De Daf 44 was een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van DAF personenwagens: het is het eerste model van de 'B-body' Dafs.
De B-body was DAF's antwoord op de vraag vanuit de markt naar een grotere auto, een écht nieuw model in het DAF modellengamma: de Daf 600, 750, Daffodil 30-31-32 en 33 waren allemaal variaties op het ontwerp van Willem van den Brink, de zogenaamde A-body.
De Daf 44 was het eerste volledige ontwerp van de Italiaanse meesterontwerper Giovanni Michelotti, nadat hij eerder de Daffodil 32 en Daf 33 stileerde. Zijn 'Italiaanse hand' zie je terug in dit model: de simpele en doeltreffende lijnvoering met minimaal gebruik van chroom zorgt voor een elegante en frivole uitstraling.
Voor DAF stond bij de ontwikkeling van de 44 voorop dat comfort en economie op hoog niveau moesten staan, maar veiligheid was het belangrijkst. Hiervoor werd de carrosserie op vele punten verstevigd. Voor comfort zorgden de prettige voorstoelen en voorgevormde achterbank die een fijne zitpositie opleverden, maar ook de ruime portieren die voor meer instapgemak zorgden. Motorisch bleef het bij hetzelfde: in het vooronder van de Daf 44 lag de bekende door DAF ontwikkelde 2-cilinder boxermotor.
Aanvankelijk kwam de Daf 44 in 1966 uit als Sedan, in slechts één uitvoering: De Luxe. In 1967 werden de Stationcar en Bestel aan het gamma toegevoegd en er kwam een Comfort uitvoering in 1968. Na 8 productiejaren werd de Daf 44 in 1974 opgevolgd door de laatste échte Daf: de Daf 46.