Daffodil (Daf 30/31/32)

Carrosserievormen:

Daffodil (Daf 30) Sedan
Daffodil (Daf 31) Sedan
Daf 31 Combi
Daf 31 Bestel
Daf 31 Pick-up
Daffodil (Daf 32) Sedan
Daffodil (Daf 32) S Sedan
Daf 32 Combi
Daf 32 Bestel
Daf 32 Pick-up
Daffodil (Daf 31) folder illustratie  

"Daffodil is de welluidende Engelse naam voor narcis, een bloem die mede dankzij Nederland’s bloembollencultuur wereldbekend is gebleken. De naam van deze prachtige, stijlvolle bloem past uitstekend bij de nieuwe Daf-personenwagen, temeer omdat de beginletters ervan het woord DAF vormen."

De Daffodil kwam in 1961 op de markt, tegelijkertijd met de Daf 750. De Daffodil is dan ook een luxe versie van de 750, en in de basis gelijk aan dit model met dezelfde 746 cc motor. Om internationaal (en met name voor de Amerikaanse markt) een koperspubliek aan zich te binden nam DAF het front op de schop en kreeg de Daffodil veel chroom aan de voorzijde.
 
Er zijn 3 types Daffodil: de 30, 31 en 32 die met name te onderscheiden zijn qua front. Het eerste type, de Daf 30 (1961 t/m 1963), heeft een brede grille met chromen omlijsting en knipperlichten die om de voorschermen lopen. Het tweede type, de Daf 31 (1963 t/m 1965) heeft een andere daklijn en een grille met knipperlichten aan de onderzijde. Het laatste type Daffodil, de Daf 32 (1965 t/m 1967), ontdeed zich van het overdadige chroom en had een eenvoudiger en evenwichtiger ontwerp met een hoger geplaatste bumper. De driedelige achterlichten die op het eerste type werden gemonteerd bleven gehandhaafd tot en met de Daf 32.
 
Toen de Daf 33 op de markt kwam in 1967 verdween de naam Daffodil.

Daffodil (Daf 30) Sedan

Daffodil (Daf 30) Sedan Ongeveer 26
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    De meest luxe 750
Bouwjaar:    1961 t/m 1963
Geproduceerd:    14.866 in Eindhoven

Zijn naam is het Engelse woord voor narcis, de interne modelnaam 'Daf 30' verwijst naar het aantal pk's wat de motor levert: 30. Het is het eerste type Daffodil, de luxe versie van de Daf 750, met een in het oog springende verchroomde grille over de volle breedte van de auto. In het interieur is het een overdaad aan luxe met een compleet modern dashboard en luxe bekleding. Het stuur wordt gesierd met een centrale afbeelding van zijn naam: de narcis.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.68m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.1:1

Prestaties

Maximum snelheid 
105 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
28 liter

 

Daffodil (Daf 31) Sedan

Daffodil (Daf 31) Sedan (Rolita, donkerrood) Ongeveer 69
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    Standaard, Luxe en Luxe Extra
Bouwjaar:    1963 t/m 1965
Geproduceerd:    53.150 (1.430 Standaard, 25.101 Luxe en 26.619 Luxe Extra) in Eindhoven

De Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti tekende voor het tweede type Daffodil met een nieuwe daklijn en aangepaste grille. Het nog aanwezige chroom wordt vervangen door roestvrij staal en de wielmaat meet nu 13 inch. De strakke daklijn zorgt voor een grotere voor- en achterruit en geeft de passagiers een zee aan hoofdruimte. Het dashboard is strak en modern, in matzwart uitgevoerd. Het contactslot werd naar het dashboard verplaatst, in de nabijheid van de bijrijder in plaats van naast de stuurkolom. Doordat de Daffodil (Daf 31) dikkere zetels kreeg, die meer steun gaven werd deze Daf veel comfortabeler.

De compressie van de motor werd verhoogd wat zorgde voor een zuiniger verbruik. Ten opzichte van de voorgaande modellen is de uitlaat gezien vanaf de achterzijde van de auto niet meer zichtbaar in het midden maar buigt af naar de linkerkant.

