Daf Havas Beachcomber
|
|
Ongeveer 5
op kenteken in Nederland
Bron: RDW (2023) |
Bouwjaar: 1973 - 1975
Geproduceerd: +/- 54 (21 in Nederland + 30 in Frankrijk, 2 in Duitsland, 1 in Oostenrijk)
Nadat Hans van As een 'strandauto' / cabriolet op basis van een Daffodil (Daf 31 en Daf 32) of Daf 33 had gepresenteerd in de vorm van de Havas Mermaid, volgde in 1973 de grotere Beachcomber op basis van een (gebruikte) Daf 44, 55 of 66. Deze werd ontdaan van zijn dak en deuren, en voor de benodigde versteviging van de carrosserie werden dikke en hoge dorpels gemaakt waarin 'HAVAS' was gestanst. Daarboven konden optioneel polyester deurtjes met ruiten geplaatst worden. De verwijderbare portieren kunnen mee vervoerd worden in de ruime kofferbak, en de veiligheidskettingen bieden vervangende bescherming.
De Havas Beachcomber was evenals de Havas Mermaid bedoeld om open te rijden, een echte vrijetijdsauto / strandauto: de naam is het Engelse woord voor 'strandjutter'. Bij minder fraai cabrioweer was er een stoffen kap aanwezig die met drukknopen werd vastgezet, en bij zonnig weer op de koffer kon worden geklapt.
De ombouw naar een Daf Havas Beachcomber nam zo'n 3 weken in beslag, kostte Fl 2390,- (ongeveer €1086,-) en bestond uit het verwijderen van het dak en de portieren, het verstevigen van de carrosserie door middel van een dikke, doosvormige dorpel, verlagen van de stuurkolom en voorstoelen, toevoegen van een zwarte linnen kap met deurtjes en veiligheidskettingen. Optioneel konden een zonnekap, sportstuur, slot op het dashboardkastje, buitenspiegel en metallic lak geleverd worden.
Na de ombouw was een 44, 55 of 66 zo'n 50 kilo lichter. Hier kon een herkeuring op gedaan worden, zodat het kentekenbewijs werd aangepast naar het nieuwe gewicht en de handelsbenaming van het voertuig vanaf dat moment 'Havas' bevatte.
Een DAF dealer in Marseille was enthousiast over het concept van de Beachcomber en startte na overleg met Hans van As met lokale assemblage, tot de productie in 1975 stopte omdat de licentie niet werd verlengd.