Daf Havas Mermaid / Beachcomber

Carrosserievormen:

Mermaid cabriolet
Beachcomber cabriolet
Daf Havas Beachcomber folder illustratie  


"Omgetoverd binnen 2 minuten van een behaaglijk-warme-alledag-auto in een verrukkelijk, zorgenverdrijvend, zonnig zomerrijtuig"

De Havas Mermaid en Beachcomber zijn creaties van Hans van As, eigenaar van garage Havas (van HAns Van AS) in Hilversum. Havas was DAF dealer en leverde open vrijetijdsauto's, gehomologeerde conversies op basis van variomatisch aangedreven Dafs: Daffodil (Daf 31 en Daf 32), 33, 44, 55 en 66. Van een nieuwe of gebruikte auto werden het dak en de portieren verwijderd en speciale doosvormige dorpels ingelast die zorgden voor stijfheid van de carrosserie. Een Havas kon op klantwens in iedere gewenste kleur gespoten worden, eventuele deuken (met uitzondering van dak en portieren) werden tegen meerprijs verwijderd.

Havas kreeg een licentie van DAF voor de ombouw van Daf tot Daf-Havas. Toen de personenwagendivisie van DAF werd overgenomen door Volvo in 1975 werd de licentie niet verlengd en werden er geen 'Havassen' meer gemaakt. Ook was er even sprake van een doe-het-zelf ombouwkit voor een bedrag van Fl 1580,- (ongeveer €720,-) maar door het intrekken van de licentie is dat nooit van de grond gekomen.
Hoeveel Dafs met Havas ombouw exact zijn verkocht is niet duidelijk, maar naast een twintigtal in Nederland zijn er ook nog tientallen geëxporteerd of in het buitenland geassembleerd zoals in Frankrijk, België, Duitsland en Oostenrijk.

Daf Havas Mermaid

Daf Havas Mermaid op basis van een Daffodil (Daf 31) Daf Havas Mermaid op basis van een Daf 33 Ongeveer 2
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)
Daf Havas Mermaid op basis van een Daffodil (Daf 32) Daf Havas Mermaid op basis van een Daffodil (Daf 32)

Bouwjaar:    1972 t/m 1975
Geproduceerd:    6

De Daf Havas Mermaid is een cabriolet gebaseerd op een Daffodil of Daf 33 (zogenaamde A-bodies). Havas kreeg voor deze conversie een fabriekshomologatie van DAF, waardoor er geen problemen waren voor een goedkeuring bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. De klant kon zijn/haar Daffodil (Daf 31/32) of Daf 33 in Hilversum achterlaten, waar na ongeveer 3 weken en de som van Fl 2300,- (ongeveer €1045,-) de 'Havas Mermaid' klaar was. Op verzoek kon garage Havas zelf een tweedehands Daf inclusief ombouw leveren voor Fl 4000,- (ongeveer €1800,-).

De ombouw bestond uit het verwijderen van het dak, zijruiten en de portieren, het verstevigen van de carrosserie door middel van een dikke dorpel, verlagen van de stuurkolom en voorstoelen, en het toevoegen van een linnen cabriodak met zijzeilen, veiligheidskettingen, sportstuur en buitenspiegel.

Er zijn 6 Mermaids gemaakt: 3 (inclusief een prototype) op basis van een Daffodil (Daf 31), 1 omgebouwde Daffodil (Daf 32) en 2 op basis van Dafs 33.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
105 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf Havas Beachcomber

HAVAS Beachcomber (op basis van 1e type DAF 55, lakkleur: Nationa) HAVAS Beachcomber (op basis van DAF 66) Ongeveer 5
op kenteken in Nederland
Bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1973 - 1975
Geproduceerd:    +/- 54 (21 in Nederland + 30 in Frankrijk, 2 in Duitsland, 1 in Oostenrijk)

Nadat Hans van As een 'strandauto' / cabriolet op basis van een Daffodil (Daf 31 en Daf 32) of Daf 33 had gepresenteerd in de vorm van de Havas Mermaid, volgde in 1973 de grotere Beachcomber op basis van een (gebruikte) Daf 44, 55 of 66. Deze werd ontdaan van zijn dak en deuren, en voor de benodigde versteviging van de carrosserie werden dikke en hoge dorpels gemaakt waarin 'HAVAS' was gestanst. Daarboven konden optioneel polyester deurtjes met ruiten geplaatst worden. De verwijderbare portieren kunnen mee vervoerd worden in de ruime kofferbak, en de veiligheidskettingen bieden vervangende bescherming.

De Havas Beachcomber was evenals de Havas Mermaid bedoeld om open te rijden, een echte vrijetijdsauto / strandauto: de naam is het Engelse woord voor 'strandjutter'. Bij minder fraai cabrioweer was er een stoffen kap aanwezig die met drukknopen werd vastgezet, en bij zonnig weer op de koffer kon worden geklapt.

De ombouw naar een Daf Havas Beachcomber nam zo'n 3 weken in beslag, kostte Fl 2390,- (ongeveer €1086,-) en bestond uit het verwijderen van het dak en de portieren, het verstevigen van de carrosserie door middel van een dikke, doosvormige dorpel, verlagen van de stuurkolom en voorstoelen, toevoegen van een zwarte linnen kap met deurtjes en veiligheidskettingen. Optioneel konden een zonnekap, sportstuur, slot op het dashboardkastje, buitenspiegel en metallic lak geleverd worden.

Na de ombouw was een 44, 55 of 66 zo'n 50 kilo lichter. Hier kon een herkeuring op gedaan worden, zodat het kentekenbewijs werd aangepast naar het nieuwe gewicht en de handelsbenaming van het voertuig vanaf dat moment 'Havas' bevatte.

Een DAF dealer in Marseille was enthousiast over het concept van de Beachcomber en startte na overleg met Hans van As met lokale assemblage, tot de productie in 1975 stopte omdat de licentie niet werd verlengd.

Havas-Beachcomber op basis van een Daf 44

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.88m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen  
40 pk bij 4500 omw./min.

Compressieverhouding 
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
123 km/uur

Brandstofverbruik
7 - 8 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
40 liter

Havas-Beachcomber op basis van een Daf 55 / Daf 66

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.88m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3
1298 cm3 (66 1300 Marathon)

Max vermogen  
50 pk bij 5000 omw./min.
63 pk bij 5600 omw./min (55 Marathon)
60 pk bij 5000 omw./min. (66 1100 Marathon)
57 pk bij 5200 omw./min. (66 1300 Marathon)

Compressieverhouding 
8.5:1
10:1 (55 Marathon)

Prestaties

Maximum snelheid 
136 km/uur
145 km/uur (55 Marathon)
145 km/uur (66 1300 Marathon)

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km
9 - 11,5 liter / 100 km (55 Marathon)
9 - 11 liter / 100 km (66 1300 Marathon)

Inhoud brandstoftank
38 liter

<< Vorig model

Daf 66

Volgend model >>

Daf 46