De Daffodil (Daf 31) was leverbaar in 3 uitvoeringen: Standaard, L (Luxe) en LE (Luxe Extra). De standaarduitvoering had evenals zijn voorgangers slechts 1 lakkleur 'Padusa' (grijsgroen) met en ivoorkleurige grille, bumpers en wielen. De wielen, 13 inch, werden op de Daf 31 Standaard wél uitgerust met (roestvrijstalen) wieldoppen. Bij een Standaard is het dashboard grijsgroen en de overige delen van de interieurbekleding compleet grijs. Een Daffodil (Daf 31) Luxe had sierstrips rondom de voor- en achterruit, roestvrijstalen grille en bumpers en zilver metallic gespoten stalen velgen. Daarnaast was de Daf 31 L voorzien van een ruitensproeier en in de achterlichten kon een achteruitrijlicht worden ingebouwd. Zoals de naam al aangeeft was de Luxe Extra (Daf 31 LE) gebaseerd op de Luxe uitrusting, met daarbij tapijt op de vloer, armsteunen in de portieren en 2 extra klokken in het instrumentarium voor de dagteller, benzinemeter en olietemperatuurmeter. Voor verfrissing zorgde in dit uitrustingsniveau een mogelijkheid om verse buitenlucht via het dashboard binnen te laten komen, door DAF aangeduid als airconditioning, tesamen met uitzetbare zijramen. Optioneel was een vouwdak leverbaar op de Luxe en Luxe Extra.
 

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
105 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf 31 Combi

Daf 31 Combi Geen
actief op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1963 t/m 1965
Geproduceerd:    939 in Eindhoven

De Daf 31 Combi heeft als basis de 600/750 Combi en bouwt daar op voort met de nieuwe neus die ontworpen is door de Italiaanse meesterontwerper Giovanni Michelotti. Achterin zitten 2 ruiten om de achterpassagiers een optimaal uitzicht te geven, en de achterbank kan plat om nog meer mee te nemen. De bagageruimte heeft achter een grote toegangsdeur. Qua luxe heeft deze Combi hetzelfde niveau als de Daffodil (Daf 31) Standaard. Doordeweeks voor het werk, in het weekend voor de familie.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.46m

Totale hoogte
1.59m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
105 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
670 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
300 kg

Inhoud brandstoftank
28 liter

 

Daf 31 Bestel

Daf 31 Bestel Ongeveer 2
op kenteken in Nederland
  bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1963 t/m 1965
Geproduceerd:    1.577 in Eindhoven

De 31 Bestel is met uitzondering van de zijruiten achter gelijk aan de 31 Combi, maar heeft geen achterbank. Door het ontbreken daarvan is er een grote laadruimte waardoor deze versie geschikt is om allerlei (grotere) goederen te vervoeren. Handig, ruim en volautomatisch!

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.46m

Totale hoogte
1.59m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
105 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
670 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
300 kg

Inhoud brandstoftank
28 liter

 

Daf 31 Pick-up

Daf 31 Pick-up met huif Ongeveer 2
op kenteken in Nederland
  bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1963 t/m 1965
Geproduceerd:    534 in Eindhoven

De Daf 31 Pick-up verschilt van de Daf 600/750 Pick-up in de neus: die laat de door Michelotti ontworpen nieuwe grille zien. Daarnaast heeft dit model een nieuw dashboard en afwijkende voorruit. Ook hier een ruime laadbak die met een huif af te sluiten is. De 31 Pick-up is een zeldzaamheid: er zijn slechts 534 exemplaren gebouwd in 2 jaar.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.39m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.1:1

Prestaties

Maximum snelheid
105 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
670 kg

Nuttig laadvermogen (in laadbak)
300 kg

Inhoud brandstoftank
28 liter

 

Daffodil (Daf 32) Sedan

Daffodil (Daf 32) Sedan (Albina, gebroken wit) Ongeveer 98
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    Standaard, Luxe en Luxe Extra
Bouwjaar:    1965 t/m 1967
Geproduceerd:    49.525 (993 Standaard, 22.804 Luxe en 25.728 Luxe Extra) in Eindhoven

