Kalmar Tjorven

Ook bekend als: Kalmar KVD440/441, DAF - KALMAR of Kalmar-Daf
Carrosserievormen:

Bestelwagen
DAF-KALMAR (KVD440/441) folder illustratie  


"De ideale wagen voor het lichte bestelwerk, in alle opzichten ruim voor zijn taak berekend"

De Kalmar Tjorven (dit is de Zweedse naam, in het buitenland bekend als Kalmar KVD440 / Kalmar KVD441 / DAF - KALMAR of Kalmar-Daf) is ontstaan vanuit de vraag van de Zweedse staatspostbedrijf Posten om een postbezorgauto te bouwen die een grote winterhardheid had, een groot gebruiksgemak en solide en stevig gebouwd was om jarenlang de hobbelige Zweedse wegen te bedwingen.

Het eveneens Zweedse Kalmar Verkstad AB schreef zich in op de opdracht en bouwde een prototype voor een postauto (de Kalmar KVD400) op een onderstel van een Daffodil, inclusief 750cc tweecilinder boxermotor en DAF Variomatic, welke zwaar beproefd werd met 1 miljoen testkilometers. Uiteindelijk kreeg Kalmar Verkstad AB de opdracht van Posten om 1.000 stuks te gaan bouwen, waarna er verdere aanpassingen aan het prototype werden gedaan voor serieproductie.

Naast productie voor Posten had Kalmar Verkstad AB plannen de Tjorven ook aan particulieren te verkopen. Voor deze markt had de bestelwagen 2 verticaal gedeelde achterkleppen, de zogenaamde 'krokodillenbek', terwijl de Posten-versies een naar links draaiende achterdeur hebben. Doordat de vraag tegenviel en er in het buitenland nauwelijks afname was, bleef de productie steken op ongeveer 2.170 exemplaren.

Kalmar Tjorven / Kalmar KVD440/441 / DAF - KALMAR / Kalmar-Daf

Kalmar Tjorven (Kalmar-Daf, KDV440, KDV441, DAF-Kalmar) Ongeveer 30
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1968 t/m 1971
Geproduceerd:    2.170

Kleur:

Geel
(Zweedse post)
  Rood
(Noorse post)
  Wit


Motor:    2 cilinder boxer; luchtgekoeld
Cilinderinhoud:    844 cc
Vermogen:    40 pk
 

De Kalmar KVD440 is uitgerust met de 850 cc tweecilinder boxermotor uit de dan nieuwe Daf 44, en heeft een instrumentarium en Variomatic van DAF.
De polyester carrosserie wordt ten opzichte van het prototype KVD400 niet langer op een DAF onderstel geplaatst; het zelf fabriceren van een chassis is goedkoper voor producent Kalmar Verkstad AB. Daarnaast heeft deze bestelauto een gescheiden remsysteem en wisselstroomdynamo.
 
De bestuurder zit aan de rechterkant; dicht bij de brievenbussen en kan gemakkelijk in- en uitstappen via de schuifdeur. Meestal had de bestelwagen maar 1 stoel voor de bestuurder, wat zorgde voor meer laadruimte, maar er zijn ook versies met een verstelbare passagiersstoel. In 1970 werd overgegaan van een 6-volt elektrisch circuit naar 12 volt; eerder dan de Daf 44 waar het model veel van leende.

Deze bestelauto is ook geëxporteerd naar Noorwegen (posterijen), Zwitserland, België en Nederland.

 

Maten     Motor     Prestaties en gewichten  
Wielbasis 2.25 m   Type 2 cilinder 4-takt boxer   Maximum snelheid 100 km/uur
Totale lengte 3.60 m   Inhoud 844 cm3   Eigen gewicht 820 kg
Totale breedte 1.69 m   Max vermogen 40 pk / 4500 omw./min.   Maximum laadvermogen 570 kg
Totale hoogte 1.86 m   Compressieverhouding 7.5 : 1   Inhoud brandstoftank 35 liter

 

Prototype Kalmar Tjorven KVD-441S

Kalmar Tjorven KVD-441S prototype (4-cilinder) Uniek: 1
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1970
Geproduceerd:    1

Kleur:

Oranje

       

 

Motor:    watergekoeld met Spal ventilator én automatische sensor
Cilinderinhoud:    1300 cc.
Vermogen:    47pk

Dit prototype stond in 2004 in een boerenschuur in Öland (Zweden); en zonder dat de huidige eigenaren Toon en Joke de Greef dat wisten, vlakbij een camping waar zij verbleven. Vrijwel meteen na het bekend worden van de aanstaande sluiting van de Kalmar fabrieken in 2006, is het prototype mét uitvoerpapieren opgehaald in Zweden.

De auto is gerestaureerd door Mary van Strien en een aantal andere vrienden van de eigenaren. De restauratie is eind 2012 afgerond. De auto heeft van 10 - 14 juli 2019 een 2.640 kilometer tellende trip gemaakt, ter gelegenheid van de “50 jaar Kalmar Tjorven happening” in het Kalmar Tjorven museum in Rockneby (Zweden).

Dit prototype heeft nog een uniek detail: de stalen wielen lijken van Volkswagen afkomstig en zitten, in tegenstelling tot alle andere DAF personenwagens, vast met 4 in plaats van 3 bouten.

<< Vorig model

Daf Pony

Volgend model >>

Daf 55