafs van de band.
Door de oliecrisis en de oplopende brandstofprijzen stagneert de autoverkoop in z'n geheel, en dat van DAF in het bijzonder. De afzet daalt van ruim 26.000 auto's in 1972 naar 21.000 exemplaren in 1975. Om in te spelen op de veranderde vraag naar zuinigere auto's komt DAF met de Daf 46, het laatste model wat als DAF van de band rolt.
Nadat Volvo de gehele personenautodivisie van DAF overneemt, wordt in 1976 de naam van de fabriek veranderd naar Volvo Cars BV. Niet langer rollen er alleen Daf auto's van de band in Born, maar ook Volvo's: allereerst de Volvo 66 (1975-1980) wat een aangepaste Daf 66 was, en later de Volvo 343 met Variomatic maar dan CVT geheten (vanaf 1976 tot 1991 als Volvo 340/360).
Dat brengt de volgende lijst van modellen met DAF Variomatic en Volvo CVT die in Born van de band zijn gerold:
Periode |
Model |
Carrosserievarianten |
Aantal geproduceerd in Born |
1970 - 1974 |
Daf 33 |
Sedan, Combi, Bestel, Pick-up |
76.339 |
1967 - 1974 |
Daf 44 |
Sedan, Stationcar, Bestel |
146.240 |
1968 - 1972 |
Daf 55 |
Sedan, Stationcar, Bestel, Coupé |
164.231
|
1972 - 1975 |
Daf 66 |
Sedan, Stationcar, Bestel, Coupé |
138.733 |
1974 - 1976 |
Daf 46 |
Sedan, Stationcar, Bestel |
32.389 |
1975 - 1980 |
Volvo 66 |
Sedan, Stationcar |
117.022 |
1976 - 1982 |
Volvo 343/345 |
Hatchback |
373.824 |
1982 - 1991 |
Volvo 340/360 |
Hatchback, Sedan |
536.558 |