De facelift waarbij de lage neus en kofferdeksel van de Daffodil 31 zijn opgetild, geven de auto een strakke vormgeving. De grille is zakelijk met 5 horizontale strepen en de schrijfletters 'Daf' op de motorkap zijn kleiner voor meer harmonie. De ventilatie is verbeterd met luchtroosters in de achterstijl; hetzelfde ventilatiesysteem werd later toegepast op de Daf 44. Door de afzuiging in de achterste raamstijlen werd het interieur van voldoende frisse lucht voorzien als de ramen gesloten bleven. In het interieur veranderde er weinig ten opzichte van de voorganger (Daf 31) en ook technisch veranderde er weinig, met uitzondering van de vergrote stuurreductie die zorgde voor een betere koersvastheid op hogere snelheden. De uitvoeringen Standaard, L (Luxe) en LE (Luxe Extra) van de Daffodil (Daf 32) zijn gelijk aan de uitrustingsniveau's van zijn voorganger Daf 31.

Deze Daffodil (Daf 32) bleef de basis voor de Daf 33, die geen Daffodil meer heet maar qua uiterlijk nauwelijks zou veranderen.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
105 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daffodil (Daf 32) S Sedan

Daffodil (Daf 32) S 2
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    S
Bouwjaar:    1966
Geproduceerd:    500 in Eindhoven

In een kleine oplage gemaakt om in rally’s het podium te halen. En dat heeft hij gedaan: met vele eerste plaatsen had de concurrent vaak het nakijken. De motor heeft een grotere cilinderinhoud (762 cc), is 20% opgevoerd, voorzien van andere cilinderkoppen en grotere inlaatkleppen, een grotere carburateur, en een open luchtfilter. Dit alles zorgde voor een vermogenstoename van 6 SAE pk. Om dat geweld tot stilstand te brengen heeft de 32 S schijfremmen op de voorwielen. In het interieur staan sportief gevormde skaistoelen en er is een rijk uitgerust dashboard met 2 klokken; de snelheidsmeter kon 140 in plaats van 120 km/uur aanwijzen! Dat zal hij echter niet halen; de topsnelheid is 118 km/u.

De Daffodil S was gebaseerd op het uitrustingsniveau van de Daffodil De Luxe, maar met het dashboard van de 32 Luxe Extra.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
762 cm3

Max vermogen  
36 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
118 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf 32 Combi

Daffodil (Daf 32) combi Ongeveer 4
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1965 t/m 1967
Geproduceerd:    2.427 in Eindhoven

De combi heeft na de B-stijl een andere carrosserie dan de sedan voor een maximale bergruimte. Achterin zitten 2 ruiten om de achterpassagiers een optimaal uitzicht te geven, en de achterbank kan plat om nog meer mee te nemen. De bagageruimte heeft achter een grote toegangsdeur. Qua luxe heeft de 32 Combi het Standaard uitrustingsniveau. Doordeweeks voor het werk, in het weekend voor de familie.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.46m

Totale hoogte
1.59m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
105 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
720 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
400 kg

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf 32 Bestel

Daf 32 Bestel Ongeveer 1
op kenteken in Nederland
  bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1965 t/m 1967
Geproduceerd:    1.287 in Eindhoven

Evenals de Daffodil (Daf 32) en de Daf 32 Combi kreeg de Daf 32 Bestel bij de facelift een hoge neus. De 32 Bestel is met uitzondering van de zijruiten achter gelijk aan de 32 Combi, maar heeft geen achterbank. Door het ontbreken daarvan is er een grote laadruimte waardoor deze versie geschikt is om allerlei (grotere) goederen te vervoeren. Handig, ruim en volautomatisch!

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.46m

Totale hoogte
1.59m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
105 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
700 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
400 kg

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf 32 Pick-up

Daf 32 Pick-up (Azula, donkerblauw) Ongeveer 2
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1965 t/m 1967
Geproduceerd:    435 in Eindhoven

De Daf 32 Pick-up is de bekende Pick-up uitvoering met de nieuwe, cleane neus van de Daffodil (Daf 32). Ook hier een ruime laadbak die met een huif af te sluiten is.

Van deze variant zijn slechts 435 exemplaren gebouwd.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.46m

Totale hoogte
1.39m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
105 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
660 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
450 kg

Inhoud brandstoftank
32 liter

<< Vorig model

Daf 750

Volgend model >>

Daf 33